Specjalistyczny statek do bunkrowania innych jednostek skroplonym gazem ziemnym, który na zamówienie niemieckiej spółki Bernhard Schulte Shipmanagement powstaje w koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard, jest już prawie gotowy i jeszcze w tym roku ma dopłynąć do litewskiego portu.
Chociaż specjalistyczny statek do bunkrowania LNG zamówiła niemiecka spółka, to jednak będzie on wykorzystywany przez litewskie firmy LNG Nauticor z grupy Linde oraz Klaipedos Nafta. Ta ostatnia spółka jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Kłajpedzie. Firmy wyczarterują statek od niemieckiej firmy Berhard Schulte Shipmanagement. Umowa w tej sprawie została podpisana już w 2016 roku.
Zobacz też: US Navy: 17. okręt podwodny klasy Virginia odebrany przez marynarkę [WIDEO]
Statek będzie operował na terenie portu morskiego w Kłajpedzie, gdzie będzie wykorzystywany do bunkrowania statków zawijających do portu. Jednostka będzie też zaopatrywać w skroplony gaz ziemny mniejszych terminali działających w basenie Morza Bałtyckiego.
Spółka LNG Nauticor za pośrednictwem mediów społecznościowych podała ostatnio, że budowa bunkierki LNG o pojemności 7,5 tys. m sześc. jest już na ukończeniu (według informacji podawanych wcześniej przez Bernhard Schulte Shipmanagement pojemność bunkierki wynosi 7,6 tys. m sześc.) Firma podkreśliła, że prace związane z budową jednostki zostały już zakończenie i teraz statek przechodzi ostatnie testy. Jeśli przebiegną one pomyślnie – a wszystko wskazuje na to, że właśnie tak będzie – bunkierka LNG zostanie wprowadzona do eksploatacji jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Zobacz też: Arkona: E.ON i Equinor zaczynają produkcję energii na Bałtyku.
Kluczową rolę w zakresie projektu bunkierki odegrała brytyjska grupa Babcock. Wcześniej niemiecka firma podawała, że będzie to pierwszy na świecie statek do tankowania skroplonym gazem promów, kontenerowców, statków wycieczkowych oraz innych jednostek, który zostanie wyposażony w technologię FGSVO, opracowaną właśnie przez Babcock. Technologia ta umożliwia bunkrowanie LNG przy zerowej emisji podczas samej operacji, co zminimalizuje wpływ statku na środowisko. Jednostka będzie także spełniać wszystkie normy emisyjne IMO.
Podpis: am
LNG – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.