Dwa giganty łączą siły i szykują technologiczną ofensywę w branży LNG

Rosyjski koncern gazowy i operator terminala eksportowego Jamał LNG Novatek podpisał strategiczną umowę o współpracy z niemiecką firmą Siemens.

Współpraca wielkich koncernów przemysłowych ma dotyczyć wielu dziedzin. Z komunikatu rosyjskiej spółki wynika, że będzie ona obejmowała m.in. projekty związane z produkcją energii elektrycznej z gazu ziemnego, a także dostawy skroplonego gazu ziemnego. Novatek podał, że współpraca będzie dotyczyła również instalacji skraplających różnej skali.

Zobacz też: Dania szuka miejsc pod farmy offshore na Bałtyku i Morzu Północnym.

Cytowany w komunikacie prezes rosyjskiego koncernu gazowego Leonid Mikhelson mówi, że Novatek planuje znacząco zwiększyć produkcję gazu ziemnego oraz LNG. Spółka jest zainteresowana rozwojem całego łańcucha wartości produkcji surowca, żeby budować nowe przewagi konkurencyjne koncernu.

Współpraca niemieckiego Siemensa z Novatekiem nie jest sprawą nową. Pierwsza z firm dostarczała już technologie i sprzęt podczas budowy terminala Jamał LNG. Leonid Mikhelson mówi teraz, że spółki zamierzają rozszerzyć tę współpracę i wspólnie realizować projekty także poza Rosją.

Zobacz też: Stocznia Wojenna podpisuje nowe kontrakty i wraca do produkcji cywilnej.

Obecnie Novatek zarządza jednym eksportowym terminalem LNG Jamał LNG, ale planuje już budowę drugiego – Arctic LNG 2. Władze koncernu przewidują, że jego uruchomienie może spowodować, że w okresie do 2030 roku Novatek dołączy do największych światowych producentów skroplonego gazu ziemnego. Do tej pory skroplony gaz z terminala Jamał LNG Novatek wysłał m.in. do Chin, Hiszpanii oraz Brazylii.

Podpis: tz

LNG – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.

    Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD

    Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

    PGZ Stocznia Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika / Portal Stoczniowy
    Fot. JFD

    Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.

    Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej

    Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.

    Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.

    Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.

    Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy

    Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.

    Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.

    Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.

    Zródło: PGZ Stocznia Wojenna