Stocznia Deawoo Shipbuilding & Marine Engineering właśnie zakończyła budowę pierwszego statku do przewozu LNG wyposażonego w system ponownego skraplania gazu (Full Reliquefications System – FRS).
Statek nazywa się LNG Schneeweisschen. Pojemność jego zbiorników wynosi 180 tys. m sześć. Gazowiec będzie pływał pod panamską banderą. Jednostka mierzy 297,9 m długości i 48 m szerokości.
Zobacz też: Zmodernizowane Gotlandy przetrą szlak supernowoczesnym A26.
LNG Schneeweisschen to pierwszy zbudowany przez południowokoreańską stocznię gazowiec do przewożenia skroplonego gazu ziemnego z dwusuwowymi silnikami hybrydowymi. Dostarczyła je firma Winterthur Gas & Diesel, która nazywa te systemy napędowe silnikami hybrydowymi Generacji-X (Generations-X dual-fuel, X-DF).
Przedsiębiorstwo stoczniowe Deawoo Shipbuilding & Marine Engineering już kilka lat temu opracowało system częściowego ponownego skraplania gazu (Partial Reliquefication System – PRS) przeznaczony do montażu na gazowcach LNG z silnikami M-Type z elektronicznym wtryskiem gazu (ME-GIE), których producentem jest MAN Diesel & Turbo. Teraz DSME opracowało pakiet technologiczny umożliwiający pełne ponowne skraplanie gazu. Do poprzedniego rozwiązania inżynierowie Deawoo dołożyli system chłodzenia metanu (MRS-F). Koreański koncern stoczniowy podkreśla, że jego technologia umożliwia wdrożenie pełnego procesu ponownego skraplania gazu na gazowcach przewożących LNG, które są wyposażone w silniki typu X-DF oraz ME-GIE.
Zobacz też: Rheinmetall zabezpieczy kanadyjskie fregaty przed wrogimi rakietami.
Deawoo Shipbuilding & Marine Engineering podkreśla, że większość statków do przewozu LNG, które zostały zamówione, w koreańskiej firmie stoczniowej, będzie wyposażona w system FRS. Dotyczy to dziewięciu gazowców do przewozu LNG zamówiony w 2018 r. Pełny system ponownego skraplania gazu umożliwia armatorom obniżenie kosztów operacyjnych o ok. 7,2 mln dolarów rocznie na jednym statku.
Na koniec maja w portfelu zamówień koreańskiej firmy znajdowało się 96 jednostek o łącznej wartości 22,4 mld dolarów.
Nowy gazowiec LNG Schneeweissen należy do spółek Mitsui OSK Lines i Itochu Corp, ale na okres 20 lat został wyczarterowany przez Uniper Global Commodites. Ta ostatnia firma zapowiedziała, że zamierza wykorzystać statek do przewożenia 800 tys. ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Taką ilość błękitnego paliwa zamierza kupić nowy gazoport w Teksasie, który rozpocznie działalność we wrześniu 2019 r. Do tego czasu statek będzie wykorzystywany do obsługi innych zleceń.
Podpis: łp
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.