Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

26 lipca Navantia dostarczyła Królewskim Saudyjskim Siłom Morskim (RSNF) Al Diriyah, podczas ceremonii, która odbyła się w bazie La Carraca w Kadyksie.
Navantia dostarczyła we wtorek drugą z pięciu korwet zbudowanych dla Royal Saudi Navy Forces (RSNF) w swoich stoczniach w Zatoce Kadyksu. Al-Diriyah (830) została dostarczona do Royal Saudi Navy trzy lata po pierwszym cięciu stali, terminowo pomimo pandemii COVID i globalnego kryzysu dostaw. Korweta jest jedną z najbardziej zaawansowanych konstrukcji w tej klasie na świecie.
Okręt jest doskonałym przykładem jakości hiszpańskich stoczni oraz ich konkurencyjności na światowych rynkach, które zagwarantowały działalność ponad stu firm i 6 tys. miejsc pracy w Hiszpanii. Kontrakt zakłada globalny nakład pracy w wysokości około siedmiu milionów godzin i 6 000 miejsc pracy w ciągu pięciu lat. Z tego ponad 1100 to pracownicy bezpośredni, ponad 1800 pracowników branży współpracującej (w programie uczestniczy ponad sto firm) i ponad 3000 pracowników pośrednich u innych dostawców.
Współpraca z Navantią zaowocowała powstaniem joint venture, SAMI Navantia, które opracowało pierwszy saudyjski morski system zarządzania walką – HAZEM, przyczyniając się tym samym do transferu technologii budowy saudyjskich zdolności przemysłowych.

Korweta ma długość 104 metrów, szerokość 14 m. i 102 osób załogi. Kontrakt na budowę pięciu korwet wszedł w życie w listopadzie 2018 roku i od momentu zwodowania pierwszej jednostki (lipiec 2020) Navantia zwodowała pięć jednostek z okresem czterech miesięcy pomiędzy każdą z nich, co oznaczało osiągnięcie tego w rekordowym czasie trzech lat.
Korwety bazują na projekcie AVANTE 2200, dostosowanym do wymagań RSNF, i posiadają zaawansowane osiągi, doskonałą dzielność morską, wysoką przeżywalność oraz zdolność do działania w ekstremalnych temperaturach. Program obejmuje, oprócz budowy, wsparcie cyklu życia przez pięć lat od dostarczenia pierwszego okrętu, z opcją na kolejne pięć dodatkowych lat. Ponadto w jego ramach około 500 członków załóg tych korwet kończy proces edukacji i szkolenia w Centrum Szkoleniowym Navantia (NTC) w San Fernando.
Umowa obejmuje też świadczenie różnych usług, takich jak zintegrowane wsparcie logistyczne, szkolenia operacyjne i konserwacyjne, zapewnienie centrów edukacyjno-szkoleniowych dla systemu bojowego i systemu kontroli platformy okrętów, Life Cycle Support oraz systemów utrzymania okrętów w Bazie Marynarki Wojennej w Jeddah.
Autor: TW


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM