Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

1 czerwca doszło do sytuacji o charakterze niebezpiecznym na torze wodnym świnoujskiego portu. Funkcjonariusze Pomorskiego Dywizjonu Straży Granicznej natychmiast podjęli odpowiednie działania, które doprowadziły do skutecznego zatrzymania nietrzeźwego sternika łodzi motorowej. Incydent ten stanowił realne zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi.
Podczas patrolowania wód portu w Świnoujściu przy użyciu jednostki SG-112, funkcjonariusze Straży Granicznej dostrzegli łódź motorową wykonującą podejrzane manewry na torze wodnym. Ze względu na znaczne utrudnienia w ruchu, nakazano sternikowi wpłynięcie do basenu północnego w celu przeprowadzenia kontroli. Funkcjonariusze przeprowadzili badanie trzeźwości mężczyzny, które wykazało, że miał on 1,8 promila alkoholu we krwi.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/port-gdansk-udostepnia-780-miejsc-postojowych-dla-samochodow-ciezarowych/
Po zatrzymaniu, Straż Graniczna wezwała na miejsce policję, która przejęła sprawę i przeprowadziła niezbędną dokumentację procesową. 60-latek został przekazany w ręce Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu, która będzie odpowiedzialna za dalsze postępowanie w tej sprawie.
Dzięki tym działaniom, niebezpieczny incydent na torze wodnym świnoujskiego portu został udaremniony, co przyczyniło się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa w tej lokalizacji.
Źródło: Morski Oddział Straży Granicznej/MD


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.