Sekcję offshore wspiera
Raport zagrożeń bezpieczeństwa dla żeglugi morskiej w okresie od 1 do 29 lutego 2020 roku
Niniejszy raport zawiera najważniejsze wydarzenia dotyczące zagrożeń bezpieczeństwa dla światowej żeglugi morskiej i przedstawia akty terroryzmu, piractwa morskiego oraz przestępstwa kryminalne mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi światowej, które miały miejsce na świecie w okresie od 1 do 29 lutego 2020 roku. Raport kierowany jest do służb i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, do armatorów, firm crewingowych, kapitanów, oficerów, marynarzy i innych instytucji oraz osób zainteresowanych bezpieczeństwem morskim, a także zagrożeniami dla żeglugi i portów.
A. AMERYKA PÓŁNOCNA
Nie odnotowano incydentów.
B. AMERYKA ŚRODKOWA – KARAIBY – AMERYKA POŁUDNIOWA
Mapa: Incydenty, zagrożenia bezpieczeństwa morskiego w regionie AMERYKA ŚRODKOWA – KARAIBY – AMERYKA POŁUDNIOWA
- HAITI: 25 lutego, dwóch uzbrojonych mężczyzn weszło na pokład tankowca zakotwiczonego na pozycji 12:01 S – 077:12 W, kotwicowisko Callao. Zauważono dwie łodzie motorowe zbliżające się od strony dziobu i trzy osoby wspinające się po łańcuchu kotwicznym. Marynarz pełniący wachtę, widząc intruzów, ogłosił alarm. Mężczyźni zbiegli zabierając ze sobą skradzione mienie ze statku. Incydent został zgłoszony do CSO oraz władz portu. Źródło: IMB
- ARUBA: 25 lutego, władze zatrzymały drobnicowiec ARESSA pływający pod rosyjską banderą, po tym, jak podczas przeszukania statku znaleziono tonę kokainy na pokładzie. Źródło: fleetmon.com
Foto. MV ARESSA, Źródło: marinetraffic.com
- WENEZUELA: 25 lutego, 6 uzbrojonych napastników wtargnęło na pokład tankowca MV SAN RAMON pływającego pod banderą Togo, zakotwiczonego przy wyspach Boraccha, na północ od Puerto La Cruz. Napastnicy zastrzelili kapitana i zranili pilnującego statek oficera straży przybrzeżnej. Inny załogant wyskoczył za burtę w trakcie incydentu, po czym zaginął. Tankowiec czekał na wejście do terminalu naftowego w Jose. Źródło: fleetmon.com
Foto. MV SAN RAMON, Źródło: marinetraffic.com
- KOSTARYKA: 15 lutego, władze portu Limon znalazły 5 ton kokainy ukrytej w kontenerze w ładunku kwiatów przewożonych z Holandii. Źródło: novinite.com
C. OCEAN ATLANTYCKI
- HISZPANIA: 7 lutego, 3 pasażerów „na gapę” zostało odnalezionych na pokładzie tankowca MT HARALD MAERSK, pływającego pod niemiecką banderą, podczas podróży z Konakry do Amsterdamu. Następnego dnia statek poprosił o pomoc port w Vigo (Hiszpania), z powodu niebezpiecznych i gwałtownych działań imigrantów. Hiszpańskie służby weszły na pokład statku, po czym wszczęły dochodzenie wyjaśniające sytuację. Źródło: fleetmon.com
Foto. MV HARALD MAERSK, Źródło: marinetraffic.com
D. PÓŁNOCNA EUROPA – REJON BAŁTYKU
1. NIEMCY: 15 lutego, władze znalazły 310 kg kokainy na pokładzie chłodniowca MV DUNCAN ISLAND, podczas transferu narkotyków na kilka mniejszych łodzi obok Langelnd, Niemcy. Statek przybył z Rosji (S.Petersburg). Źródło: fleetmon.com
Foto. MV DUNCAN ISLAND, Źródło: marinetraffic.com
Komentarz MSS:
Kokaina jest dzisiaj najczęściej stosowanym nielegalnym środkiem stymulującym w Europie, którego dostępność w ostatnich latach uległa wzrostowi. Kokaina trafia do Europy głównie drogą morską i lotniczą z Kolumbii, Brazyli i Wenezueli. Ważnymi szlakami tranzytowymi są Karaiby, Afryka Zachodnia i Ameryka Środkowa. Hurtowy przemyt narkotyków organizują głównie kolumbijskie i włoskie grupy przestępcze.
Od wielu lat niezmiennie cieszy się powodzeniem „przerzucanie” narkotyków w kontenerach ale także dużą popularnością cieszy się przemyt w oparciu o sportowe i rekreacyjne jednostki pływające. To w 2018 roku policja udaremniła w porcie w Gdyni przerzut 3 ton haszyszu, który był ukryty w kontenerze z pościelą. Główne porty przerzutu kokainy w Europie znajdują się w Belgii, Holandii czy Niemczech i należą do nich m.in. Antwerpia oraz ostatnimi czasy Hamburg.
Na przełomie lutego i marca 2020 roku skontrolowali w gdyńskim porcie cztery kontenery, które przypłynęły z Bliskiego Wschodu z zadeklarowanym wg. dokumentów celnych ładunkiem steatytu czyli materiału skalnego. Po przesypaniu zawartości wszystkich worków (80 ton towaru), w trzech z nich stwierdzono, że oprócz materiału skalnego znajdują się tam również paczki z zawartością sproszkowanej substancji koloru szarego. Przeprowadzone badania fizykochemiczne potwierdziły, że substancja ta jest heroiną. Jak się okazało, w materiale skalnym ukryto blisko 275 kilogramów heroiny, którą zabezpieczono jako dowód w sprawie. Wartość hurtową tego narkotyku oszacowano na około 61 mln zł. Źródło: cbsp.policja.pl
E. MORZE ŚRÓDŹIEMNE – CZARNE
- LIBIA: 18 lutego, wschodniolibijskie siły zbrojne LNA poinformowały, że zaatakowały port w stolicy Libii, celem był skład broni. Tym samym rozpoczęły kolejną eskalację walk o kontrolę nad Trypolisem. Odłam Libijska Armia Narodowa (LNA), ulokowany we wschodniej części rozległego kraju, dowodzony przez Khalifa Haftara nie rozwinął kwestii składów broni. Według doniesień, od stycznia Turcja przysłała kilka statków przewożących broń i ciężarówki do Trypolisu oraz Misraty, innego zachodniego portu. Przedstawiciele portu twierdzą, że po wtorkowym ataku wszystkie statki, w tym tankowce, zostały z niego wyprowadzone. Siły z Trypolisu stwierdziły, że LNA wystrzeliła cztery rakiety.
Bogata w ropę Libia została rozdarta wojnami frakcyjnymi i chaosem, odkąd rebelianci obalili dyktatora Muammara Kaddafiego w 2011 roku. Obecnie rząd w Trypolisie ma wsparcie Turcji i ONZ, natomiast LNA jest sojusznikiem „równoległego” rządu we wschodniej Libii, wspieranego przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Jordanię i rosyjskich najemników. Źródło: gcaptain.com
- HISZPANIA: 11 lutego, władze Hiszpanii uratowały 69 afrykańskich imigrantów znajdujących się
w wodzie poza gumową łódką, którą uciekali z Maroka do Europy. Przepływający obok statek handlowy zauważył ich w odległości 36 mil morskich od portu Malaga, po czym zgłosił incydent lokalnym władzom. Źródło: wtmj.com - WŁOCHY: 2 lutego, władze portu Genoa zaaresztowały samochodowiec MV BANA pływający pod liberyjską banderą w związku z podejrzeniem handlu bronią. Poddano analizie dokumentację statku
z 3 ostatnich rejsów pomiędzy Turcją a Libią. Źródło: fleetmon.com
Foto. MV DUNCAN ISLAND, Źródło: marinetraffic.com
F. AFRYKA ZACHODNIA
Mapa: Incydenty, zagrożenia bezpieczeństwa morskiego w regionie AFRYKA ZACHODNIA
- ANGOLA: 27 lutego, łódź motorowa z 8 osobami i drabiną na pokładzie podeszła do statku handlowego na pozycji 08:10 S – 012:41 E, około 50 mil morskich na północny zachód od portu Luanda. Załoga zamustrowała się w cytadeli. Powiadomiono oficera ochrony armatora (CSO), statek rozpoczął manewry „ZIG-ZAG”, gdy tylko łódź pojawiła się przy burcie. W efekcie udało się ochronić przed abordażem, a statek i załoga są bezpieczni. Źródło: MDAT-GoG
Manewrowanie statkiem (ang.Manoeuvring Practise) nadal jest jedną z zalecanych form samobrony statku , która znalazła swoje miejsce w kolejnych edycjach Najlepszych Praktyki Zarządzania (ang. Best Management Practices), których zadaniem było przygotowanie załóg statków do żeglugi w rejonach zagrożonych piractwem początkowo w rejonie Rogu Afryki, a potem także w Zachodniej Afryce.
Zalecenie to polega na stosowaniu manewrów statkiem tzw. zygzakowania uniemożliwiającego piratom wejście na pokład ze skiffa. Manewr ten powinien być wykonywany przy jak największej prędkości. Zalecenie to, choć bywa w wielu przypadkach skuteczne nie jest możliwe do zrealizowania w przypadku wszystkich statków.
Często konstrukcja statków powoduje, iż wychylenie steru nawet w niewielkim zakresie powoduje momentalną utratę prędkości.
- NIGERIA: 25 lutego, statek handlowy na kotwicowisku Lagos na pozycji 06:18 N- 003:21 E, podczas rutynowego obchodu wykryto na pokładzie dwóch intruzów. Gdy załoga ogłosiła alarm, napastnicy wyskoczyli za burtę statku. Źródło: MDAT-GoG
- NIGERIA: 21 lutego, oficer wachtowy na pokładzie kontenerowca MV IRENES RESOLVE będącego na kursie w pozycji 02:49N – 004:40 E, około 130 mil morskich na południowy zachód od Bras, Nigeria, powiadomił o łodzi motorowej zbliżającej się w szybkim tempie do statku. Napastnicy skontaktowali się ze statkiem na kanale 16 VHF rozkazując zatrzymanie maszyn. Słychać było strzały oddawane w kierunku statku. Odrzucono żądanie piratów. Wszczęto alarm, zwiększono prędkość, a zgodnie z procedurą osoby które nie były niezbędne do prowadzenia bezpiecznej nawigacji schowały się w cytadeli. Powiadomiono także CSO. Kiedy łódź zbliżyła się niebezpiecznie blisko, kapitan zarządził manewry wymijające. Poinformowano piratów o obecności na pokładzie Uzbrojonego Zespołu Ochrony. Napastnicy przerwali trwający blisko godzinę atak. Cała załoga i statek pozostali bezpieczni. Źródło: IMB/ MDAT-GoG
- NIGERIA: 18 lutego, trzech napastników na łodzi motorowej zbliżyło się do tankowca zakotwiczonego na pozycji 06:17 N- 003:14 E, strzeżone kotwicowisko Lagos, po czym weszli na statek poprzez łańcuch kotwiczny. Marynarz dokonujący rutynowego obchodu powiadomił o próbie wejścia na pokład, po czym wszczął alarm. Widząc zaalarmowaną załogę statku, napastnicy uciekli na swojej łodzi. Incydent został zgłoszony władzom portu. Źródło: IMB
- LIBERIA: 18 lutego, statek z Ghany przewożący nielegalnie asortyment napojów alkoholowych oraz sprzęt górniczy został skonfiskowany w porcie Buchanan, zaraz po tym jak przycumował do nabrzeża. Źródło: www.frontpageafricaonline.com
- ANGOLA: 15 lutego, napastnicy wtargnęli na statek pomocniczy zakotwiczony na pozycji 08:43 S- 013:17 E, kotwicowisko Luanda, po czym wyłamali zamek do magazynku z farbami. Nie zgłoszono kradzieży mienia. Źródło: IMB
- BENIN: 20 luty, piraci weszli na pokład tankowca MV ALPINE PENELOPE, pływającego od banderą Liberii na pozycji 05:10 N – 002:05 E, 75 mil morskich na południowy zachód od Kotonu. Wczesne doniesienia mówiły o porwaniu 10 z 24 członków załogi. Przed zerwaniem łączności załoga zdołała uruchomić Ship Security Alert System (SSAS). Brak dalszych informacji. Załoga składała się z mężczyzn pochodzących z Filipin, Gruzji i Ukrainy. Źródło: www.fleetmon.com, MDAT-GoG
Foto. MV ALPINE PENELOPE, Źródło: marinetraffic.com
- NIGERIA: 16 lutego, Nigeryjscy żołnierze podpalili ponad 20 domów w jednej z wiosek w rejonie bogatej w ropę naftową Delty Nigru po tym, jak „podejrzani o piractwo” zastrzelili sześć osób.
Uzbrojeni napastnicy zaatakowali jednostkę eskortującą statek na niespokojnych wodach u wybrzeży Nigerii, podczas wymiany ognia zginęło czterech żołnierzy i dwóch cywilów znajdujących się na pokładzie statku. Siły bezpieczeństwa rozpoczęły obławę na napastników skupiając się na pobliskiej wiosce Lutugbene.
Według relacji sił zbrojnych utrzymują one, że wojsko „podpaliło domy będące własnością piratów morskich”. Źródło: guardian.ng
- SAO TOME and PRICIPE/ Wyspy Świętego Tomasza i Książęca: 14 lutego, uzbrojeni piraci na dwóch łodziach podpłynęli i weszli na pokład kontenerowca MV MAERSK TEMA pływającego pod banderą Wysp Marshalla, na pozycji 01:33 N – 005:19 E, 102 mil morskich na północny zachód od Sao Tome. Kapitan ogłosił alarm, następnie wysłał wiadomość o niebezpieczeństwie i zatrzymał statek. Cała załoga schowała się w cytadeli. Po otrzymaniu wiadomości o niebezpieczeństwie, IMB PRC nawiązała łączność z władzami oraz operatorami statków w rejonie. Władze wysłały statek ratowniczy należący do marynarki nigeryjskiej oraz poprosiły o pomoc w asyście pobliskie portugalskie łodzie patrolowe. Personel nigeryjskiej marynarki wszedł na statek i przeszukał go a załoga statku wyszła z cytadeli. Zgłoszono uszkodzenie niektórych części wyposażenia statku. Eskortowany kontenerowiec bezpiecznie dopłynął do portu. Źródło: IMB, MDAT-GoG, www.fleetmon.com
Foto. MV ALPINE PENELOPE, Źródło: marinetraffic.com
- Wybrzeże Kości Słoniowej: 5 lutego, tutejsza marynarka wojenna przejęła rekordową ilość kokainy w małych zafoliowanych paczkach opatrzonych postrzępionymi logo francuskiego domu mody Louis Vuitton oraz ciemnego piwa z Boliwii Paceny Black. 411 kilogramów kokainy było przewożone do „handlowej stolicy” kraju Abidjan. Hiszpański kontenerowiec został zauważony przez marynarkę, gdy stał od 30 stycznia około 155 mil morskich od brzegu. Narkotyki wyładowano na mniejszą łódź, która została przejęta przez specjalną jednostkę marynarki wojennej. Pięć osób zostało aresztowanych. Źródło: www.gcaptain.com
- NIGERIA: 1 lutego, dwóch napastników na łodzi wtargnęło na pokład tankowca zakotwiczonego na pozycji 06:15 N – 003:19E, kotwicowisko Lagos. Napastnicy próbowali ująć członka załogi, dokonującego rutynowego obchodu, jednak udało mu się zbiec. Kiedy załoga ogłosiła alarm, napastnicy uciekli bez dokonania żadnej kradzieży. Wydarzenie zostało zgłoszone do marynarki nigeryjskiej, która wysłała łódź patrolową na miejsce zdarzenia. Źródło: IMB
G. ZATOKA PERSKA
Nie odnotowano incydentów.
H. OCEAN INDYJSKI – AFRYKA WSCHODNIA – MORZE CZERWONE
Mapa: Incydenty, zagrożenia bezpieczeństwa morskiego w regionie OCEAN INDYSJKI – AFRYKA WSCHODNIA – MORZE CZERWONE
- ZATOKA ADEŃSKA: 25 lutego, statek handlowy zgłosił niebezpieczne podejście 11 łodzi motorowych, każda z 4-5 osobami na pokładzie w pobliżu pozycji 12:13 N- 044:06 E, 67 mil morskich na północny wschód od Djibouti. Według doniesień, załoga statku spostrzegła drabinę na jednej
z motorówek. Źródło: IMB
Pojawiły się informacje, że piraci somalijscy w czasie swoich działań stosują tzw. „taktykę Roju” – (ang Swarm). „Taktyka roju” stosowana i znana jest od wielu lat w taktyce na lądzie i na morzu. Jednak działania irańskiej marynarki wojennej w czasie wojny irańsko-irackiej w latach 80 w pełni odsłoniły zalety tego rodzaju działań asymetrycznych na morzu. Taktyka ta zastosowana przez irańską marynarkę wojenną polegała na zaskakiwaniu i izolowaniu sił przeciwnika przy jednoczesnym zapobieganiu ich wzmocnienia i zaopatrzenia, a tym samym oddziałując psychologicznie na wroga osłabiając jego morale i wolę walki. Ataki realizowano przy wykorzystaniu setek małych szybkich łodzi uzbrojonych w rakiety lub torpedy.
„Taktyka Roju” w wykonaniu piratów somalijskich polega na symultanicznym atakowaniu statku kilkoma łodziami (najczęściej 2 lub 3 skiffami). Co prawda trudno tutaj mówić o efekcie zaskoczenia tak jak w przypadku działań marynarki irańskiej, lecz stosowanie tej taktyki utrudnia obronę atakowanej jednostki przez Zespół Ochrony Statku. Przy realizowaniu obrony statku przez standardowy 3-4 osobowy ZOS dysponujący stosunkowo skromnymi jednostkami broni ”walka” z kilkoma jednocześnie atakującymi celami może stanowić poważne utrudnienie.
Foto. Schemat ataku pirackiego poprzez zastosowanie taktyki „roju”
W drugiej połowie 2011 roku w mediach pojawiły się informacje o kilku przypadkach stosowania przez piratów somalijskich „taktyki roju” z wykorzystaniem nawet kilkunastu skiffów.
W dniu 21 lipca 2011 roku okręt marynarki wojennej Islamskiej Republiki Iranu niósł pomoc zaatakowanemu przez piratów należącemu do irańskiego armatora tankowcowi MV ABADEH. Statek został zaatakowany przez 7 skiffów płynąc przez Cieśninę Bab al-Mandeb. Dzień wcześniej ten sam okręt patrolując obszar cieśniny uratował MV DANDLE, który został zaatakowany przez piratów wykorzystujących 7 skiffów. Kilka godzin później ten sam statek został zaatakowany przez inną PGU złożoną z 16 skiffów. W potyczce z irańską marynarką wojenną jeden z piratów został ranny.
Foto. MV ABADEH zaatakowany przez 7 skiffów w Cieśninie Bab al-Mandeb w 2011 roku, Źródło: MarineTraffic.com (21.02.2012 r.)
Foto. MV DANDLE zaatakowany przez „rój” 16 skiffów
Natomiast w dniu 06 sierpnia 2011 roku o godz. 1505 UTC około 20Mm ENE od Assab w Eritrei na Morzu Czerwonym doszło do podobnego ataku. PGU złożona 12 skiffów na każdym od 5 do 8 uzbrojonych piratów zaatakowało należący do niemieckiego armatora Vogemann Reederei z Hamburga statek MV VOGEBULKER. Po zbliżeniu się na odległość 300 m od burty statku ochroniarze z ZOS wystrzelili ostrzegawcze flary w kierunku atakujących skiffów. Pomimo tego 2 skiffy nadal uparcie podążały za płynącym z prędkością 17 węzłów statkiem. Doszło do blisko 30 minutowej wymiany ognia ZOS z piratami. Dopiero po walce jednostki PGU oddaliły się.
Rekordową informacją o ataku symultanicznym wymierzonym w statki żeglujące w rejonie Rogu Afryki była wiadomość podane przez irańską marynarkę wojenną, iż w dniu 18 sierpnia 2012 roku ich okręt ochronił przed atakiem piratów dwa irańskie statki płynące przez Zatokę Adeńską. Do ataku miało dojść w odległości 15 i 26 Mm na NW od Cieśniny Bab – el – Mandeb. W ataku dwukrotnie brało udział 50 skiffów pirackich.
Według szefa analityków duńskiej firmy Risk Intelligence N.L.Mathlesena informacje o atakujących wielkich „stadach” pirackich skiffów są mitem. Informacje prasowe ukazujące się po wiadomościach uzyskanych od armatorów bywają wyolbrzymione. Dochodzi do nich najczęściej w okresie wolnym od monsunów wtedy gdy inna aktywnośćtaka jak: rybołóstwo czy nielegalny przemyt ludzi w rozpatrywanym rejonie wzrasta. Meldujący o ataku najczęściej błędnie zaliczają inne skiffy do atakujących. Zdaniem autora, który przychyla się do zdania duńskiego analityka tego typu informacje o odparciu ataku przeprowadzonego przez składające się z kilkunastu skiffów pirackie grupy uderzeniowe może być celowym zabiegiem „PRowskim”.Tak może być w przypadku informacji przekazywanych przez irańską marynarkę wojenną o udaremnieniu przez jej siły ataku na statek i rozbiciu grup uderzeniowych piratów złożonych w dniu 21 lipca 2011 roku z 16 skiffów czy 18 sierpnia 2012 roku z 50 skiffów. Taka informacja o wysokiej skuteczności operacyjnej irańskiej marynarki wojennej może być zdaniem autora informacjom o charakterze „dobrego PRu i propagandy sukcesu”.
- MORZE CZERWONE: 23 lutego, siły morskie koalicji kierowanej przez Arabię Saudyjską walczące
w Jemenie udaremniły „nieuchronny atak terrorystyczny” ze strony irańskiego ruchu Hounti na południowym Morzu Czerwonym. Źródło: reuters.com
- ZATOKA ADEŃSKA: 22 lutego, statek handlowy zgłosił niebezpieczne podejście 11 łodzi motorowych po 4-5 osób na pokładzie w pobliżu pozycji 12:10 N- 043:31 E, 40 mil morskich na północny wschód od Djibouti. Zauważono drabinę na jednej z motorówek. Ochrona statku oddała kilka strzałów ostrzegawczych. Źródło: IMB
4.ZATOKA OMAŃSKA: 22 lutego, irańska straż wybrzeża zatrzymała statek podejrzewany o przemyt ropy z Zatoki Omańskiej. Według doniesień tankowiec był holowany do portu Bandar-e-Jask, zatrzymano 13 załogantów. Naczelnik irańskiej straży wybrzeża nie potwierdził szczegółów
- ZATOKA ADEŃSKA: 20 lutego, statek handlowy zgłosił niebezpieczne podejście 3 łodzi motorowych w pobliżu pozycji 13:37 N- 049:42 E, 71 mil morskich na południowy wschód od al.- Mukalla, Yemen. Źródło: IMB
- INDIE: 19 lutego, 9 osób weszło na pokład statku MV AL MARJO, będącego w drodze, 8 mil morskich od wybrzeża Pipavav. Straż przybrzeżna Indii powiadomiła o incydencie i zatrzymała napastników. Źródło: timesofindia.indiatimes.com
I. AZJA WSCHODNIA – POŁUDNIOWO-WSCHODNIA AZJA – SUBKONTYNENT INDYJSKI
Mapa: Incydenty, zagrożenia bezpieczeństwa morskiego w regionie AZJA WSCHODNIA – POŁUDNIOWO-WSCHODNIA AZJA – SUBKONTYNENT INDYJSKI
- INDIE: 28 lutego, o godzinie 0400 czasu lokalnego kapitan statku pomocniczego MALAVIYA TEN zakotwiczonego na kotwicowisku Kakinada, zaobserwował 7 napastników wchodzących na pokład statku od strony rufy. Napastnicy ukradli beczki ze smarem, po czym uciekli. Źródło: Maritime Security Review
- INDIE: 20 lutego, nieznana liczba napastników weszła na zbiornikowiec MT AL BARRAH o godzinie 0530 czasu lokalnego podczas postoju na kotwicowisku Kakinada. Napastnicy, którzy w konsekwencji uciekli po linach cumowniczych ukradli beczki ze smarem. Źródło: Maritime Security Review
Foto. MV AL BARRAH , Źródło: marinetraffic.com
- INDIE: 19 lutego, podczas rutynowego obchodu statku zakotwiczonego na kotwicowisku Kakinada na pozycji 17:03 N – 082:24 E, powiadomiono o brakującym mieniu w magazynku bosmańskim. Dochodzenie wykazało, że nieznane osoby, które weszły na pokład ukradły mienie statkowe. Incydent został zgłoszony do władz lokalnych. Źródło: Maritime Security Review
- INDIE: Indyjski okręt straży przybrzeżnej C-419 zatrzymał indyjską łódź rybacką KIRMANI
z dziewięcioma członkami załogi na pokładzie w związku z podejrzeniem kradzieży na pokładzie statku MT MORBIUS holowanego przez holownik ALLIANZ TITANIUM do miejscowości Alang. Z ogólnej liczby dziewięciu członków załogi dwóch z nich ukryło się na pokładzie MT MORBIUS.
Incydent został zgłoszony w odległości ośmiu mil od portu Navabandar, a Straż Przybrzeżna szybko zatrzymała podejrzanych i przekazała lokalnej policji morskiej w Pipavav. Źródło: Maritime Security Review - INDONEZJA: 11 lutego, 5 napastników uzbrojonych w długie noże weszło na statek MV EVIMERIA zakotwiczony na kotwicowisku Kakinada. Kiedy kapitan ogłosił alarm napastnicy uciekli po 20 metrowej linie cumowniczej. Źródło: Maritime Security Review
Foto. MV EVIMERIA, Źródło: marinetraffic.com
- INDONEZJA: 9 lutego, o godzinie 0252 marynarz wachtowy ogłosił alarm po zauważeniu napastników w siłowni tankowca MT SWARNA JAYANTI pływającego po banderą Indii, będącego w drodze na pozycji 01:15 N – 103:10 E, 4,6 mil morskich na północy wschód od Wysp Batam. Podczas przeszukania statku załoga odkryła, że zostało skradzione mienie statku. Wydarzenie zostało zgłoszone do władz lokalnych. Źródło: IMB
Foto. MV SWARNA JAYANTI, Źródło: marinetraffic.com
- INDONEZJA: 9 lutego, o godzinie 0220 marynarz wachtowy ogłosił alarm po zauważeniu 6 napastników w siłowni MV NEW SPIRIT pływającego po banderą Wysp Marshalla, będącego
w drodze, 5,1 mil morskich na północy wschód od Wysp Batam. Podczas przeszukania statku załoga stwierdziła, że nie doszło do kradzieży mienia statku. Wydarzenie zostało zgłoszone do władz lokalnych. Źródło: IMB
Foto. MV NEW SPIRIT, Źródło: marinetraffic.com
- INDONEZJA: 2 lutego, załoga holownika przycumowanego przy boi na pozycji 01:01 N – 103:53 E, wyspa Batam, zauważyła 3 napastników na pokładzie, po czym wszczęła alarm. Napastnikom udało się zbiec z pomocą czekających na nich 2 łodzi motorowych. Wezwana policja przeszukała statek, stwierdziła wyłamany zamek do magazynku bosmańskiego i kradzież mienia. Źródło: IMB
J. AZJA PÓŁNOCNO – WSCHODNIA
- KOREA POŁUDNIOWA: 9 lutego, marynarka Korei aresztowała tankowce MT AMUR oraz MT ZALIV VOSTOK pływające pod rosyjską banderą, 15 mil morskich na zachód od Gunsan, podczas transferu ropy pomiędzy statkami, bez wymaganych formalności i zezwoleń, w celu uniknięcia dodatkowej pracy papierkowej i kosztów. Źródło: fleetmon.com
Zdj. MV AMUR, Źródło: marinetraffic.com
Foto. MV ZALIV VOSTOK, Źródło: marinetraffic.com
Źródło: www.fleetmon.com
K. AUSTRALIA – NOWA ZELANDIA – OCEAN SPOKOJNY
Nie odnotowano incydentów.
ŻEGLUGI:
ZATOKA ADEŃSKA: Rząd Japonii zorganizował konwoje do ochrony statków
ZATOKA ADEŃSKA: Marynarka Wojenna CHRL zorganizowała konwoje do ochrony statków.
ZATOKA ADEŃSKA: Indyjska Marynarka Wojenna zorganizowała konwoje do ochrony statków.
ZATOKA ADEŃSKA: Pakistańska Marynarka Wojenna zorganizowała konwoje do ochrony statków.
ZATOKA ADEŃSKA: Marynarka Wojenna Korei Północnej zorganizowała konwoje do ochrony statków
- POLSKA, Szczecin, 14-15 lutego, firma Maritime Safety & Security przeprowadziła w Szczecinie i Pucicach k.Szczecina szkolenie oraz trening członków uzbrojonego zespołu bezpieczeństwa statku (Marsec Operators) z doskonalenia technik strzeleckich z broni Steyr SCOUT .308 Win, FN FAL .308 Win oraz kbk AK kal.7,62 mm, a także z „czerwonej taktyki”. Dodatkowo przeprowadzono dla personelu ochrony statków szkolenia uaktualniające z zakresu STCW.
Uczestniczący w szkoleniu MSO odnawiali kwalifikacje strzeleckie niezbędne do pracy w uzbrojonej ochronie statków oraz udzielanie pierwszej pomocy w warunkach taktycznych ze szczególnym uwzględnieniem ran postrzałowych i przygotowaniu ewakuacji rannego z wykorzystaniem jednostki pływającej i śmigłowca.
Foto. Szkolenie członków zespołu ochrony statku prowadzone przez MSS
Do niniejszego raportu i monitorowania sytuacji wykorzystano „Worldwide Threat To Shiping Report” wydawany przez Biuro Wywiadu Marynarki Wojennej USA, a także o następujące źródła:
Agence France Presse (AFP)
Associated Press (AP)
BBC News
DNK Intelligence & Operation Centre (DNK IOC)
EU Naval Forces (EU)
International Maritime Bureau (IMB), London and Kuala Lumpur
International Maritime Organisation (IMO), London
Lloyd’s
Maritime Administration (MARAD), U.S.
Maritime Security Centre – Horn of Africa (MSCHOA)
Marine Domain Awareness for Trade – Gulf of Guinea (MDAT-GoG)
Maritime Asset Security and Training (MAST) Ltd
National Geospatial – Inteligence Agency (NGA), Navigation Safety System
Noonsite.com (Noonsite), website
Norwegian Shipowners’ Mutual War Risks Insurance Associaton
Overseas Security Advisory Council (OSAC)
Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Information Sharing
Armed Robbary against ships in Asia, Center (Re CAAP ISC)
Reuters
Royal Autralian Navy (RAN)
Royal New Zeland Navy (RNZN)
The Maritime Executive (website)
United Kingdom Maritime Trade Organisation (UKMTO)
United Press International (UPI)
U.S. Coast Guard (USCG)
Autorzy: Sebastian Kalitowski, Sonia Rozbiewska, Jacek Wojakowski
Raport autorstwa: Maritime Safety & Security
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.