28 października ciężarowiec wpływny m/v Tasmanic Winter, należący do Reedereiverwaltung Heino Winter GmbH & Co. KG, zawinął do Rotterdamu z ładunkiem 24 jednostek pływających różnych typów i wielkości.

Zbudowano je w chińskich stoczniach holenderskiej grupy Damen – w Changde i w Yichang z przeznaczeniem na skład. To jedna z wizytówek Damena – budowy spekulacyjne, czyli produkcja nieukończonych statków popularnych klas i typów, które są następnie oferowane do sprzedaży. Zgodnie ze swoją standardową praktyką, Damen transportuje te jednostki z różnych zakładów do Holandii, gdzie większość z nich będzie gotowa do sprzedaży klientom poszukującym możliwie najkrótszych czasów dostawy. Rozwiązanie to pozwala na szybkie odebranie jednostki, która jest wykańczana zgodnie ze specyficznymi życzeniami nieznanego wcześniej klienta. Oczywiście zakres tych „finalnych zachcianek” jest ograniczony, ale dotyczy najważniejszych obszarów, w tym osprzętu nawigacyjnego, łączności, czy wyposażenia socjalnego.

Zobacz też: Gazprom: do zbudowania zostało tylko 5 proc. morskiej części Turk Stream.

Tasmanic Winter obrał kurs z Chin na północ, aby przejść coraz popularniejszą Północną Drogą Morską do Europy, co pozwoliło zaoszczędzić około ośmiu dni podróży w porównaniu z typową trasą wiodąca przez Kanał Sueski. Na jego pokładzie ładunkowym i w ładowniach stały holowniki typów ASD Tug 2411, ASD Tug 2009, ASD Tug 3010 ICE i Stan Tug 1606, pontony pływające Stan Pontoon 4512, jak też małe jednostki pomocnicze i uniwersalne typów Stan Launch 804 i Multi Cat 1506. Zbycie tych modeli z reguły nie przysparza holenderskiemu koncernowi problemów i są one dobrze znane w wielu portach świata. Jednostki są składowane m.in. w centrali Damena w Gorinchem w Brabancji Północnej.

To już drugi podobny transport w tym roku. W kwietniu ciężarowiec m/v Lone dotarł do Rotterdamu z Szanghaju wraz z 11 pontonami o długościach od 41 do 72 m. Takie zbiorowe wożenie oraz produkcja w Chinach są bardzo korzystne finansowo i pozwalają na oferowanie przez Damena statków w konkurencyjnych cenach. Ponadto pomaga w tym ycie Północnej Drogi Morskiej. Budowa pod nadzorem głównych instytucji klasyfikacyjnych (głównie DNV) zapewnia z kolei zachowanie jakości typowej dla holenderskiej firmy.

Zobacz też: Stocznia Remontowa Nauta: szóste wodowanie i rezygnacja prezesa.

Polska stocznia Damena w Kędzierzynie-Koźlu jest jednym z dostawców statków na skład. Produkowane są tam głównie mniejsze jednostki typoszeregu Schoalbuster, pogłębiarki, ale także patrolowce Stan Patrol 5509. Ograniczenie wielkości wynika z barier jakie stawie wciąż nieuregulowana na znacznym odcinku Odra. Czasem statki są spławiane w częściach, zaś montowane w Szczecinie, gdzie szykowane są również do holowań morskich do Gorinchem. Natomiast gdyńska stocznia Damena też produkuje nieukończone jednostki, ale w głównej mierze są to megajachty dla, będącego częścią Damen Goup, Amelsa z Vlissingen.

Podpis: kb

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.