Firma Bluefin Robotics, należąca do koncernu General Dynamics Mission Systems, w trakcie targów „Oceans 2018” w Charleston zaprezentowała nową wersję Bluefina-9. Jest on kolejnym członkiem sprawdzonej rodziny bezzałogowych autonomicznych pojazdów podwodnych (UUV) tego producenta.

Całkowicie przeprojektowany pojazd łączy w sobie dużą dokładność nawigacji, wysoką rozdzielczość wieloaperturowego sonaru bocznego Sonardyne Solstice o zasięgu 200 m i jakość wykonania. Bluefin-9 przeznaczony jest nie tylko dla sektora militarnego, ale co ważne, nadaje się do zastosowań cywilnych, w tym offshore i do badań naukowych. Kompaktowe wymiary i masa umożliwiają jego wodowanie oraz podnoszenie przez dwie osoby z pirsu, łodzi lub innej jednostki niespecjalizowanej. Jednocześnie pojazd zapewnia takie same możliwości gromadzenia danych jak w przypadku większych UUV.

Zobacz też: Anakonda po modernizacji w Świdniku wróciła nad Bałtyk.

Bluefin-9 zawiera wymienny moduł pamięci masowej (RDSM) o pojemności 1 TB, który przechowuje obrazy wysokiej rozdzielczości, dane wideo i sonarowe, do których można uzyskać dostęp w ciągu kilku minut po podjęciu pojazdu z wody. Bateria litowo-jonowa o pojemności 1,9 kWh zapewnia czas trwania misji do ośmiu godzin przy prędkości 3 węzłów. Natomiast prędkość maksymalna wynosi 6 węzłów, a głębokość działania do 200 m, także w prądach morskich. Bluefin-9 ma konstrukcję modułową, dzięki czemu można łatwo i szybko wymieniać zarówno RDSM, jak i baterię, aby ponownie wysłać pojazd do akcji w ciągu 30 minut. Ta cecha wraz z małą masą i wymiarami UUV czynią z niego dobre narzędzie o charakterze ekspedycyjnym.

Bluefin / Portal Stoczniowy

Bluefin / Portal Stoczniowy

Typowym wyposażeniem Bluefina-9 są urządzenia pochodzenia komercyjnego: sonar boczny z możliwością pomiarów batymetrycznych, kamera wysokiej rozdzielczości, czujniki prędkości dźwięku, temperatury, ciśnienia i mętności wody oraz fluorymetr. Planowanie misji pojazdu autonomicznego wraz z punktami zwrotnymi na jego trasie, a potem analiza zebranych danych odbywają się z użyciem programów Bluefin Dashboard i Bluefin Planner.

Zobacz też: Nowy tankowiec Lomonosov Prospect przeszedł Północną Drogę Morską.

Tak skonfigurowany UUV może mieć zastosowanie do różnego typu misji, w tym do badań i pomiarów batymetrycznych akwenów oraz dróg wodnych dla celów żeglugi, do przeglądów obiektów podwodnych i budowli hydrotechnicznych, do oceny kształtu i mapowania struktury dna, badań środowiska morskiego, do lokalizacji i identyfikacji zatopionych obiektów, a także dozoru obszarów portowych i red w ramach systemów bezpieczeństwa.

Podpis: kb

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.