Portal Stoczniowy

Holenderska grupa stoczniowa Damen i szwedzki koncern Saab od 2015 r. wspólnie pracują nad przygotowaniem propozycji nowego okrętu podwodnego dla holenderskiej marynarki wojennej, który zastąpi jednostki klasy Walrus. Firmy właśnie zaprezentowały założenia projektu.

Szefowie Damena i Saaba przedstawili też pierwsze wizualizacje nowych okrętów podwodnych, które chcą zaoferować holenderskiej marynarce. Zgodnie z projektem, nowy okręt będzie bazował na projekcie konwencjonalnego okrętu podwodnego A26 w wersji eksportowej. Pierwszą jednostkę tego typu Saab właśnie buduje dla szwedzkiej marynarki wojennej.

Zobacz też: Australijski niszczyciel rakietowy HMAS Brisbane przeszedł próby morskie.

W rozmowie z holenderską prasą dyrektor zarządzający Damen Hein van Ameijden oraz prezes Saab Kockums Gunnar Wieslander podkreślili, że modułowa konstrukcja nowych okrętów podwodnych umożliwi szeroki udział holenderskiego przemysłu w projekcie. Dotyczy to zarówno budowy, jak i obsługi jednostek w całym cyklu życia.

Projekt zakłada, że okręty będą przenosić małe pojazdy podwodne, zarówno załogowe, jak i bezzałogowe.

Holenderski resort obrony przewiduje, że program pozyskania nowych okrętów podwodnych, które zastąpią jednostki klasy Walrus, będzie kosztował ponad 2,5 mld euro. Według harmonogramu projektu, kontrakt na budowę okrętów ma zostać podpisany w 2021 r., a pierwsza nowa jednostka ma wejść do służby w 2027 r.

Zobacz też: Marynarka Wojenna remontuje sonary na dwóch trałowcach.

Obecnie w holenderskiej marynarce służą cztery okręty podwodne klasy Walrus. Pierwszy z nich do służby wszedł w 1990, a czwarty w 1994 r. To jednostki mierzące 67,7 m długości i 8,7 m szerokości. Na pokład zbierają 55 marynarzy i oficerów. Przy prędkości marszowej wynoszącej 9 węzłów osiągają zasięg 11,5 tys. mil morskich. Okręty mają cztery dziobowe wyrzutnie torpedowe. Uzbrojenie jednostek stanowią torpedy 533 mm Mk 48 Mod.4 lub 482 mm NT 37/D/E oraz pociski przeciwokretowe UGM 84 Harpoon.

Podpis: tz/mb