Dobiegają końca negocjacje pomiędzy filipińskim resortem obrony a rządem Australii, w sprawie zakupu 6 OPV dla floty Filipin. Negocjowany zakup patrolowców dotyczy okrętów produkcji Austal’a.

Rozmowy w sprawie pozyskania OPV toczą się już od czasu gdy w 2016 roku Filipiny ogłosiły zamiar zakupu takich okrętów. W 2018 roku Austal zaproponował Filipinom projekt 80-metrowego patrolowca, opartego na konstrukcji znacznie mniejszych okrętów typu Cape, wykorzystywanych przez siły zbrojne i służby graniczne Australii. Wariant ten dzięki większym wymiarom stalowego kadłuba (długość 83 m., szerokość 13,3m., zanurzenie 4 m.) będzie zdolny do przyjęcia na pokład 11 tonowego śmigłowca. Oprócz tego posiadać ma rufowy dok dla szybkiej łodzi interwencyjnej. Jego uzbrojenie ma składać się z armaty kalibru 76 mm i 2 systemów artyleryjskich kalibru 25-30 mm. Ponadto okręt ma być dostosowany do montażu pocisków przeciwokrętowych (w tym kontekście wymieniane są Rafael Spike-NLOS) oraz wyrzutni torped ZOP. Ma też posiadać możliwość zaokrętowania skonteneryzowanych modułów z wyposażeniem przeciwminowym, sonarem holowanym lub systemami bezzałogowymi.

Oferta Austal’a dla Filipin zawiera deklarację budowy całej serii w filipińskiej filii Austal’a. Promowana jest jako okręty „opracowane, zbudowane i wspierane na Filipinach”. Program miałby być zrealizowany kosztem 30 mld filipińskich peso (588 mln USD) przez Austal Philippines z Balamban w prowincji Cebu. Stocznia ta zatrudnia 900 pracowników z czego 8% stanowią Filipińczycy, tak więc budowa OPV będzie istotnym wsparciem lokalnego rynku pracy. Argument ten wydaje się być kluczowy dla wyboru Austal’a na wykonawcę programu.

Podpis TW