Wcielony do służby w Japońskich Morskich Siłach Samoobrony okręt nosi nazwę Ōryū おうりゅう (SS-511) i jest 11. okrętem typu Sōryū /16SS.

Nowy okręt został przyjęty do linii 5 marca br. w Kobe i zasili skład 1. Flotylli Okrętów Podwodnych z Kure. Okręt  ten kosztował 540 mln USD w cenach roku 2015. Zastosowane na nim baterie  okrętowe wykonano w technologii litowo-jonowej co pozwoliło na istotne zwiększenie pojemności a tym samym zasięgu podwodnego pływania. Dzięki prawie podwójnie większej pojemności w stosunku do tradycyjnych ogniw ołowiowo-kwasowych, baterie Li-Ion są obecnie najnowocześniejszym rozwiązaniem w swej klasie. Na Ōryū zastąpiły one nie tylko ogniwa starszej generacji, ale również wypełniły przestrzeń zajmowaną dotąd przez napęd AIP w systemie Stirling’a oraz zapasy paliwa i utleniacza do niego. Nowa aranżacja przestrzeni wewnętrznej okrętu polegała na przeniesieniu pomieszczeń załogi na śródokręcie i instalację w ich miejsce  dodatkowych ogniw.

Ōryū oraz ostatni 12. z serii: Tōryū (SS512) posłużą JMSDF do zebrania doświadczeń eksploatacyjnych  z wykorzystania nowego napędu i będą podstawą do opracowania następnej generacji japońskich OOP. Okręty typu Sōryū są budowane naprzemiennie przez stocznie Mitsubishi Heavy Industry i Kawasaki Heavy Industry. Nowo wcielony okręt powstał w pierwszej z wymienionych stoczni.

Baterie Li-Ion oprócz większej pojemności posiadają szereg innych zalet takich jak: mniejsza masa własna, utrzymywanie napięcia wyjściowego mimo spadku pojemności wywołanego rozładowaniem ogniw, możliwość osiągania dużej mocy wyjściowej oraz zdolność do szybkiego ładowania generatorem dużej mocy. Ponadto ich zastosowanie w miejsce AIP, istotnie upraszcza konstrukcję napędu OP oraz jego niezawodność. Dotychczas posiadały one również kilka wad takich jak skłonność do samozapłonu i emisja toksycznych gazów przy przegrzaniu. Ich instalacja na japońskich okrętach świadczy o tym że inżynierom z firmy GS Yuasa (producenta ogniw) udało się pokonać powyższe trudności.

Podpis: TW