Agencja uzbrojenia Defense Acquisition Program Administration (DAPA) ogłosiła rozpoczęcie przyjmowania ofert potencjalnych wykonawców najnowszych niszczycieli rakietowych  typu określanego roboczo jako KDDX (Korea Next-Generation Destroyer).

Chętni do budowy nowych niszczycieli  budowy muszą do 20 lipca br. przesłać swoje wstępne ofert współpracy. Grono potencjalnych wykonawców jest w zasadzie ograniczone do dwóch największych przedsiębiorstw stoczniowych Korei tj.: Hyundai Heavy Industries (HHI) i Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Obie te firmy powinny przedstawić własne wizje realizacji założeń programu kładącego szczególny nacisk na zastosowanie najnowszych technologii i rozwiązań pochodzących z Korei. Wstępny projekt techniczny jest oczekiwany w połowie 2023 roku zaś szczegółowy w roku 2024 i wtedy ma też zostać rozpoczęta produkcja.

Od nowych okrętów oczekuje się poza zastosowaniem rodzimych komponentów (w tym całości sensorów i efektorów), redukcji liczby załogi, kosztów użytkowania w stosunku do poprzedniego typu koreańskich niszczycieli KDX-III Batch 1/Batch 2. Liczebność planowanej serii obecnie podawana jest jako 6 jednostek. Niszczyciele KDDX (lub też KDX-IV) mają być mniejsze od swych poprzedników i wypierać do 8 000 ton. Ich uzbrojenie mają stanowić wyłącznie koreańskie systemy takie jak  wyrzutnie K-VLS (dla pocisków przeciwlotniczych Cheongung 3 i manewrujących Hyunmoo-3C. Okręty mają być wyposażone w zintegrowany maszt (I-MAST produkcji Hanhwa Systems na okręcie HHI, lub podobny firmy LIG Nex1w projekcie DSME) mieszczący anteny systemów TACAN, ESM, IFF, UHF, VHF, IRST oraz stacji radiolokacyjnych pasma X i S. Jednym z nielicznych efektorów obcego pochodzenia ma być armata Mk 45 kalibru 127 mm produkcji BAE Systems z nowym automatycznym systemem ładowania. Okręt ma też dysponować zintegrowanym systemem hydrolokacyjnym wykorzystującym sonary kadłubowe i sonar holowany.

Z dotychczas ujawnionych szczegółów wynika, że projekt HHI stanowi okręt o wyporności 6500 ton, długości 156 m., i szerokości 19 m., uzbrojony w 2 czteropojemnikowe wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych, 48-o komorową wyrzutnię K-VLS na dziobie i 16-sto komorową wyrzutnię K-VLS na rufie, wspomnianą armatę 127 mm i artyleryjski system CIWS nowej generacji. Napęd tego okrętu ma zapewniać zintegrowany elektryczny system napędowy składający się z 2 elektrycznych silników napędowych po 25 000 kW, 2 turbinowych generatorów prądu po 26 000 kW i 2 dieselgeneratorów po 3000 kW.

Propozycja DSME przedstawia okręt o okręt o wyporności 8000 ton, długości 155 m., i szerokości 18 m., uzbrojony w 4 czteropojemnikowe wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych, 48-o komorową wyrzutnię K-VLS na dziobie i 16-sto komorową wyrzutnię K-VLS na rufie, armatę 127 mm i artyleryjski system CIWS  typu Vulcan-Phalanx.

Budowa niszczycieli  typu KDDX ma zapewnić flocie serię jednostek określanych niekiedy jako mini-AEGIS, tzn. okrętów które przy mniejszych kosztach nabycia i eksploatacji mają uzupełniać pierwszo liniowe duże niszczyciele typu KDX-III. Oszczędności te mają wynikać z mniejszych rozmiarów, redukcji załogi, wysokiej automatyzacji i zastosowania rodzimych komponentów. Tym samym Korea podąża drogą Japonii użytkującej obecnie podobne zaprojektowane okręty typów Kongō/Atago/ Maya i Akizuki/Asahi.

Podpis TW