Chorwackie ministerstwo obrony „odmroziło” kontrakt na budowę czterech patrolowców przeznaczonych dla straży wybrzeża.

Budowa pięciu jednostek została uzgodniona w grudniu 2014 i miała zaowocować dostawami całej piątki do końca roku 2017. Kontrakt ten wart był 385,4 mln chorwackich kun tj. około 56,6 mln USD. Dotychczas Chorwaci odebrali tylko jeden, prototypowy patrolowiec. Był nim przyjęty do linii 7 grudnia 2018 roku Omiš (OOB-31). Wznowienie umowy, możliwe dzięki zaakceptowaniu wyników prób prototypu, przewiduje wprowadzanie kolejnego patrolowca do 18 września 2021, następnie dwóch w 2022 roku i piątego do 18 września 2023.

Patrolowce typu Omiš posiadają następującą charakterystykę: wyporność 216 ton, długość 43,25 m., szerokość 8 m, zanurzenie 2,7 m., napęd w postaci dwóch silników wysokoprężnych Caterpillar 3516C o mocy 2525 kW każdy, prędkość 29 węzłów, zasięg 1000 mil morskich przy 15 węzłach, uzbrojenie składające się z systemu artyleryjskiego Aselsan SMASH kalibru 30 mm, 2 wkm FN Herstal M2HB-QCB kalibru 12,7 mm oraz 4 naramienne zestawy przeciwlotnicze Strieła, łódź interwencyjna RHIB o długości 7,7 m., autonomiczność 10 dób, załoga 17 osób.

Podpis: TW