Zbiornikowiec / Portal Stoczniowy

Japońska grupa stoczniowa Tsuneishi Shipbuilding Co., Ltd. z Hiroszimy, zwodowała w swoim zakładzie w chińskim Zhoushan na wyspie Xiushan, prototypowy zbiornikowiec produktowy klasy LR1 (Long Range, dalekiego zasięgu). Będzie on przeznaczony do przewozu produktów naftowych, w tym benzyn, czy paliw lotniczych.

Jednostka cechuje się kilkoma innowacjami, w tym powiększonymi w stosunku do podobnych statków tej klasy zbiornikami ładunkowymi, a także proporcjami kadłuba. Zwiększono jego szerokość, co przy pozostałych parametrach gabarytowo-masowych pozwoliło utrzymać zanurzenie jednostki o nośności 77 000 DWT na poziomie zbiornikowców wielkości 50 000 DWT i umożliwi jej cumowanie w terminalach o ograniczonej głębokości. Jednostka ma 228 m długości, 38 m szerokości i 19,3 m zanurzenia przy pełnym załadunku. Pojemność brutto wynosi 46 100 jednostek, zaś objętość zbiorników ładunkowych 92 000 m3. Prędkość eksploatacyjna 14,5 węzła.

Zobacz też: Zmarnowany przetarg na naprawę sensorów okrętu ORP Orzeł.

Ponadto statek wyposażono w dwa rozwiązania służące oszczędności energii, opracowane i produkowane przez Tsuneishi Shipbuilding, zaś kadłub i układ pomieszczeń optymalizowano pod kątem wydajności napędu. Ma to umożliwić zbiornikowcowi osiągnięcie wysokiej oszczędności energii, oprócz wysokiej efektywności paliwowej, dzięki czemu uzyskano wyższy poziom wydajności ekologicznej i ekonomicznej. Chodzi tu o systemy MT-FAST i TOP-GR. Pierwszy (MTI and Tsuneishi Falcate Attachable Stator) to energooszczędna instalacja, która może zwiększyć wydajność napędu o około 4% dzięki zamontowaniu wielu sierpowatych płetw na kadłubie w rejonie napływu na śrubę napędową w celu regulacji przepływu wody. MT-FAST został opracowany we współpracy z Monohakobi Technology Institute (MTI), spółką NYK Line Group. Podobne rozwiązania stosowane są na nowoczesnych okrętach podwodnych. Drugim systemem jest TOP-GR (Tsuneishi Optimized Propulsive Gear), czyli wysoko wydajna i energooszczędna śruba napędowa. Tsuneishi zaprojektował i opracował te pędniki o zoptymalizowanej liczbie płatów, średnicy, kształcie (wygięciu) płata i ich geometrycznym ułożeniu dzięki obliczeniom i symulacjom komputerowym.

Zobacz też: Stocznia Remontowa Nauta zwodowała piąty statek w tym roku. I co dalej?

Tsuneishi Shipbuilding kontynuuje linię rozwojową statków, które wykraczają poza obecny standard masowców, a także innych jednostek, takich jak zbiornikowce i kontenerowce.

Podpis: kb

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.