tkMS MEKO 2000 / Portal Stoczniowy

Niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu nowej fregaty dla brytyjskiej marynarki wojennej. tkMS opracuje dokumentację na zamówienie konsorcjum, którego liderem jest spółka Altas Elektronik UK. To jedno z trzech konsorcjów, starających się o kontrakt na budowę okrętów typu 31 dla Royal Navy.

Poza Atlas Elektronik UK i thyssenkrupp Marine Systems do konsorcjum należą dwie brytyjskie stocznie Harland & Wolff oraz Ferguson Marine Engineering. Stocznie te mają uczestniczyć w budowie okrętów typu 31 dla brytyjskiej marynarki wojennej, o ile oferta konsorcjum kierowanego przez Altas Elektronik UK zostanie wybrana. Produkcja okrętów w tych stoczniach ma zagwarantować udział lokalnego przemysłu brytyjskiego łańcuchu dostaw.

Może Cię zainteresować:

tkMS buduje okręty dla Singapuru. Pierwsza “dwieścieosiemnastka” zwodowana w Kilonii

tkMS buduje okręty dla Singapuru. Pierwsza “dwieścieosiemnastka” zwodowana w Kilonii

Niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu nowej fregaty dla brytyjskiej marynarki wojennej. tkMS opracuje dokumentację na zamówienie konsorcjum, którego liderem jest spółka Altas Elektronik UK. Czytaj dalej

– Opierając się na naszych sprawdzonych okrętach MEKO A-200, zaoferujemy Royal Navy wielozadaniową fregatę bazującą na naszym wieloletnim doświadczeniu w opracowywaniu wysoce wydajnych, modułowych jednostek pływających – mówi dr Rolf Wirtz, dyrektor generalny holdingu thyssenkrupp Marine Systems. Szef tkMS dodaje, że fregaty A200 są obecnie eksploatowane przez marynarki dwóch państw (Algierii oraz Republiki Południowej Afryki – przyp. red.). Z doniesień prasowych wynika ponadto, że fregaty MEKO A-200 zamówił niedawno także Egipt.

Przypomnijmy: Brytyjczycy chcą pozyskać pięć fregat typu 31. Na ten cel zamierzają przeznaczyć ok. 1,25 mld funtów, co oznacza, że za jeden okręt zapłacą ok. 250 mln funtów. Trzeba jednak zaznaczyć, że cena ta odnosi się jedynie do kosztów platformy i nie obejmuje wyposażenia oraz uzbrojenia okrętu. Wstępny harmonogram zakłada, że pierwszy okręt Royal Navy otrzyma w 2023 roku, a do roku 2028 w linii będzie już pięć nowych fregat.

Może Cię zainteresować:

tkMS wygrywa wyścig po kontrakt na fregaty rakietowe dla Egiptu. Umowa podpisana

tkMS wygrywa wyścig po kontrakt na fregaty rakietowe dla Egiptu. Umowa podpisana

Niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu nowej fregaty dla brytyjskiej marynarki wojennej. tkMS opracuje dokumentację na zamówienie konsorcjum, którego liderem jest spółka Altas Elektronik UK. Czytaj dalej

W grudniu pisaliśmy już, że trzy konsorcja, które starają się o zdobycie kontraktu, podpisały z brytyjskim ministerstwem obrony umowy na przygotowanie projektów okrętu. Każde z tych konsorcjów otrzymało na ten cel po ok. 5 mln dolarów. Z mediów branżowych wiadomym jest, iż konsorcjum BAE Systems (lider) i Cammel Laird zaproponuje Royal Navy okręty typu Leander, a konsorcjum złożone z Babcock (lider), BMT i Thales stanie do przetargu z okrętem typu Arrowhead 140 (to modyfikacja krytykowanej przez ekspertów amerykańskich duńskiej fregaty typu Iver Huitfeldt).

Na razie nie wiadomo jak wyglądać będzie MEKO A-200 w wersji dla Brytyjczyków, ale Niemcy z pewnością wykorzystają swoje bogate doświadczenia wyniesione z budowy okrętów typu MEKO, których modułowa koncepcja budowy rozwijana jest już od lat 70. ubiegłego wieku. Poza Algierią i Republika Południowej Afryki, okręty MEKO służą obecnie we flotach Australii, Turcji, Grecji, Niemiec, Portugalii i Nowej Zelandii. Na bazie projektu MEKO A-100 zbudowano również polski okręt ORP Ślązak.

Podpis: tz