Należąca do fińskiej technologicznej grupy Wärtsilä spółka Eniram podpisała porozumienie o współpracy z grecką firmą morską Arista Shipping. Na jego mocy Eniram dołącza do prowadzonego przez Arista Projektu Forward, który dotyczy opracowania masowca nowej generacji z napędem LNG, który będzie charakteryzował się niespotykaną do tej pory efektywnością.

Arista Shipping już opracowała konstrukcję masowca oraz przygotowała napęd na skroplony gaz ziemny LNG. Rolą spółki zależnej z grupy Wärtsilä będzie wsparcie greckiego partnera w opracowaniu narzędzi monitorowania i optymalizacji energetycznej statku.

Eniram z grupy Wärtsilä to spółka z dużym doświadczeniem i szerokimi kompetencjami w zakresie przetwarzania informacji modelowania w celu dostarczenia precyzyjnych zaleceń technicznych, dotyczących poprawy efektywności okrętu. Fińska spółka podkreśla w komunikacie, że konstrukcja masowca nowej generacji umożliwia spełnienie wszystkich kryteriów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

– Cieszymy się, że możemy stanowić część tego ekscytującego projektu, który stworzy statek o takim poziomie wydajności i zrównoważoności, by przemysł morski mógł wkroczyć w nową erę. Nasz wkład umożliwi maksymalizację przejrzystości operacyjnej i sprawi, że nowe statki będą funkcjonować z optymalną wydajnością – powiedział Giannis Moraitakis z Wärtsilä Marine Solutions.

Antonis Trakasis, kierownik techniczny w spółce Arista Shipping, podkreślił, że Projekt Forward stanowi kamień milowy w rozwoju branży żeglugowej. Na gruncie tego projektu traktuje się LNG jako podstawowe paliwo dla statków morskich.

– Celem projektu jest stworzenie w pełni opracowanego narzędzia wspomagania decyzji, które będzie bardzo przydatne z punktu widzenia przewidywania, monitorowania, optymalizacji, a także wykazywania rzeczywistej wydajności statków – dodał.

Grupa Wärtsilä została zaproszona do projektu, ponieważ dysponuje wiodącymi technologami w zakresie napędu LNG. Według koncepcji projektu, nowoczesne masowce LNG otrzymają tylko dwa wysokowydajne silniki Wärtsilä 31DF bez dodatkowych agregatów. Ponadto w  Projekcie Forward uczestniczy też inna fińska firma. To biuro projektowe Deltamarin. Oprócz nich nad nowymi rozwiązaniami w ramach przedsięwzięcia pracują American Bureau of Shipping (ABS) oraz francuska firma GTT – projektant membran ochronnych LNG.

W kwietniu br. należąca do grupy Arista Shipping spółka Forward Maritime podpisała list intencyjny z chińską stocznią Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding. Chodzi o budowę przez Chińską firmę do 20 masowców LNG według projektu przygotowanego przez Arista Shipping w ramach Projektu Forward. List intencyjny zakłada, że statki zostaną dostarczone greckiemu armatorowi w latach 2020-2023.

Podpis: łp