7. edycja konferencji Defence24 Days już za nami!

Podczas dwóch dni paneli dyskusyjnych na konferencji Defence24 Days 2025 czołowi decydenci polityczni i wojskowi, przedstawiciele przemysłu i eksperci poszukiwali odpowiedzi na najważniejsze wyzwania bezpieczeństwa Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz całego świata.

Najważniejsze wnioski z dyskusji podczas konferencji Defence24 Days

Europa musi przejąć większą odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo, jednocześnie zachowując ścisłą współpracę ze Stanami Zjednoczonymi. Konieczne jest zdecydowane zwiększenie zaangażowania państw europejskich w budowę wspólnego systemu bezpieczeństwa i obrony, w tym także rozwój zdolności rodzimego przemysłu obronnego. Jednocześnie relacje transatlantyckie powinny być wzmacniane, nie osłabiane – tylko wspólne działanie pozwoli skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom ze strony Rosji oraz innych nieprzyjaznych państw.

W centrum uwagi znalazła się również kwestia kadr. Podkreślono kluczową rolę kompetentnych specjalistów oraz konieczność ścisłej współpracy sektora obronnego z nauką i gospodarką. Przygotowanie kadr zdolnych do efektywnego działania we wszystkich aspektach nowoczesnego systemu bezpieczeństwa wymaga zaangażowania całego państwa i społeczeństwa.

Nie zabrakło też głosu o potrzebie odpowiedniego finansowania obronności. Rosnąca dynamika zagrożeń oraz ich stale poszerzające się spektrum sprawiają, że niezbędne jest trwałe i zdecydowane podnoszenie nakładów na sektor obrony i odporności państwa. Choć istotną rolę w tym procesie ma do odegrania Unia Europejska, konieczne są przede wszystkim jednoznaczne decyzje polityczne podejmowane na poziomie poszczególnych państw członkowskich.

W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera morski komponent sił zbrojnych, którego modernizacja wymaga konsekwentnego wsparcia politycznego i finansowego.

Podczas tegorocznej edycji Defence24 Days kluczowym tematem jednego z paneli była rola Marynarki Wojennej RP w kontekście rosnącego znaczenia bezpieczeństwa morskiego. Głos zabrali oficerowie Marynarki Wojennej – admirałowie, komandorowie oraz eksperci – podkreślając, że rozwój zdolności sił zbrojnych w domenie morskiej oraz zaangażowanie krajowego przemysłu okrętowego stanowią fundament budowy odporności państwa. Realizacja programu Miecznik oraz zbliżające się rozstrzygnięcia w programie Orka stały się pretekstem do rzeczowej debaty na temat wyzwań, harmonogramów i konieczności budowania niezależności technologicznej w domenie morskiej.

Źródło: Defence24/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive