Enter your email address below and subscribe to our newsletter

85. rocznica wybuchu II wojny światowej. Uroczystości na Pomorzu

W niedzielę, 1 września 2024 roku, na Pomorzu odbyły się liczne uroczystości upamiętniające 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej. W regionie, który stał się symbolem rozpoczęcia najkrwawszego konfliktu w historii ludzkości, wspominano tragiczne wydarzenia i oddano hołd bohaterom, którzy walczyli i oddali życie za wolność ojczyzny.

Obchody 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej w Trójmieście i Świnoujściu

Na Westerplatte, gdzie o godzinie 4:45 niemiecki pancernik Schleswig-Holstein otworzył ogień na polską placówkę wojskową, rozpoczęły się uroczystości pod Pomnikiem Obrońców Wybrzeża. Kwiaty złożyli najważniejsi przedstawiciele państwa, w tym premier Donald Tusk, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski oraz marszałek Sejmu Szymon Hołownia. W uroczystościach uczestniczyli również ministrowie rządu, m.in. Adam Bodnar i Barbara Nowacka. W uroczystościach wzięła także udział prezydentka Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz. Kwiaty złożyli także wiceprezydent Gdyni Tomasz Augustyniak wraz z członkinią zarządu PGZ Stocznia Wojenna, Beatą Koniarską, oddając hołd bohaterom, którzy bronili tego miejsca przed niemiecką agresją.

Prezes PGZ Stocznia Wojenna, Marcin Ryngwelski uczestniczył natomiast w obchodach zorganizowanych przez Solidarność, które odbyły się rano w Gdańsku, wspólnie z władzami miasta i prezydentową Danutą Wałęsą.

Podczas porannej uroczystości, Jacek Siewiera, szef BBN odczytał list od prezydenta Andrzeja Dudy, w którym podkreślił, że musimy chronić nasze granice, „wspierając naszych sąsiadów i sprzeciwiając się imperialnemu złu.”

W tym roku, oprócz harcerzy, wojska i plutonu salutowego, który oddał salwę honorową, na wodzie pojawiły się okręty Marynarki Wojennej RP. Fregata rakietowa ORP Kościuszko cumowała po drugiej stronie kanału, przy nabrzeżu Oliwskim, w pobliżu ujścia kanału portowego do Zatoki Gdańskiej. Natomiast bezpośrednio przy nabrzeżu Westerplatte zacumowały ORP Wodnik oraz ORP Albatros. Uroczystości uświetnił także przelot wojskowych samolotów, dodając wyjątkowego charakteru temu wydarzeniu.

W Gdańsku, mieście-symbolu rozpoczęcia wojny, miały miejsce główne obchody. Już o godzinie 8:30 przy pomniku-tablicy na ulicy Wałowej upamiętniono polskich nauczycieli z Wolnego Miasta Gdańska, którzy zostali zamordowani podczas wojny. Uczestnicy złożyli kwiaty, oddając cześć 44 ofiarom upamiętnionym na tablicy. Następnie, przy gmachu Dyrekcji Kolei, uczczono pamięć harcmistrza Jana Ożdżyńskiego, jednej z pierwszych ofiar wojny w Gdańsku. W ceremonii uczestniczyli przedstawiciele władz lokalnych, harcerze oraz mieszkańcy miasta, którzy wspólnie oddali hołd poległym.

Kolejnym punktem obchodów w Gdańsku było upamiętnienie Polaków torturowanych przez Niemców w Victoriaschule, która podczas pierwszych dni września 1939 roku została zamieniona na przejściowe więzienie. Uczestnicy uroczystości zgromadzili się przy budynku Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie złożono kwiaty i zapalono znicze, oddając hołd ofiarom tych tragicznych wydarzeń.

W Gdyni, uroczystości upamiętniające 85. rocznicę agresji hitlerowskich Niemiec na Polskę rozpoczęły się 1 września o godzinie 11:30 przed pomnikiem Obrońców Wybrzeża na Cmentarzu Wojennym w Redłowie, gdzie wśród uczestników była również członkini zarządu PGZ Stocznia Wojenna, Beata Koniarska. Wydarzenie zgromadziło licznych uczestników, w tym parlamentarzystów, samorządowców, przedstawicieli wojska oraz mieszkańców miasta. Wspólnie oddali oni hołd bohaterom, którzy bronili polskiego wybrzeża w pierwszych dniach II wojny światowej, przypominając o ich odwadze i poświęceniu dla ojczyzny.

W Świnoujściu także miały miejsce istotne uroczystości rocznicowe. Na Placu Słowiańskim, w asyście kompanii honorowej i marynarzy, którzy wystawili posterunki honorowe, złożono kwiaty pod pomnikiem „Bohaterom Walki o Niepodległość Rzeczpospolitej”. Uroczystość rozpoczęła się o godzinie 10:00 odegraniem hymnu państwowego, po czym odczytano „Apel Pamięci” i oddano salwę honorową. Delegacja 8 Flotylli Obrony Wybrzeża na czele z komandorem Krzysztofem Szumlickim, a także przedstawiciele władz lokalnych, służb mundurowych, kombatantów i mieszkańcy Świnoujścia, oddali hołd poległym bohaterom.

Po uroczystościach na Placu Słowiańskim, uczestnicy przenieśli się na świnoujski cmentarz komunalny, gdzie przy „Kwaterze Wiecznego Spoczynku Żołnierzy Poległych w Czasie II Wojny Światowej” złożono kwiaty i odegrano sygnał „Cisza”. Był to moment zadumy i refleksji nad ofiarą złożoną przez żołnierzy w obronie ojczyzny.

Te liczne uroczystości na Pomorzu upamiętniające 85. rocznicę wybuchu II wojny światowej miały na celu nie tylko oddanie hołdu ofiarom, ale także przypomnienie, jak ważna jest pamięć o tych wydarzeniach dla kolejnych pokoleń Polaków.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.

    Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.

    Krok milowy w rozwoju Baltic Hub T3

    Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.

    Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub

    Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.

    Gigantyczne przedsięwzięcie inżynieryjne

    Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.

    W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.

    Największy terminal kontenerowy na Bałtyku

    Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.

    Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

    Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.

    Zielona logistyka i silna pozycja Gdańska

    Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.

    Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.