We wtorek (18 stycznia) do terminalu w Świnoujściu wszedł 300-metrowy gazowiec Energy Innovator z drugim w tym roku transportem LNG dla PGNiG. Jest to jednocześnie 150 dostawa skroplonego gazu w historii gazoportu.
Gazowiec Energy Innovator dostarczył do Polski około 70 tys. ton skroplonego gazu, co po regazyfikacji da około 95 mln m3 gazu ziemnego. Cargo zostało zakupione przez PGNiG w ramach jednorazowego kontraktu na rynku spot i pochodzi z USA. Jest to 44 transport w historii terminalu pozyskany w ramach kontraktu krótkoterminowego. Skroplony gaz dotarł do Świnoujścia z amerykańskiego terminalu Cove Point należącego do krajowego potentata energetycznego Dominion Energy Inc. Jest to 7 ładunek LNG pochodzący z tego terminalu (i zarazem 40 transport pochodzący ze Stanów Zjednoczonych), który został dostarczony do Polski dla PGNiG.
Biorąc pod uwagę dwie tegoroczne dostawy, w terminalu w Świnoujściu odebrano około 165 tys. ton LNG, co stanowi równowartość około 216 mln m3 gazu ziemnego po regazyfikacji. Od tego roku PGNiG dysponuje możliwością odbioru w terminalu w Świnoujściu dostaw LNG o łącznym wolumenie 6,2 mld m3 po regazyfikacji (rocznie). Oznacza to 24% wzrost mocy regazyfikacyjnych względem poprzedniego roku.
Energy Innovator jest kolejnym gigantycznym metalowcem, który dostarczył „błękitne paliwo” do Świnoujścia. Statek ten został zbudowany w 2019 roku w japońskiej stoczni Tsu Shipyard należącej do Japan Marine United Corporation. Obecnie pływa on pod banderą Japonii, jego armatorem i współwłaścicielem są Mitsui OSK Lines, Ltd. oraz Tokyo LNG Tanker Co. Gazowiec ma 300 metrów długości, 49 metrów szerokości, a jego zanurzenie wynosi 11,2 metrów. Jest to jego pierwsza „wizyta” w polskim gazoporcie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.