Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Południowokoreańska Hanwha Group przejmuje Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering 

Zakup DSME przez czebol Hanwha Group, znany w Polsce z dostaw podwozi do AHS Krab i zamówień na haubice K9, zapewni Korei Południowej utrzymanie pozycji lidera na tamtejszym rynku.

Hanwha Group podpisała 26 września protokół ustaleń (MoU) z Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering (DSME), nabywając 49,3 proc. udziałów DSME od największego udziałowca DSME, KDB Bank of Industry, poprzez podwyższenie kapitału grupy.

Tym samym jest prawie pewne, że nowym właścicielem DSME zostanie Hanwha Group (HG) a nie wymieniany do niedawna w tej roli jego największy konkurent Hyundai Heavy Industries. Wiadomo, że cena przejęcia wynosi około 2 bilionów wonów (KR) tj. ok. 1,4 mld USD, co stanowi zaledwie jedną trzecią ceny, którą HG chciało zapłacić, gdy próbowało kupić DSME w 2008 roku.

O ile nie nastąpi niespodziewana oferta konkurencyjnych inwestorów, którzy zaproponują lepsze warunki wykupu niż Hanwha, to DSME będzie należała do HG do końca tego roku. Dzięki temu DSME uniknie podziału na mniejsze podmioty sprzedawane osobno różnym inwestorom.

Planowana transakcja zostanie przeprowadzona w następujący sposób: Hanwha Aerospace i Hanwha Systems zainwestują odpowiednio 1 bilion KRW (ok. 700 mln USD) i 500 miliardów KRW (ok. 350 mln USD), Hanwha Impact Partners, zainwestuje 400 miliardów KRW (ok. 280 mln USD) a trzy oddziały Hanwha Energy zainwestują 100 miliardów KRW (ok. 70 mln USD). KDB Bank of Industry pozostanie jako udziałowiec mniejszościowy z  28,2 proc. akcji.

Strategia HG polegająca na zwiększeniu zaangażowania w przemyśle obronnym odegrała kluczową rolę w przejeciu DSME. Grupa obecnie reorganizuje swoją strukturę biznesową w oparciu o plan wspierania przemysłu obronnego jako swojej przyszłości, myśląc o przekształceniu się w „koreański Lockheed Martin” poprzez połączenie sektorów obronnych Hanwha Corporation i Hanwha Defense w Hanwha Aerospace.

Dzięki przejęciu DSME, które specjalizuje się w budowie okrętów wojennych w tym okretów podwodnych, HG ma stać się czołowym koreańskim konglomeratem obronnym posiadającym najsilniejszy klaster przemysłowy z zakresu obrony lądowej, morskiej i powietrznej. Ponadto umożliwi to firmie rozszerzenie zakresu działalności na rynek napraw i modernizacji tego rodzaju sprzętu.

HG ma na celu uzyskanie efektu synergii rynków zbytu w celu zwiększenia eksportu produktów obronnych a także zastosowania technologii militarnego pochodzenia do cywilnych statków handlowych oraz zwiększenie inwestycji DSME w badania i rozwój. Planowane jest m.in. rozwijanie zdolności rozwoju autonomicznych statków handlowych.

DSME ma obecnie kontrakty na budowę statków o wartości 28,8 mld USD (41 bilionów KRW) na najbliższe 4 lata.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.