Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowo zwodowany prom jest trzecim statkiem projektu P317 dla fińskiego armatora.
21.10.2022 w stoczni CRIST odbyło się wodowanie kolejnego promu hybrydowego o numerze projektu P317, budowanego dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jednostka jest podobna do poprzednich promów „Elektra” i „Altera” choć znacznie od nich mniejsza. „Elektra” (o długości 96 m) okazała się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową, otrzymała miano pierwszego promu hybrydowego w Unii Europejskiej i drugiego na świecie.
Otrzymała międzynarodową nagrodą „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodę CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego wręczoną podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. „Altera” natomiast została zwodowana latem 2022 to siostrzana bardziej unowocześniona wersja „Elektry”, nieco od niej większa, bo mierząca 104 metry. Kadłub nowego promu, noszący nazwę „L-317”, został przetransportowany z placu montażowego do doku i zwodowany przy użyciu suwnicy bramowej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/australia-rozwaza-mozliwosc-budowy-nawodnych-jednostek-bojowych-typu-korweta-%EF%BF%BC/
Nowa jednostka będzie operowała na trasie Nauvo-Korpoo w Finlandii. „L-317” będzie zasilany przy użyciu akumulatorów ładowanych z lądu, których ładowanie trwa tylko kilka minut. Statek ma długość 70 m, szerokość 12,4 m, zanurzenie 2,4 m oraz może przewozić maksymalnie 200 pasażerów oraz 52 samochody. Prom jest dwustronny, co umożliwia szybszy załadunek i rozładunek. Załogę stanowi tylko 1 osoba.
Autor: TDW


Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.
W artykule
Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.
Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal
Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.
Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:
„Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.
Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.