Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Czy uszkodzenia gazociągu Balticconnector i kabli telekomunikacyjnych mają wspólny mianownik?

Po serii niepokojących incydentów na Morzu Bałtyckim, w tym uszkodzeń gazociągu Balticconnector oraz dwóch kabli telekomunikacyjnych, narosło wiele pytań dotyczących przyczyn tych zdarzeń. Czy były one wynikiem niefortunnych wypadków, czy może świadomymi działaniami o podłożu sabotażowym?

W piątek Finlandia poinformowała o podwyższeniu oceny ryzyka dla bezpieczeństwa dostaw gazu z powodu uszkodzenia gazociągu Balticconnector łączącego Finlandię z Estonią. Według operatora Gasgrid, przepływ gazu przez ten gazociąg może zostać wstrzymany do kwietnia 2024 roku, a nawet dłużej.

Poziom ryzyka wynosi obecnie dwa w trzystopniowej skali, podała agencja, dodając, że nie będzie musiała interweniować na rynkach, aby zabezpieczyć dostawy gazu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosja-zaklada-miny-morskie-usilujac-zaklocic-ukrainska-zegluge/

Fińska policja prowadząca dochodzenie w sprawie gazociągu wskazała pływający pod banderą Hong-Kongu kontenerowiec NewNew Polar Bear jako głównego podejrzanego o uszkodzenie gazociągu 8 października.

W pobliżu rurociągu znaleziono dużą kotwicę. Śledczy są zdania, że rura została uszkodzona przez statek, który przeciągnął kotwicą po dnie morskim.

USZKODZONE KABLE TELEKOMUNIKACYJNE

Dwa kable telekomunikacyjne łączące Estonię z Finlandią i Szwecją również zostały uszkodzone w dniach 7-8 października. Tallin prowadzi dochodzenie w sprawie incydentów z kablami.

W przypadku uszkodzenia kabla Estonia-Finlandia, uwaga skupia się również na statku z Hongkongu, a w czwartek wieczorem Kallas powiedział, że wszystkie trzy incydenty są prawdopodobnie ze sobą powiązane.

W odpowiedzi na incydenty na Bałtyku, litewska marynarka wojenna wysłała niszczyciel min do patrolowania kluczowego podwodnego kabla energetycznego łączącego ją ze Szwecją, podała w piątek agencja BNS.

WYPADEK CZY SABOTAŻ?

Jednym z kluczowych pytań, na które wciąż próbują odpowiedzieć śledczy, jest to, czy incydent był przypadkowy, czy celowy.

Incydent z rurociągiem był 'naprawdę podejrzany’ i 'nie był przypadkiem’. Istnieje kilka związanych z tym czynników, które biją na alarm. Czy stoi za tym jakiś podmiot państwowy? Te rzeczy muszą zostać zweryfikowane przed podjęciem jakichkolwiek zdecydowanych działań zaradczych.

Janne Kuusela, dyrektor generalny fińskiego ministerstwa obrony

Agencja Reuters podała informację, że w trakcie incydentów związanych z uszkodzeniami, dwa kontenerowce – NewNew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu oraz Sevmorput pod rosyjską banderą – znajdowały się w każdym z trzech miejsc zdarzeń. Informacje te zostały potwierdzone na podstawie danych od MarineTraffic, dostawcy usług monitorowania ruchu statków oraz analiz morskich.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/chinski-lotniskowiec-shandong-w-poblizu-tajwanu/

Kontenerowiec NewNew Polar Bear przepłynął nad kablem łączącym Estonię ze Szwecją, 133 km przed miejscem, gdzie doszło do uszkodzenia rurociągu. Następnie przeszedł nad kablem łączącym Estonię z Finlandią, znajdującym się 32 km za gazociągiem, według informacji z Marine Traffic.

Chiny deklarują gotowość do dostarczenia wymaganych informacji zgodnie z prawem międzynarodowym; Rosja natomiast określiła sugestie swojego udziału w sprawie jako „bzdury”.

Po ostatnich incydentach na Morzu Bałtyckim, NATO wzmocniło patrole w tym regionie. Tymczasem norweska marynarka wojenna monitorowała ruch statku NewNew Polar Bear, który przemieszczał się w pobliżu ważnych gazociągów w rejonie.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Reuters

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.