Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Okręt desantowy Górnik Olenegorski zaatakowany przez ukraińskiego drona morskiego

W nocy z 3 na 4 sierpnia w pobliżu Morskiej Bazy Wojskowej Noworosyjsk, należącej do Czarnomorskiej Floty Federacji Rosyjskiej, miało miejsce niespodziewane uderzenie na rosyjski okręt desantowy Górnik Olenegorski przy użyciu bezzałogowego ukraińskiego drona morskiego.

Okręt desantowy BDK o nazwie Górnik Olenegorski (012), projektu 775, w kodzie NATO określany jako typ Ropucha, stał się celem tego ataku. Jednostka, pochodząca z Floty Północnej, była aktywnie zaangażowana w działania wojenne na Ukrainie. Ciekawostką jest, że jest to najstarsza jednostka tego typu, została zbudowana w gdańskiej stoczni dla Związku Radzieckiego. Jej oficjalne oddanie do służby miało miejsce 30 czerwca 1976 roku.

Zbudowano 12 okrętów projektu 775, z których tylko trzy nadal są w służbie, wszystkie dla Floty Północnej. Przez lata dokonano kilku modyfikacji tego projektu, ale podstawowe uzbrojenie i wyposażenie elektroniczne pozostały w zasadzie niezmienione.

Sprawcą ataku był nowoczesny dron morski z Ukrainy o nazwie MAGURA V, zaprojektowany do różnorodnych zastosowań i zdolny do przenoszenia dużych ilości ładunków wybuchowych. Z kamery drona wynika, że podczas ataku na okręt Górnik Olenegorski, jednostka jednostka była zakotwiczona, a załoga będą na pokładzie nie podjęła niezbędnych działań obronnych. Dron celował w strategiczne miejsce okrętu, lecz nie był to idealnie przemyślany atak. Uderzenie nastąpiło w obszarze zbiorników balastowych okrętu. Gdyby doszło do eksplozji bliżej siłowni, konsekwencje mogłyby być znacznie poważniejsze, potencjalnie prowadząc do zatonięcia jednostki. Po zdarzeniu okręt uległ znacznemu przechyleniu i został przetransportowany z powrotem do bazy.

Chociaż początkowe ataki dronami ze strony Ukrainy przynosiły sukcesy, z biegiem czasu obrona Rosji adaptowała się do tego zagrożenia, co znacząco obniżyło ich skuteczność. Obecny udany atak ukraiński jest dowodem na to że mimo przeciwdziałań strony rosyjskiej w dalszym ciągu możliwe jest odciąganie przez Ukraińców sukcesów taktycznych z wykorzystaniem tego środka bojowego. Mimo że analitycy uważali, że rosyjska flota czerpie nauki z początkowych niepowodzeń, ukraińskie drony nadal zadają poważne straty, zwłaszcza okrętom desantowym, które pełnią kluczową rolę w logistyce rosyjskiej Floty Czarnomorskiej.

Czy Górnik Olenegorski zostanie przywrócony do służby? Biorąc pod uwagę jego wiek, wydaje się to mało prawdopodobne, choć sytuacja w rosyjskiej flocie może wymusić taką decyzję.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.

    Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.

    Krok milowy w rozwoju Baltic Hub T3

    Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.

    Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub

    Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.

    Gigantyczne przedsięwzięcie inżynieryjne

    Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.

    W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.

    Największy terminal kontenerowy na Bałtyku

    Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.

    Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

    Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.

    Zielona logistyka i silna pozycja Gdańska

    Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.

    Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.