BAE Systems zwodowało piąty okręt podwodny typu Astute dla Royal Navy
Opublikowane:
21 kwietnia, 2021
21.04. odbyło się wodowanie okrętu podwodnego HMS Anson. Jest to piąty z siedmiu budowanych dla Royal Navy okrętów podwodnych typu Astute. Inauguracja była szczególnym momentem dla stoczni w Barrow, która świętuje 150-lecie istnienia oraz długą i owocną współpracę z Royal Navy.
HMS Anson o napędzie atomowym, wypiera 7800 ton w zanurzeniu, osiąga długość 97 metrów i szerokość 11,3 metra, rozpocznie teraz kolejną fazę testów które pozwolą wejść jednostce do użytku, zanim w przyszłym roku opuści Barrow i przejdzie próby morskie z Royal Navy.
Według Stevea Timmsa, dyrektora zarządzającego BAE Systems, wodowanie stanowi ważny kamień milowy w programie Astute, a widok Ansona wchodzącego do wody w tak zaawansowanym stanie jest namacalnym dowodem ciężkiej pracy wszystkich osób związanych z budową przez ostatnie lata. Projektowanie i budowa okrętów podwodnych z napędem jądrowym jest przedsięwzięciem narodowym, a dni takie jak ten przynoszą ogromne poczucie dumy pracownikom i partnerom biorących udział w brytyjskim łańcuchu dostaw.
Okręty typu Astute są największymi i najbardziej zaawansowanymi okrętami podwodnymi, jakie kiedykolwiek zbudowano dla Królewskiej Marynarki Wojennej. Mierzące 97 metrów długości okręty mogą okrążyć kulę ziemską w zanurzeniu, produkując własny tlen i wodę pitną.
Pierwsze cztery okręty podwodne tego typu: HMS Astute, HMS Ambush, HMS Artful i HMS Audacious, zostały już przekazane dla Royal Navy, a kolejne dwie jednostki są obecnie budowane.
BAE Systems współpracując z Submarine Delivery Agency oraz Rolls-Royce, jest również członkiem Dreadnought Alliance, pomagając w dostarczeniu kolejnych brytyjskich atomowych okrętów podwodnych. Dwie z czterech jednostek są obecnie w trakcie budowy, a pierwszy z nich ma wejść do służby na początku 2030 roku.
W stoczni Barrow nad programami Dreadnought i Astute pracuje około 10 000 osób. Aby zrealizować tak złożone programy, nadal inwestuje się i rozwija w pracowników, oraz rekrutuje nowe talenty. W ciągu najbliższych pięciu lat stocznia planuje zatrudnić ponad 200 absolwentów i 1 500 praktykantów.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.