Rosja zaostrza kontrole statków dla zabezpieczenia Mostu Krymskiego

Cieśnina Kerczeńska, strategiczny kanał morski położony pomiędzy Rosją a Krymem, stała się ostatnio areną napięć geopolitycznych. Federalna Służba Bezpieczeństwa (FSB) Rosji, zakazała zagranicznemu statkowi przejścia przez Cieśninę Kerczeńską, jeszcze zanim ten dotarł do szlaku morskiego prowadzącego pod krymskim mostem. Według FSB, na pokładach statków, które wcześniej zawijały do ukraińskich portów, wykryto resztki materiałów wybuchowych.

Ostatnie zdarzenie, w którym uczestniczył turecki drobnicowiec BMO River, nastąpiło w kontekście niedawnego ataku na Most Krymski. Władze rosyjskie wskazują na ukraińskie siły specjalne jako sprawców dwukrotnego uszkodzenia mostu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, twierdząc, że wykorzystały do tego drony wypełnione materiałami wybuchowymi.

Statek BMO River, o numerze IMO 8511914, pływający pod banderą Palau, o długości 259 stóp i wyporności 1 600 DWT, zarządzany przez Inspektor Shipping z Istambułu, został zatrzymany podczas rejsu z rumuńskiego portu Midia do portu w Rostowie nad Donem. Władze FSB zdecydowały o zawróceniu statku z powrotem na kotwicowisko, zanim ten dotarł do Mostu Krymskiego.

Zgodnie z informacjami udzielonymi przez FSB, na powierzchni łodzi ratunkowej i w ładowni statku wykryte zostały ślady materiałów wybuchowych, takich jak dinitrotoluen i trotyl. FSB zaznaczyła również, że na podstawie analizy dokumentacji ładunkowej okazało się, iż statek dwa razy zawijał do ukraińskiego portu morskiego Reni nad Dunajem – raz w czerwcu, a drugi raz w lipcu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/bae-systems-wprowadza-cyfrowy-interrogator-iff-dla-u-s-navy/

„Podjęliśmy decyzję o nieprzyznaniu statkowi prawa do przepłynięcia pod łukiem żeglownym Mostu Krymskiego” – przekazała FSB w kontekście prowadzonych działań kontrolnych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi w regionie. Dodatkowo, statek otrzymał nakaz opuszczenia wód terytorialnych Federacji Rosyjskiej.

Nawarstwiające się incydenty w Cieśninie Kerczeńskiej podkreślają eskalację napięć w tym rejonie, przy jednoczesnym zaostrzaniu przez Rosję nadzoru nad jej wodami terytorialnymi. Dominacja Rosji nad tym kluczowym szlakiem morskim oraz rosnący niepokój o bezpieczeństwo samego Mostu Kerczeńskiego mogą przynieść dalekosiężne konsekwencje dla infrastruktury i bezpieczeństwa w regionie.

W obliczu narastających napięć, Most Kerczeński – kluczowy punkt komunikacyjny, nie wyposażony w samodzielny system obrony przeciwlotniczej – staje się przedmiotem szczególnej troski ze strony Rosji. Jego strategiczne znaczenie powinno skłonić rosyjskie siły zbrojne do zapewnienia niezbędnych środków i odpowiedniego personelu do jego ochrony. Ochrona tego kolosa inżynieryjnego – konstrukcji o długości 19 km, czterech jezdnia i torów kolejowych, opartych na 288 filarach – stanowi nie lada wyzwanie, wymagające rozbudowanej strategii zabezpieczeń.

Zważywszy na ostatnie incydenty w Cieśninie Kerczeńskiej, Rosja może być zmuszona do podjęcia intensywnych działań w celu opracowania i implementacji efektywnych metod zabezpieczających tę strategiczną infrastrukturę. Most Kerczeński, łączący rosyjsko-okupowany Półwysep Krymski z Półwyspem Tamańskim przez Cieśninę Kerczeńską, staje się punktem szczególnego zainteresowania ze względu na potencjalne zagrożenie ze strony kolejnych, możliwych ataków ze strony Ukrainy.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.