Czy uszkodzenia gazociągu Balticconnector i kabli telekomunikacyjnych mają wspólny mianownik?
Opublikowane:
30 października, 2023
Fot. Shutterstock
Po serii niepokojących incydentów na Morzu Bałtyckim, w tym uszkodzeń gazociągu Balticconnector oraz dwóch kabli telekomunikacyjnych, narosło wiele pytań dotyczących przyczyn tych zdarzeń. Czy były one wynikiem niefortunnych wypadków, czy może świadomymi działaniami o podłożu sabotażowym?
W piątek Finlandia poinformowała o podwyższeniu oceny ryzyka dla bezpieczeństwa dostaw gazu z powodu uszkodzenia gazociągu Balticconnector łączącego Finlandię z Estonią. Według operatora Gasgrid, przepływ gazu przez ten gazociąg może zostać wstrzymany do kwietnia 2024 roku, a nawet dłużej.
Poziom ryzyka wynosi obecnie dwa w trzystopniowej skali, podała agencja, dodając, że nie będzie musiała interweniować na rynkach, aby zabezpieczyć dostawy gazu.
Fińska policja prowadząca dochodzenie w sprawie gazociągu wskazała pływający pod banderą Hong-Kongu kontenerowiec NewNew Polar Bear jako głównego podejrzanego o uszkodzenie gazociągu 8 października.
W pobliżu rurociągu znaleziono dużą kotwicę. Śledczy są zdania, że rura została uszkodzona przez statek, który przeciągnął kotwicą po dnie morskim.
USZKODZONE KABLE TELEKOMUNIKACYJNE
Dwa kable telekomunikacyjne łączące Estonię z Finlandią i Szwecją również zostały uszkodzone w dniach 7-8 października. Tallin prowadzi dochodzenie w sprawie incydentów z kablami.
W przypadku uszkodzenia kabla Estonia-Finlandia, uwaga skupia się również na statku z Hongkongu, a w czwartek wieczorem Kallas powiedział, że wszystkie trzy incydenty są prawdopodobnie ze sobą powiązane.
W odpowiedzi na incydenty na Bałtyku, litewska marynarka wojenna wysłała niszczyciel min do patrolowania kluczowego podwodnego kabla energetycznego łączącego ją ze Szwecją, podała w piątek agencja BNS.
WYPADEK CZY SABOTAŻ?
Jednym z kluczowych pytań, na które wciąż próbują odpowiedzieć śledczy, jest to, czy incydent był przypadkowy, czy celowy.
Incydent z rurociągiem był 'naprawdę podejrzany’ i 'nie był przypadkiem’. Istnieje kilka związanych z tym czynników, które biją na alarm. Czy stoi za tym jakiś podmiot państwowy? Te rzeczy muszą zostać zweryfikowane przed podjęciem jakichkolwiek zdecydowanych działań zaradczych.
Janne Kuusela, dyrektor generalny fińskiego ministerstwa obrony
Agencja Reuters podała informację, że w trakcie incydentów związanych z uszkodzeniami, dwa kontenerowce – NewNew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu oraz Sevmorput pod rosyjską banderą – znajdowały się w każdym z trzech miejsc zdarzeń. Informacje te zostały potwierdzone na podstawie danych od MarineTraffic, dostawcy usług monitorowania ruchu statków oraz analiz morskich.
Kontenerowiec NewNew Polar Bear przepłynął nad kablem łączącym Estonię ze Szwecją, 133 km przed miejscem, gdzie doszło do uszkodzenia rurociągu. Następnie przeszedł nad kablem łączącym Estonię z Finlandią, znajdującym się 32 km za gazociągiem, według informacji z Marine Traffic.
Chiny deklarują gotowość do dostarczenia wymaganych informacji zgodnie z prawem międzynarodowym; Rosja natomiast określiła sugestie swojego udziału w sprawie jako „bzdury”.
Po ostatnich incydentach na Morzu Bałtyckim, NATO wzmocniło patrole w tym regionie. Tymczasem norweska marynarka wojenna monitorowała ruch statku NewNew Polar Bear, który przemieszczał się w pobliżu ważnych gazociągów w rejonie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.