Dron SAND od Fincantieri: innowacja, która zmienia zasady gry na ćwiczeniach REPMUS-24
Opublikowane:
28 września, 2024
Fot. Fincantieri
Podczas prestiżowych ćwiczeń REPMUS-24, odbywających się w Portugalii, Fincantieri zaprezentował swojego najnowszego bezzałogowego drona nawodnego SAND, potwierdzając swoją pozycję czołowego europejskiego producenta w sektorze stoczniowym.
Coroczne wydarzenie, organizowane przez portugalską marynarkę wojenną we współpracy z NATO i Europejską Agencją Obrony (EDA), przyciąga innowacyjne firmy technologiczne oraz instytucje wojskowe i akademickie z całego świata, demonstrując przyszłość operacji morskich i podwodnych.
Współpraca międzynarodowa i zaawansowane technologie autonomiczne na ćwiczeniach REPMUS-24
Fincantieri, działając wspólnie ze swoimi spółkami zależnymi, Fincantieri NexTech i IDS (Ingegneria dei Sistemi), w ścisłej kooperacji z włoską Marina Militare CSSN (Centro di Supporto e Sperimentazione Navale) oraz partnerami takimi jak Graal Tech i WSense, zaprezentował innowacyjne systemy autonomiczne w realistycznych warunkach operacyjnych. Centralnym punktem tej prezentacji była zaawansowana platforma Multi-Mission MUS Toolkit, która bazuje na bezzałogowym dronie nawodnym SAND (Surface Advanced Naval Drone) oraz systemie zarządzania bezzałogowymi jednostkami morskimi (UMS).
Wzmocnienie strategii w domenie podwodnej
Udział Fincantieri w ćwiczeniach REPMUS-24 stanowi potwierdzenie jego zaangażowania w rozwój technologii w kluczowej, podwodnej domenie operacyjnej, gdzie rosnące wyzwania geopolityczne wymagają zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Ćwiczenia te stały się także miejscem prezentacji nowej wersji systemu zarządzania UMS, wzbogaconego o innowacyjne funkcje, które wspierają autonomiczne operacje i zapewniają interoperacyjność z innymi systemami dzięki protokołom takim jak STANAG 4817 NATO oraz APP-11 dla działań przeciwminowych.
Integracja i rozwój systemów bezzałogowych SAND w działaniach Fincantieri podczas REPMUS-24
Nowoczesny system UMS tworzy innowacyjne, niewidoczne intermodalne łącze cyfrowe, które łączy różnorodne czujniki pojazdów podwodnych, nawodnych (takich jak SAND) oraz inne systemy. Umożliwia to operatorom dostęp do danych w czasie rzeczywistym, zarządzanie nimi oraz ich wymianę. Dzięki temu możliwe jest bieżące monitorowanie pozycji i stanu pojazdów bezzałogowych, a także dostosowywanie ich zachowania w zależności od potrzeb misji, co znacznie zwiększa efektywność operacyjną.
SAND – wielozadaniowy dron nawodny nowej generacji
Dron SAND, wprowadzony na rynek w 2019 roku jako efekt współpracy firm IDS, Effebi i Meccano Engineering, został zaprojektowany do wykonywania różnorodnych misji, takich jak poszukiwanie i ratownictwo, monitorowanie środowiska oraz bezpieczeństwo morskie. Zdolny do działania w niebezpiecznych warunkach, ten bezzałogowy pojazd nawodny wykorzystuje autonomiczne technologie, by skutecznie zastąpić ludzki personel w operacjach wysokiego ryzyka.
Najnowsze udoskonalenia drona SAND obejmują zaawansowany system uruchamiania i odzyskiwania (LARS), który znacząco usprawnia operacje związane z wypuszczaniem i bezpiecznym powrotem autonomicznych pojazdów podwodnych. Ma to ma szczególne znaczenie w misjach związanych z walką przeciwminową, zwalczaniem okrętów podwodnych oraz ochroną infrastruktury krytycznej na dnie morskim.
Zintegrowane systemy zarządzania dla flot przyszłości od Fincantieri
Dzięki zintegrowanym rozwiązaniom UMS, dron SAND pełni funkcję komunikacyjnej bramy, umożliwiając skoordynowane zarządzanie różnymi systemami bezzałogowymi – zarówno powietrznymi, jak i morskimi. Może być sterowany z lądu lub z pokładów okrętów wojennych, takich jak fregaty FREMM włoskiej marynarki wojennej, co czyni go kluczowym elementem przyszłych flot wielozadaniowych.
Udział Fincantieri w ćwiczeniach REPMUS-24 to kolejny krok w kierunku rozwoju technologii bezzałogowych, które stają się nieodłącznym elementem współczesnych operacji morskich, kształtując przyszłość działań wojskowych na morzach i oceanach.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.