Al Kharaitiyat to należący Nakilat Shipping Qatar Ltd reprezentant wielokrotnie już opisywanej rodziny Q-flex, pochodzącej z południowokoreańskich stoczni. Statek ten został zbudowany w 2009 roku przez Hyundai Heavy Industries i pływa pod banderą Wysp Marshalla z macierzystym portem w Majuro. Obecna wizyta jest dla niego czwartym pobytem w Polsce. Poprzednio zawijał do Świnoujścia 4 lipca i 2 listopada 2018 roku oraz 15 czerwca 2019 roku. Podobnie jak w poprzednich dostawach gazowiec przywiózł do Polski około 200 000 m3 LNG co odpowiada 90 000 ton LNG i 120 mln m3 gazu po regazyfikacji.
Jednostka ta ma długość 315 m., szerokość 50 m. i zanurzenie 12,5 m. Jej nośność wynosi 107 153 DWT, pojemność brutto 136 168 jednostek, pojemność netto 40851 jednostek, wyporność bez ładunku 42 188 ton. Statek może przewozić do 211 986 m3 LNG. Al Kharaitiyat napędzany jest przez siłownię składającą się z 2 silników wysokoprężnych MAN Burmeister & Wein 6S70ME-C o łącznej mocy 37 320 kW (50 740 KM), napędzających dwie śruby i zapewniających mu prędkość 19,5 węzła.
Obecna dostawa jest 29. transportem LNG w tym roku, 142. w historii terminala i 88. pochodzącym od Qatar Liquefied Gas Company Limited.
W czasach obecnego kryzysu gazowego warto przypomnieć, że obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne terminalu LNG wynoszące 5 mld m3 gazu rocznie umożliwiają zaspokojenie około 1/3 potrzeb polskiej gospodarki. Wykonywana obecnie rozbudowa zwiększająca zdolności przeładunkowe do 7,5 mld m3 pozwolą na zaspokojenie potrzeb gazowych Polski w połowie. Ten przykład pokazuje jak bardzo nasz kraj korzysta z morza i dostępu do światowych rynków towarowych.
Autor: TW