Zaostrzenie sytuacji i wyzwania na Morzu Czerwonym

W ostatnich dniach Morze Czerwone i przybrzeżne wody Oceanu Indyjskiego stały się ponownie areną wzmożonej aktywności zbrojnej. Region ten, jak donosi Pentagon, doświadcza niepokojącej eskalacji agresji, co bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu żeglugi.

W serii incydentów, które miały miejsce w ostatnich dniach, siły Huti z Jemenu przeprowadziły szereg agresywnych działań. Najpierw, 23 grudnia, wystrzelono dwa balistyczne pociski przeciwokrętowe w kierunku statków handlowych przechodzących przez wody Morza Czerwonego. Na szczęście, pociski te nie trafiły w żaden z celów. Tego samego wieczora, dwie komercyjne jednostki zgłosiły ataki dronów. Norweski chemikaliowiec MV Blaamanen ledwo uniknął uderzenia, podczas gdy indyjski tankowiec MV Saibaba został trafiony. Na szczęście, w wyniku tego zdarzenia na jednostce nie odnotowano żadnych ofiar w ludziach.

U.S. Central Command (CENTCOM) potwierdził, że ataki na Saibaba i Blaamanen były 14. i 15. atakami na handlowy ruch morski w regionie od początku serii agresji. W odpowiedzi, niszczyciel rakietowy USS Laboon (DDG-58) zareagował na wezwania obu statków, zestrzeliwując w międzyczasie cztery drony zbliżające się do jednostki.

Odpowiadając na wezwania pomocy, amerykański niszczyciel rakietowy USS Laboon (DDG-58) podjął działania w ramach operacji mającej na celu zapewnienie swobody żeglugi na Morzu Czerwonym oraz w Zatoce Adeńskiej. W ramach tych działań, USS Laboon zestrzelił cztery drony. Wspomniane działania są częścią szerszych międzynarodowych wysiłków, w których uczestniczą okręty z wielu krajów, mających na celu ochronę żeglugi w tym regionie, o czym pisaliśmy na naszym portalu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wlochy-wysylaja-fregate-fremm-na-morze-czerwone-w-celu-ochrony-miedzynarodowego-handlu/

Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na niedawny incydent z chemikaliowcem MV Chem Pluto. Według doniesień, 25 grudnia Pentagon poinformował o ataku drona na ten statek, który w chwili zdarzenia znajdował się około 200 mil morskich od wybrzeży Indii. Atak na tę jednostkę spowodował pożar na pokładzie statku, pływającego pod banderą Liberii. Załoga statku, składająca się z obywateli Indii i Wietnamu, zdołała opanować sytuację.

W odpowiedzi na ten incydent, Indyjska Marynarka Wojenna wraz ze Strażą Przybrzeżną natychmiast podjęły działania ratunkowe. Na miejsce zdarzenia wysłano niszczyciel INS Mormugao (D67) oraz okręt patrolowy ICGS Vikram (33), które eskortowały uszkodzony statek do Bombaju. Po dotarciu do portu przeprowadzona zostanie szczegółowa ocena uszkodzeń.

Te wydarzenia stanowią wyraźny sygnał o rosnącym zagrożeniu w kluczowych rejonach morskich, a także o konieczności zintensyfikowania międzynarodowej współpracy w celu zapewnienia bezpieczeństwa na tych strategicznych szlakach żeglugowych. Bezpieczeństwo morskie, będące kluczowym elementem globalnej gospodarki, wymaga teraz pilnych i zdecydowanych działań na rzecz ochrony przed eskalacją napięć i zagrożeniami.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.