Francja przekazała dowództwo SNMG2 kanadyjskiej marynarce wojennej

1 lipca, na pokładzie okrętu flagowego FS Somme, kontradmirał francuskiej marynarki wojennej Yannick Bossu przekazał dowództwo nad Stałą Grupą Morską NATO nr 2 (SNMG2) komodorowi Kanadyjskiej Królewskiej Marynarki Wojennej Matthew Coatesowi. Ceremonii przewodniczył zastępca dowódcy Sojuszniczego Dowództwa Morskiego NATO (MARCOM), wiceadmirał francuskiej marynarki wojennej Didier Maleterre.
„To był przywilej i zaszczyt służyć jako dowódca SNMG2,” powiedział kontradmirał Bossu. „To dowództwo na morzu, pierwsze dla Francji, było najbardziej satysfakcjonującym doświadczeniem, zarówno zawodowym, jak i osobistym. W dużej mierze zawdzięczam to ogromnej pracy i poświęceniu ludzi, z którymi miałem przyjemność pracować; mojemu personelowi za ich pracę zespołową i lojalność, dowódcom i kompaniom okrętowym okrętów nawodnych, które zintegrowały SNMG2, za ich ducha walki, oraz personelowi w HQ MARCOM za ich niezachwiane wsparcie.”
Trzymiesięczna misja SNMG2 zakończyła się w kontekście globalnych napięć – wojny na Ukrainie, rosnących napięć na Bliskim Wschodzie oraz kryzysu na Morzu Czerwonym, związanego z działaniami Huti. Od 5 kwietnia do 1 lipca grupa zadaniowa operowała we wschodniej i środkowej części Morza Śródziemnego, demonstrując solidarność oraz wzmacniając interoperacyjność z partnerami i sojusznikami, co przyczyniło się do stabilności południowo-wschodniej flanki Sojuszu. FS Somme zapewniła cenne wsparcie logistyczne, przeprowadzając liczne uzupełnienia na morzu, a SNMG2 dokładnie monitorowała działania rosyjskie na Morzu Śródziemnym.
W trakcie misji SNMG2, w skład której wchodziły między innymi grecka fregata Themistocles oraz turecka Yavuz, uczestniczyła w wielodomenowych ćwiczeniach Neptune Strike 24-1 oraz ćwiczeniach obrony powietrznej NATO. SNMG2 współpracowała także z V. Flotą USA oraz jednostkami francuskimi, greckimi, włoskimi i hiszpańskimi. Współpraca ta dotyczyła również eskorty amerykańskiego lotniskowca USS Dwight Eisenhower podczas jego krótkiego pobytu na Morzu Śródziemnym.
Na początku czerwca SNMG2 patrolowała wraz z włoską grupą bojową lotniskowców w kierunku Kanału Sueskiego, realizując szereg działań operacyjnych, takich jak manewry śmigłowcowe, ewolucje taktyczne, ćwiczenia przeciw okrętom podwodnym, przeciwlotnicze oraz wielodomenowe ćwiczenia wojenne z greckimi okrętami u wybrzeży Krety. Połączenia operacyjne w Grecji i Turcji umożliwiły dowódcy SNMG2 spotkanie się z wieloma władzami wojskowymi, konsolidując tym samym silną spójność między państwami NATO.
Operacyjne rozmieszczenie spełniło kluczowe cele NATO w zakresie interoperacyjności i spójności między jednostkami członkowskimi oraz zapewniło stałą obecność na południowo-wschodnich granicach Sojuszu.
Pod kanadyjskim przywództwem, SNMG2 będzie kontynuować swoje zadania na Morzu Śródziemnym, odstraszając potencjalnych przeciwników i chroniąc swobodę żeglugi na wodach międzynarodowych, ukazując zaangażowanie Kanady w zasady NATO.
„Jestem zaszczycony i pełen pokory, że mogę objąć dowództwo nad Stałą Grupą Morską NATO nr 2,” powiedział komodor kanadyjskiej marynarki wojennej Matthew Coates. „Objęcie dowództwa nad tą grupą zadaniową jest niezwykłym przywilejem i z niecierpliwością czekam na to wyzwanie; wiedząc, że razem, zjednoczeni wspólnym celem oraz wspólnym zestawem wartości i procedur, Sojusz jest silniejszy niż suma jego poszczególnych części.”
SNMG2, jedna z czterech Stałych Sił Morskich NATO z siedzibą w Northwood w Wielkiej Brytanii, jest wielonarodową, zintegrowaną grupą zadaniową, która stanowi stałe przypomnienie solidarności i spójności Sojuszu na morzu. Wykonuje szeroki zakres zadań, w tym ćwiczenia i rzeczywiste operacje w okresach kryzysu i konfliktu.
Źródło: MARCOM

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










