Francja przedstawia Suffren, nowy okręt podwodny o napędzie nuklearnym typu Barracuda
Opublikowane:
11 lipca, 2019
Jutro tj. 12 lipca, w suchym doku w Cherbourgu, po ponad dziesięciu latach prac w stoczni Naval Group, zostanie oficjalnie zaprezentowany najnowszy okręt podwodny z napędem jądrowym. Suffren jest pierwszą z serii sześciu jednostek typu Barracuda, której całkowity koszt wyniesie około 9,9 mld EUR (zamiast pierwotnie planowanych 7,9 mld EUR).
O randze wydarzenia, poprzedzającego planowane w ciągu najbliższych tygodni wodowanie, świadczyć ma planowana obecność prezydenta Republiki Francuskiej Emmanuela Macron’a. Tym samym widoczne jest znaczenie tego rodzaju okrętów dla sił zbrojnych Francji, oraz jej przemysłu stoczniowego.
Kolejne trzy okręty podwodne typu Barracuda zostaną dostarczone do 2025 r. i będą to: Duguay-Trouin, Tourville i de Grasse), Dwa ostatnie okręty Casabianca i Rubis zostaną zbudowane do 2029 r.. Oczekuje się, że te sześć SSN pozostanie w eksploatacji do co najmniej 2060 roku. W czasie wprowadzania do linii nowych jednostek, stopniowo wycofywane i złomowane w Cherbourgu, będą jednostki typu Rubis wprowadzane do służby od 1983 roku.
Typ Barracuda to wielozadaniowy okręt podwodny o napędzie jądrowym (SSN), zamówiony 22 grudnia 2006 r. w ówczesnym DCN. Budowa prototypu rozpoczęła się w 2007 r., a jej wykonawca w międzyczasie zmienił strukturę własnościową i nazwy kolejno na DCNS (do 2017 r.) u Naval Group. W porównaniu do poprzedników nowe SSN reprezentują znacznie większe możliwości bojowe i operacyjne.
Wynika to m.in. z ich wielkości (wyporność podwodna 5300 t., długość 99,5 m., w porównaniu do 2600 ton i 73,6 m. u Rubis’ów) oraz zastosowanych supernowoczesnych technologii. Technologie te są współdzielone z opracowanymi dla francuskich SSBN (okrętów podwodnych o napędzie jądrowym nosicielami rakiet balistycznych z głowicami jądrowymi) typu SNLE-NG/Le Tromphiant. Będą one wykorzystane również w programie budowy ich następców oznaczonych jako SNLE 3G i mających wchodzić do służby około 2037 roku.
Większe możliwości Barracud wynikają też z silniejszego uzbrojenia, składającego się z 4 wyrzutni torped i kompozycji 24 pocisków/torped typów: MDCN (manewrujące dalekiego zasięgu), Exocet SM39 Block2 (przeciwokrętowe), torped uniwersalnych F21 Artemis. Okręt dostosowany jest też do użycia min morskich typu FG29 oraz pocisków przeciwlotniczych typu Mica (wystrzeliwanych z wyrzutni torpedowych).
Nowoczesne technologie na pokładzie Suffren’a to również nowy napęd, charakteryzujący się wydłużonym z 7 do 10 lat okresem wymian paliwa jądrowego i remontu reaktorów. To oczywiście wpływać będzie na zwiększoną dostępność operacyjną okrętów i powodować niższe koszty eksploatacyjne. Innym elementem łączącym nowe SSN z SNLE-NG jest pędnik typu pump-jet, zapewniający lepsze osiągi względem tradycyjnej śruby napędowej.
Zadania stawiane Barracuda’om obejmować będą zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych, ataki na cele lądowe, zbieranie danych wywiadowczych i operacje specjalne. Wspierając misje sił specjalnych, mogą również pomieścić do 12 komandosów których sprzęt może być przewożony w specjalnym zasobniku, montowanym opcjonalnie na pokładzie rufowym.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.