Naval Group z nową propozycją okrętu podwodnego typu Scorpène dla Indonezji
Opublikowane:
18 października, 2023
Fot. Naval Group
13 października francuski koncern stoczniowy Naval Group przedstawił zaktualizowaną propozycję dla Marynarki Wojennej Indonezji. Zamiast tradycyjnej wersji konwencjonalnego okrętu podwodnego typu Scorpène, francuski koncern proponuje teraz model o nazwie Scorpène Evolved wyposażony w baterie litowo-jonowe.
W lutym 2022 roku, podczas spotkania przedstawicieli Francji i Indonezji, został podpisany list intencyjny pomiędzy Naval Group a indonezyjskim przemysłem stoczniowym PT PAL dotyczący dostarczenia dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène.
Nowa propozycja koncernu przewiduje rezygnację z klasycznych akumulatorów kwasowo-ołowianych na rzecz zaawansowanych baterii litowo-jonowych. Dzięki tej zmianie okręty te będą miały znacznie większy zasięg oraz wydłużony czas operacyjny w zanurzeniu. Szacuje się, że Scorpène Evolved będzie miał zdolność operacyjną nawet do 80 dni, z czego 78 dni w zanurzeniu, pokonując w tym czasie do 8000 Mm.
Wprowadzenie technologii LiB ma kluczowe znaczenie dla operacji prowadzonych przez Indonezyjską Marynarkę Wojenną. Okręty te będą łatwiejsze i tańsze w eksploatacji w porównaniu z okrętami wyposażonymi w napęd AIP, który wymaga rozbudowanej infrastruktury zaopatrzenia. Ponadto, baterie litowo-jonowe mają około 40% dłuższą żywotność w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów.
Co więcej, Naval Group oferuje nowoczesne uzbrojenie, w tym ciężkie torpedy WASS Black Shark i F21 oraz pociski przeciwokrętowe MBDA SM39 Exocet. Wykorzystanie tych systemów znacząco zwiększy zdolności ofensywne indonezyjskich sił podwodnych.
Aby umocnić swoją pozycję na rynku indonezyjskim, Naval Group planuje także inwestycje w tym kraju. W listopadzie 2022 roku rozpoczęto współpracę w zakresie badania nowych źródeł energii dla okrętów podwodnych. W przypadku akceptacji oferty, Naval Group zobowiązuje się reinwestować 30% wartości kontraktu bezpośrednio na rynku indonezyjskim.
Nowe okręty będą miały większe wymiary niż ich poprzednicy, z wypornością do 1900 ton oraz długością 70,62 m. Za napęd odpowiadać będą cztery silniki wysokoprężne MTU oraz silnik elektryczny Jeumont-Schneider. Scorpène cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku międzynarodowym, z zamówieniami z takich krajów jak Chile, Malezja, Indie czy Brazylia. Obecnie trwają też negocjacje z Rumunią i Filipinami.
Aktualizacja propozycji dla Indonezji przez Naval Group podkreśla innowacyjność i dążenie do dostarczenia partnerom najnowszych technologii w dziedzinie konstrukcji okrętów podwodnych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.