Naval Group z nową propozycją okrętu podwodnego typu Scorpène dla Indonezji

13 października francuski koncern stoczniowy Naval Group przedstawił zaktualizowaną propozycję dla Marynarki Wojennej Indonezji. Zamiast tradycyjnej wersji konwencjonalnego okrętu podwodnego typu Scorpène, francuski koncern proponuje teraz model o nazwie Scorpène Evolved wyposażony w baterie litowo-jonowe.

W lutym 2022 roku, podczas spotkania przedstawicieli Francji i Indonezji, został podpisany list intencyjny pomiędzy Naval Group a indonezyjskim przemysłem stoczniowym PT PAL dotyczący dostarczenia dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène.

Nowa propozycja koncernu przewiduje rezygnację z klasycznych akumulatorów kwasowo-ołowianych na rzecz zaawansowanych baterii litowo-jonowych. Dzięki tej zmianie okręty te będą miały znacznie większy zasięg oraz wydłużony czas operacyjny w zanurzeniu. Szacuje się, że Scorpène Evolved będzie miał zdolność operacyjną nawet do 80 dni, z czego 78 dni w zanurzeniu, pokonując w tym czasie do 8000 Mm.

Wprowadzenie technologii LiB ma kluczowe znaczenie dla operacji prowadzonych przez Indonezyjską Marynarkę Wojenną. Okręty te będą łatwiejsze i tańsze w eksploatacji w porównaniu z okrętami wyposażonymi w napęd AIP, który wymaga rozbudowanej infrastruktury zaopatrzenia. Ponadto, baterie litowo-jonowe mają około 40% dłuższą żywotność w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów.

Co więcej, Naval Group oferuje nowoczesne uzbrojenie, w tym ciężkie torpedy WASS Black Shark i F21 oraz pociski przeciwokrętowe MBDA SM39 Exocet. Wykorzystanie tych systemów znacząco zwiększy zdolności ofensywne indonezyjskich sił podwodnych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/naval-group-przeprowadzi-badania-nad-podwodnym-dronem-dla-francuskiego-mod/

Aby umocnić swoją pozycję na rynku indonezyjskim, Naval Group planuje także inwestycje w tym kraju. W listopadzie 2022 roku rozpoczęto współpracę w zakresie badania nowych źródeł energii dla okrętów podwodnych. W przypadku akceptacji oferty, Naval Group zobowiązuje się reinwestować 30% wartości kontraktu bezpośrednio na rynku indonezyjskim.

Nowe okręty będą miały większe wymiary niż ich poprzednicy, z wypornością do 1900 ton oraz długością 70,62 m. Za napęd odpowiadać będą cztery silniki wysokoprężne MTU oraz silnik elektryczny Jeumont-Schneider. Scorpène cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku międzynarodowym, z zamówieniami z takich krajów jak Chile, Malezja, Indie czy Brazylia. Obecnie trwają też negocjacje z Rumunią i Filipinami.

Aktualizacja propozycji dla Indonezji przez Naval Group podkreśla innowacyjność i dążenie do dostarczenia partnerom najnowszych technologii w dziedzinie konstrukcji okrętów podwodnych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.

    Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat

    Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.

    Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.

    Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.

    Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji

    Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.

    Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.

    Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej

    Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.

    W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.