Nowe okręty mają być zbudowane w Indiach, przez lokalny podmiot, wskazany przez Ministerstwo Obrony i pracujący pod jego nadzorem w ramach partnerstwa strategicznego. Proces ten ma na celu zbudowanie własnych zdolności przemysłowych, oraz docelowo osiągnięcie pozycji samodzielnego dostawcy kluczowych technologii przemysłowych.
Podmioty indyjskie zostały poddane ocenie pod kątem zdolności do wykonania kontraktu, przyjęcia nowych technologii, stabilności finansowej i organizacyjnej, doświadczeń w dziedzinie produkcji militarnej i dotychczasowej współpracy z potencjalnymi dostawcami zagranicznymi.
Wybrane firmy zagraniczne będą zobowiązane do podpisania porozumień o współpracy z jednym ze wskazanych podmiotów indyjskich, a w przypadku zwycięstwa w konkursie stworzenia podmiotu produkcyjnego w Indiach. Konsorcjum te będzie zobowiązane do przekazania wszystkich kluczowych technologii takich jak AIP, sensory okrętowe, systemy łączności i walki elektronicznej. Ponadto ma być ono odpowiedzialne za stworzenie systemu podwykonawców (łańcucha dostaw) i szkolenie lokalnego personelu.
Do końca br. każdy z zagranicznych dostawców ma przedstawić techniczne i finansowe plany kooperacji z indyjskim partnerem. Zostaną one poddane ocenie, z możliwością modyfikacji do połowy 2022 roku, gdy wskazana zostanie zwycięska para. Kryterium podstawowym oceny będzie cena projektu, gotowość do wsparcia eksploatacji okrętów w czasie ich służby oraz osiągnięcie wymaganego poziomu 65% indyjskich komponentów użytych do budowy okrętów.
O kontrakt rywalizowały cztery miejscowe stocznie: Mazagon Dock Shipbuilders Limited, Larsen & Toubro, Reliance Naval and Engineering Limited, oraz konsorcjum Hindustan Shipyard Limited i Adani Defence. Wybrane zostały: państwowa MDSL i prywatna L&T. Ofertę RNEL odrzucono ze względu na brak gwarancji finansowych projektu a ofertę HSL/AD ze względu na niespełnienie wymogów kwalifikacyjnych. Lista zagranicznych dostawców technologii i komponentów składa się z: rosyjskiego biura konstrukcyjnego Rubin oferującego OOP typu Amur 1650, francuskiej Naval Group ze zmodyfikowanym OP typu Scorpene 2000, hiszpańskiej Navantii z OOP typu S-80+, niemieckiej tkMS proponującej okręty typu 214 i południowokoreańskiej Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering z OOP typu KSS-III. Do postępowania nie zgłosił się szwedzki Saab (z okrętem typu A26) oceniający proces jako nieprzejrzysty.
Podpis: TW