Operator logistyczny i przewoźnik promowy DFDS ogłosił w połowie tego miesiąca inwestycję wartości 1 mld euro dotyczącą budowy sześciu elektrycznych promów zasilanych bateriami, których zadaniem będzie obsługa tras na kale La Manche. Te innowacyjne jednostki będą przewozić pasażerów i towary między Wielką Brytanią a Unią Europejską.
Zgodnie z zaprezentowanym przez firmę harmonogramem pierwsze dwa promy będą gotowe w 2030 r. Pozostałe mają zostać zbudowane do 2035 r.
To ważny krok w kierunku dekarbonizacji transportu przez kanał La Manche. Ze względu na stosunkowo niewielką odległość między Wielką Brytanią a Francją, trasy te są optymalne dla elektrycznego transportu promowego. Elektryfikacja naszej floty na kanale La Manche będzie kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych i przyspieszenia przejścia do bardziej ekologicznej przyszłości dla branży żeglugowej.
Torben Carlsen, dyrektor generalny DFDS
Kanał La Manche jest jednym z najbardziej ruchliwych korytarzy żeglugowych na świecie, odpowiadając za 33% handlu między UE a Wielką Brytanią. DFDS, port w Dover, port w Boulogne-Calais i port w Dunkierce zobowiązały się do współpracy w celu dekarbonizacji ruchu morskiego w Cieśninie Dover, zgodnie z protokołem ustaleń z 15 marca 2023 roku.
DFDS współpracuje z ekspertami w dziedzinie technologii akumulatorów, projektowania i elektryfikacji w celu projektowania tych elektrycznych jednostek. Trzy z nich będą pływały pod francuską banderą, zapewniając bezpieczeństwo i wydajność przy minimalnym wpływie na środowisko. Firma ściśle współpracuje także z władzami krajowymi, partnerami infrastrukturalnymi i dostawcami energii, aby zapewnić odpowiednie zasilanie i infrastrukturę dla nowych promów.
Zielona transformacja nie jest czymś, co możemy osiągnąć samodzielnie. Bez wystarczającego zasilania na lądzie i infrastruktury ładowania w portach, nie możemy obsługiwać statków. Cieszę się, że mamy wspólną ambicję z rządami po obu stronach kanału La Manche, aby stworzyć zielone korytarze transportowe.
Torben Carlsen, dyrektor generalny DFDS
W 2023 roku DFDS uruchomił strategię „Moving Together Towards 2030”, która ma na celu osiągnięcie zeroemisyjności do 2050 roku i wprowadzenie sześciu ekologicznych promów do końca 2030 roku, w tym dwóch elektrycznych dla kanału La Manche.
DFDS posiada obecnie pięć promów które pływają pod francuską banderą. Jednostki te obsługują trasę Dunkierka-Dover. Przewoźnik zatrudnia 1200 osób we Francji, w tym 800 marynarzy. W Wielkiej Brytanii DFDS wspiera inicjatywy dekarbonizacji portów i sektora żeglugi, współpracując z władzami i partnerami w celu przyspieszenia tych działań.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.