Japonia wprowadza pierwszy okręt podwodny Soryu z bateriami litowo-jonowymi
Opublikowane:
6 marca, 2020
5 marca, Japonia wprowadziła do służby okręt podwodny Soryu おうりゅう (SS-511), wyposażony w nowoczesne baterie litowo-jonowe. Okręt zasilił 1. Flotyllę Okrętów Podwodnych z Kure. Co ważne, zastosowana na nim technologia pozwoliła na istotne zwiększenie zasięgu i niezawodności podwodnego pływania.
Nowy okręt został przyjęty do linii 5 marca br. w Kobe i zasili skład 1. Flotylli Okrętów Podwodnych z Kure. Okręt ten kosztował 540 mln USD w cenach roku 2015. Zastosowane na nim baterie okrętowe wykonano w technologii litowo-jonowej co pozwoliło na istotne zwiększenie pojemności a tym samym zasięgu podwodnego pływania.
Dzięki prawie podwójnie większej pojemności w stosunku do tradycyjnych ogniw ołowiowo-kwasowych, baterie Li-Ion są obecnie najnowocześniejszym rozwiązaniem w swej klasie. Na Soryu zastąpiły one nie tylko ogniwa starszej generacji, ale również wypełniły przestrzeń zajmowaną dotąd przez napęd AIP w systemie Stirling’a oraz zapasy paliwa i utleniacza do niego. Nowa aranżacja przestrzeni wewnętrznej okrętu polegała na przeniesieniu pomieszczeń załogi na śródokręcie i instalację w ich miejsce dodatkowych ogniw.
Soryu oraz ostatni 12. z serii: Tōryū (SS512) posłużą JMSDF do zebrania doświadczeń eksploatacyjnych z wykorzystania nowego napędu i będą podstawą do opracowania następnej generacji japońskich OOP. Okręty typu Sōryū są budowane naprzemiennie przez stocznie Mitsubishi Heavy Industry i Kawasaki Heavy Industry. Nowo wcielony okręt powstał w pierwszej z wymienionych stoczni.
Baterie Li-Ion oprócz większej pojemności posiadają szereg innych zalet takich jak: mniejsza masa własna, utrzymywanie napięcia wyjściowego mimo spadku pojemności wywołanego rozładowaniem ogniw, możliwość osiągania dużej mocy wyjściowej oraz zdolność do szybkiego ładowania generatorem dużej mocy.
Ponadto ich zastosowanie w miejsce AIP, istotnie upraszcza konstrukcję napędu OP oraz jego niezawodność. Dotychczas posiadały one również kilka wad takich jak skłonność do samozapłonu i emisja toksycznych gazów przy przegrzaniu. Ich instalacja na japońskich okrętach, w tym Soryu, świadczy o tym że inżynierom z firmy GS Yuasa (producenta ogniw) udało się pokonać powyższe trudności.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.