Japonia wprowadza pierwszy okręt podwodny Soryu z bateriami litowo-jonowymi
Opublikowane:
6 marca, 2020
5 marca, Japonia wprowadziła do służby okręt podwodny Soryu おうりゅう (SS-511), wyposażony w nowoczesne baterie litowo-jonowe. Okręt zasilił 1. Flotyllę Okrętów Podwodnych z Kure. Co ważne, zastosowana na nim technologia pozwoliła na istotne zwiększenie zasięgu i niezawodności podwodnego pływania.
Nowy okręt został przyjęty do linii 5 marca br. w Kobe i zasili skład 1. Flotylli Okrętów Podwodnych z Kure. Okręt ten kosztował 540 mln USD w cenach roku 2015. Zastosowane na nim baterie okrętowe wykonano w technologii litowo-jonowej co pozwoliło na istotne zwiększenie pojemności a tym samym zasięgu podwodnego pływania.
Dzięki prawie podwójnie większej pojemności w stosunku do tradycyjnych ogniw ołowiowo-kwasowych, baterie Li-Ion są obecnie najnowocześniejszym rozwiązaniem w swej klasie. Na Soryu zastąpiły one nie tylko ogniwa starszej generacji, ale również wypełniły przestrzeń zajmowaną dotąd przez napęd AIP w systemie Stirling’a oraz zapasy paliwa i utleniacza do niego. Nowa aranżacja przestrzeni wewnętrznej okrętu polegała na przeniesieniu pomieszczeń załogi na śródokręcie i instalację w ich miejsce dodatkowych ogniw.
Soryu oraz ostatni 12. z serii: Tōryū (SS512) posłużą JMSDF do zebrania doświadczeń eksploatacyjnych z wykorzystania nowego napędu i będą podstawą do opracowania następnej generacji japońskich OOP. Okręty typu Sōryū są budowane naprzemiennie przez stocznie Mitsubishi Heavy Industry i Kawasaki Heavy Industry. Nowo wcielony okręt powstał w pierwszej z wymienionych stoczni.
Baterie Li-Ion oprócz większej pojemności posiadają szereg innych zalet takich jak: mniejsza masa własna, utrzymywanie napięcia wyjściowego mimo spadku pojemności wywołanego rozładowaniem ogniw, możliwość osiągania dużej mocy wyjściowej oraz zdolność do szybkiego ładowania generatorem dużej mocy.
Ponadto ich zastosowanie w miejsce AIP, istotnie upraszcza konstrukcję napędu OP oraz jego niezawodność. Dotychczas posiadały one również kilka wad takich jak skłonność do samozapłonu i emisja toksycznych gazów przy przegrzaniu. Ich instalacja na japońskich okrętach, w tym Soryu, świadczy o tym że inżynierom z firmy GS Yuasa (producenta ogniw) udało się pokonać powyższe trudności.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.