Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Kolejne sankcje przeciw Rosji

Podczas trzydniowego szczytu G7 w Japonii, zachodni przywódcy przedstawili nowe sankcje skierowane przeciwko Rosji. Te działania mają na celu dalsze sparaliżowanie rosyjskiej gospodarki i ograniczenie jej zdolności do finansowania i prowadzenia działań wojennych na Ukrainie.

Wcześniej, przez ponad rok, sankcje obejmowały przede wszystkim sektor żeglugi, teraz jednak lista sektorów objętych restrykcjami jest zdecydowanie dłuższa. Obejmuje ona energetykę, metale, obronność, transport, finanse i wiele innych, a Stany Zjednoczone poszerzają swoje działania również o sektor usług, od architektury po inżynierię, budownictwo i produkcję.

Wspólne działania naszych państw przyczyniły się do odcięcia Rosji od kluczowych zasobów niezbędnych do utrzymania jej sił zbrojnych. Zdecydowanie ograniczyły również dochody, które Kreml zyskuje na finansowanie swojej machiny wojennej – oznajmiła Janet Yellen, Sekretarz Skarbu USA, dokładnie opisując amerykańską część tej nowej inicjatywy.

Dzisiejsze działania, które podejmujemy, zwiększą presję na możliwości Putina do kontynuowania barbarzyńskiej inwazji i przyśpieszą nasze globalne wysiłki skierowane na udaremnienie rosyjskich prób omijania sankcji.

Janet Yellen, Sekretarz Skarbu USA

Amerykańska lista sankcji jest najbardziej obszerna, obejmując ponad 300 indywidualnych elementów skierowanych przeciwko 22 osobom i 104 podmiotom, które sięgają nie tylko w głąb Rosji, ale także obejmują łącznie ponad 20 krajów. Sektorami szczególnie narażonymi na działania USA są przemysł energetyczny, zamówienia wojskowe, metale i górnictwo, technologia, a także szeroko rozumiane usługi. Departament Stanu USA zamroził lub zablokował majątek prawie 200 osób, podmiotów, statków i samolotów.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kanal-panamski-spadek-wolumenu-ladunkow-w-2023-roku-2/

Wśród sankcji dotyczących żeglugi i przemysłu stoczniowego wyróżniono szereg elementów, w tym FSUE Atomflot, spółkę zależną Rosatomu, odpowiedzialną za utrzymanie floty lodołamaczy o napędzie jądrowym. Sankcje te uderzają również w rozwój arktycznego portu Indiga i jego dewelopera, Akvamarin Limited. Cztery firmy zaangażowane w planowanie portu zostały również umieszczone na liście podmiotów objętych sankcjami, podobnie jak Samusskiy Sudostroitelno Sudoremontniy Zavod, rosyjska firma stoczniowa specjalizująca się w budowie i naprawie statków, która wybudowała do dziesięciu jednostek przeznaczonych do ułatwienia logistyki i dostaw ładunków w rosyjskim regionie arktycznym.

Sankcje ze strony USA dotykają również wspólnych działań Rosji i Iranu, które rozwijają sieć logistyczną. Khazar Sea Shipping Lines, irański armator i spółka zależna Islamic Republic of Iran Shipping Lines, zostały wskazane przez USA, które odnotowały ponad 60 zawinięć do rosyjskich portów w ciągu ostatniego roku. Dwie inne firmy powiązane z handlem morskim z Iranem również zostały objęte sankcjami.

Równolegle, rząd Wielkiej Brytanii zapowiedział wprowadzenie sankcji na 86 osób i podmiotów z sektorów takich jak energetyka, metale, wojsko, finanse i bankowość, a także inne elementy transportu. Zarówno Stany Zjednoczone, jak i Wielka Brytania pokazują przykłady kradzieży i transportu ukraińskiego zboża jako dodatkowe powody do nałożenia nowych sankcji. Wielka Brytania cytowała również przykłady podmiotów, które według doniesień zostały już objęte sankcjami.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/kanal-panamski-spadek-wolumenu-ladunkow-w-2023-roku-2/

Stany Zjednoczone dołożyły SSK Port do listy operatorów objętych sankcjami w sektorze morskim. Jednocześnie sankcje obejmują drobnicowiec Pawell (o nośności 3,000 dwt) pływający pod flagą syryjską. Zarzuca się mu regularne stosowanie technik omijania kontroli na morzu, takich jak wyłączanie pokładowego systemu AIS. Stany Zjednoczone odwołują się również do rosyjskiej firmy, która zarządza statkiem Pawell. Wielka Brytania także wymienia ten statek i jego armatora w swoich wytycznych. Zauważono, że Pawell, mający już 39 lat, obecnie przewozi skradzione zboże z Ukrainy. Od 2020 roku statek ten został zatrzymany sześć razy za szereg naruszeń międzynarodowych standardów bezpieczeństwa.

Pozostałe elementy szeroko zakrojonych działań sankcyjnych obejmują również kwestię nielegalnych przesyłek, tzw. „ciemnej floty” oraz innych prób obejścia nałożonych sankcji. Wielka Brytania nałożyła sankcje sześciu firmom żeglugowych i ich menedżerów, w tym tych, którzy mają bezpośrednie powiązania z Sovcomflot, firmą już objętą sankcjami przez ponad rok. Fesco i Volga Shipping również znalazły się na celowniku ze względu na powiązania z kradzieżą zboża oraz podejmowanymi działaniami mającymi na celu uniknięcie istniejących sankcji.

To wszystko jest częścią dążenia do powstrzymania Rosji, która wykorzystuje różne techniki, aby ominąć sankcje międzynarodowe. Sankcje te są ważnym narzędziem w utrzymaniu presji na Rosję, aby zakończyła swoje działania wojenne na Ukrainie oraz szereg innych nielegalnych międzynarodowych kroków, które są niezgodne z prawem międzynarodowym.

Źródło: The Maritime Executive

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.