Kolejny nowatorski krok w dekarbonizacji transportu morskiego
Opublikowane:
25 września, 2023
Fot. RWE
Nowy rozdział w polskiej transformacji energetycznej otwarto w Porcie Ustka, gdzie RWE i FRS Windcat Polska zaprezentowały Hydrocat 55, innowacyjną jednostkę do transportu załóg przy budowie i eksploatacji morskich farm wiatrowych. Prezentacja ta była nie tylko pokazem technologicznych możliwości, ale również potwierdzeniem roli Portu Ustka jako kluczowej bazy operacyjnej dla przyszłych morskich farm wiatrowych w Polsce.
Hydrocat 55: Nowa Era w Morskim Transporcie Załóg
W Porcie Ustka, firma RWE wraz z FRS Windcat Polska zaprezentowały światu Hydrocat 55 – innowacyjną jednostkę CTV (Crew Transfer Vessel) o napędzie dwupaliwowym. Statek korzysta zarówno z tradycyjnego oleju napędowego, jak i z wodoru, co stanowi przełom w redukcji emisji CO2.
Port Ustka: Od Teraz Kluczowy Element w Polskiej Transformacji Energetycznej
W obecności Burmistrza Miasta Ustka, Jacka Maniszewskiego, i innych przedstawicieli lokalnej społeczności, Hydrocat 55 został zaprezentowany jako czołowy element w nadchodzących inicjatywach morskich farm wiatrowych w Polsce. Port Ustka będzie pełnił rolę bazy operacyjnej i serwisowej dla planowanej morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II.
Port Ustka, położony nad południowym wybrzeżem Bałtyku, od lat stanowi ważny punkt komunikacyjny dla regionu, pełniąc funkcję zarówno handlową, jak i rybacką. Jego strategiczne położenie sprawia, że staje się kluczowym miejscem dla inicjatyw związanych z odnawialnymi źródłami energii, takimi jak morskie farmy wiatrowe.
Innowacyjność na Poziomie Silnika – Hydrocat 55
Technologia zastosowana w Hydrocat 55 umożliwia znaczące oszczędności i efektywność. Zaawansowane silniki dwupaliwowe, mogące korzystać z 200 kg wodoru, pozwalają na znaczącą redukcję emisji CO2. Tym samym, możliwe jest zastąpienie aż 600 litrów oleju napędowego podczas jednego tankowania.
„Jest to przełomowy moment dla sektora energetyki wiatrowej i transportu morskiego. Jesteśmy przekonani, że ta jednostka to dopiero początek w rozwoju napędów wodorowych w sektorze żeglugi,” mówi Grzegorz Chodkowski, Wiceprezes Offshore Development Poland w RWE.
Planowane Etapy Rozwoju F.E.W. Baltic II
Projekt F.E.W. Baltic II, pierwsza morska farma wiatrowa RWE w Polsce, ma być umieszczona na północ od Ławicy Słupskiej. Z planowaną mocą zainstalowaną na poziomie 350 megawatów, farma wiatrowa dostarczy energię dla około 350 000 gospodarstw domowych w Polsce. Prace nad projektem są w toku, a uruchomienie farmy przewidywane jest na koniec tej dekady.
Prezentacja jednostki Hydrocat 55 i planowane inwestycje w Port Ustka zaznaczają nową erę w polskiej transformacji energetycznej, ukierunkowanej na zrównoważony rozwój i dekarbonizację.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.