Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowy rozdział w polskiej transformacji energetycznej otwarto w Porcie Ustka, gdzie RWE i FRS Windcat Polska zaprezentowały Hydrocat 55, innowacyjną jednostkę do transportu załóg przy budowie i eksploatacji morskich farm wiatrowych. Prezentacja ta była nie tylko pokazem technologicznych możliwości, ale również potwierdzeniem roli Portu Ustka jako kluczowej bazy operacyjnej dla przyszłych morskich farm wiatrowych w Polsce.
W artykule
W Porcie Ustka, firma RWE wraz z FRS Windcat Polska zaprezentowały światu Hydrocat 55 – innowacyjną jednostkę CTV (Crew Transfer Vessel) o napędzie dwupaliwowym. Statek korzysta zarówno z tradycyjnego oleju napędowego, jak i z wodoru, co stanowi przełom w redukcji emisji CO2.
W obecności Burmistrza Miasta Ustka, Jacka Maniszewskiego, i innych przedstawicieli lokalnej społeczności, Hydrocat 55 został zaprezentowany jako czołowy element w nadchodzących inicjatywach morskich farm wiatrowych w Polsce. Port Ustka będzie pełnił rolę bazy operacyjnej i serwisowej dla planowanej morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II.
Port Ustka, położony nad południowym wybrzeżem Bałtyku, od lat stanowi ważny punkt komunikacyjny dla regionu, pełniąc funkcję zarówno handlową, jak i rybacką. Jego strategiczne położenie sprawia, że staje się kluczowym miejscem dla inicjatyw związanych z odnawialnymi źródłami energii, takimi jak morskie farmy wiatrowe.
Technologia zastosowana w Hydrocat 55 umożliwia znaczące oszczędności i efektywność. Zaawansowane silniki dwupaliwowe, mogące korzystać z 200 kg wodoru, pozwalają na znaczącą redukcję emisji CO2. Tym samym, możliwe jest zastąpienie aż 600 litrów oleju napędowego podczas jednego tankowania.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/niemiecka-ekspansja-w-offshore-wind/
„Jest to przełomowy moment dla sektora energetyki wiatrowej i transportu morskiego. Jesteśmy przekonani, że ta jednostka to dopiero początek w rozwoju napędów wodorowych w sektorze żeglugi,” mówi Grzegorz Chodkowski, Wiceprezes Offshore Development Poland w RWE.
Projekt F.E.W. Baltic II, pierwsza morska farma wiatrowa RWE w Polsce, ma być umieszczona na północ od Ławicy Słupskiej. Z planowaną mocą zainstalowaną na poziomie 350 megawatów, farma wiatrowa dostarczy energię dla około 350 000 gospodarstw domowych w Polsce. Prace nad projektem są w toku, a uruchomienie farmy przewidywane jest na koniec tej dekady.
Prezentacja jednostki Hydrocat 55 i planowane inwestycje w Port Ustka zaznaczają nową erę w polskiej transformacji energetycznej, ukierunkowanej na zrównoważony rozwój i dekarbonizację.
Autor: Mariusz Dasiewicz/RWE


Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.
W artykule
Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.
Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.
Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub
Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.
Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.
W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.
Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.
Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy
Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.
Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.
Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.