Lotniskowiec Royal Navy na Indo-Pacyfiku w 2025 roku

W 2025 r. Wielka Brytania wyśle lotniskowiec Royal Navy w rejon Indo-Pacyfiku – o takich planach poinformował brytyjski premier, Rishi Sunak. Decyzja o rozmieszczeniu Lotniskowcowej Grupy Uderzeniowej składającej się z m. in. z flagowego lotniskowca Royal Navy Queen Elizabeth na wody Oceanu Spokojnego ma na celu zacieśnienie więzi obronnych z Japonią i innymi krajami z tego regionu.

Planowane działania, które przewidują użycie jednego z dwóch 65 000-tonowych lotniskowców Royal Navy, zostały ogłoszone w czwartek, w przeddzień szczytu G7 w Hiroszimie. 18 maja, Sunak wraz z japońskim odpowiednikiem, Fumio Kishida, postanowili zawrzeć tzw. „Porozumienie z Hiroszimy”. Umowa ta zakłada szeroko zakrojoną współpracę – począwszy od kwestii bezpieczeństwa, poprzez aspekty gospodarcze i obronne, na technologicznych skończywszy.

Zakrojona na szeroką skalę strategia Wielkiej Brytanii, polegająca na rozwijaniu działań gospodarczych i obronnych w kierunku regionu Indo-Pacyfiku, jest reakcją na rosnącą agresję ze strony Chin. W ostatnim półroczu, Brytyjczycy finalizowali negocjacje dotyczące przystąpienia do kompleksowej umowy o Partnerstwie Trans-Pacyficznym, uruchomili brytyjsko-japońsko-włoski program odrzutowców bojowych szóstej generacji, a także podpisali umowę o wzajemnym dostępie do obrony z Japonią.

Zgodnie z brytyjskim oświadczeniem, dodatkowo, w ramach „Porozumienia z Hiroszimy”, planowane jest zwiększenie współpracy w obszarze cyberprzestrzeni. Podczas wizyty Sunaka w Japonii potwierdzono zamiar zwiększenia liczby brytyjskich żołnierzy biorących udział w ćwiczeniach wojskowych Vigilant Isles. W tych ćwiczeniach uczestniczyć będzie około 170 żołnierzy, w tym jednostki 1 Royal Gurkha Rifles i 16 Air Assault Brigade.

Jak podkreślił Sunak, ta umowa stanowi kolejne etapy w ewoluującej współpracy z Tokio. Detali dotyczących przyszłego rozmieszczenia nowego lotniskowca na razie nie ujawniono. Jednakże jest pewne, że Lotniskowca Grupa Uderzeniowa będzie składać się z jednostek eskorty morskiej oraz wielozadaniowych samolotów o krótkim starcie i pionowym lądowaniu – F-35BT, które będą współpracować z Japońskimi Siłami Samoobrony, a także z innymi marynarkami wojennymi na obszarze tego regionu.

Nie jest to debiut lotniskowca typu Queen Elizabeth od Royal Navy w tym regionie. W roku 2021, na swojej pierwszej misji, HMS Queen Elizabeth wszedł na wody Indo-Pacyfiku, stając na czele Lotniskowcowej Grupy Uderzeniowej Global Carrier Strike Group 21.

Wówczas na pokładzie lotniskowca Royal Navy rozmieszczono eskadrę samolotów welozadaniowych F-35B amerykańskiej piechoty morskiej, obok brytyjskich odrzutowców.

Autor: MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski