Morska Grupa Zadaniowa przeprowadza operację zwalczania piractwa w Somalii

Wielonarodowy zespół zadaniowy marynarki wojennej, którego zadaniem jest zwalczanie piractwa na wodach Somalii, przeprowadza pięciodniową operację mającą na celu zwiększenie obecności okrętów wojennych w tym regionie.
Obecność grupy zadaniowej ma na celu uświadomienie społeczności morskiej o ciągłym ryzyku dla żeglugi, pomimo zmniejszenia aktywności piractwa somalijskiego i wygaśnięcia kluczowego oznaczenia branżowego.
Skoncentrowana operacja, znana jako Mare Liberum, odbywa się w momencie, gdy branża żeglugowa usunęła z dniem 1 stycznia 2023 roku oznaczenie „obszaru wysokiego ryzyka” (HRA) dla zachodniej części Oceanu Indyjskiego, Zatoki Adeńskiej i południowej części Morza Czerwonego.
Operacja jest prowadzona przez grupę zadaniową – Combined Task Force 151 (CTF 151), która obecnie znajduje się pod dowództwem Brazylii. Grupa zadaniowa została utworzona w 2009 roku z określonym mandatem opartym na misjach zwalczania piractwa zgodnie z rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/francuska-fregata-udaremnia-przemyt-narkotykow-na-oceanie-indyjskim/
Działając wraz z siłami morskimi Unii Europejskiej w Somalii (EU NAVFOR) i innymi partnerami, CTF 151 pomaga w patrolowaniu, zalecanego przez społeczność międzynarodową, korytarza tranzytowego (IRTC) przez Zatokę Adeńską.
Dowództwo grupy zadaniowej (CTF) twierdzi, że operacja ta powinna służyć jako przypomnienie, że piractwo somalijskie nie zostało do końca wyeliminowane.
Strefa Wysokiego Ryzyka (HRA) na Oceanie Indyjskim została utworzona w 2010 roku w szczytowym okresie piractwa somalijskiego, kiedy to średnio co drugi dzień atakowano statek handlowy. Jednak dzięki skoordynowanym wysiłkom antypirackim, a także zwiększonemu wykorzystaniu prywatnie uzbrojonych ochroniarzy, poprawie warunków na lądzie oraz stosowaniu przez branżę wytycznych Best Management Practices 5, liczba incydentów piractwa zaczęła gwałtownie spadać, a swobodna żegluga handlowa została w większości przywrócona w tym regionie.
Według CTF 151, ostatni atak piratów w Basenie Somalijskim miał miejsce w kwietniu 2019 roku i ostatecznie zakończył się niepowodzeniem. Ostatni udany atak piracki miał miejsce wiosną 2017 roku, co było pierwszym od 2012 roku porwaniem.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/dyktator-rozmieszcza-na-atlantyku-fregate-z-nowymi-pociskami-hipersonicznymi/
Ponieważ Mare Liberum rozpoczęło się w środę, CTF 151 chciało przypomnieć branży żeglugowej, aby nie spuszczać gardy, i w dalszym ciągu przestrzegać instrukcję BMP 5 i nawigować przez Międzynarodowy Zalecany Korytarz Tranzytowy (IRTC) pomimo usunięcia oznaczenia HRA.
Operacja Mare Liberum ma zakończyć się 5 stycznia.
W tym okresie CTF 151 będzie koordynować wysiłek wielonarodowych zasobów takich jak statki, samoloty, elementy bezzałogowe, systemy satelitarne i organizacje morskie, które będą współpracować w obszarze obejmującym niektóre z najważniejszych na świecie szlaków żeglugowych, aby przyczynić się do swobodnej żeglugi morskiej, rozwinąć zdolność do regionalnego przywództwa i uspokoić społeczność międzynarodową.
komunikat prasowy CTF 151
Źródło: Combined Task Force 151/JB

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











