Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wielonarodowy zespół zadaniowy marynarki wojennej, którego zadaniem jest zwalczanie piractwa na wodach Somalii, przeprowadza pięciodniową operację mającą na celu zwiększenie obecności okrętów wojennych w tym regionie.
Obecność grupy zadaniowej ma na celu uświadomienie społeczności morskiej o ciągłym ryzyku dla żeglugi, pomimo zmniejszenia aktywności piractwa somalijskiego i wygaśnięcia kluczowego oznaczenia branżowego.
Skoncentrowana operacja, znana jako Mare Liberum, odbywa się w momencie, gdy branża żeglugowa usunęła z dniem 1 stycznia 2023 roku oznaczenie „obszaru wysokiego ryzyka” (HRA) dla zachodniej części Oceanu Indyjskiego, Zatoki Adeńskiej i południowej części Morza Czerwonego.
Operacja jest prowadzona przez grupę zadaniową – Combined Task Force 151 (CTF 151), która obecnie znajduje się pod dowództwem Brazylii. Grupa zadaniowa została utworzona w 2009 roku z określonym mandatem opartym na misjach zwalczania piractwa zgodnie z rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/francuska-fregata-udaremnia-przemyt-narkotykow-na-oceanie-indyjskim/
Działając wraz z siłami morskimi Unii Europejskiej w Somalii (EU NAVFOR) i innymi partnerami, CTF 151 pomaga w patrolowaniu, zalecanego przez społeczność międzynarodową, korytarza tranzytowego (IRTC) przez Zatokę Adeńską.
Dowództwo grupy zadaniowej (CTF) twierdzi, że operacja ta powinna służyć jako przypomnienie, że piractwo somalijskie nie zostało do końca wyeliminowane.
Strefa Wysokiego Ryzyka (HRA) na Oceanie Indyjskim została utworzona w 2010 roku w szczytowym okresie piractwa somalijskiego, kiedy to średnio co drugi dzień atakowano statek handlowy. Jednak dzięki skoordynowanym wysiłkom antypirackim, a także zwiększonemu wykorzystaniu prywatnie uzbrojonych ochroniarzy, poprawie warunków na lądzie oraz stosowaniu przez branżę wytycznych Best Management Practices 5, liczba incydentów piractwa zaczęła gwałtownie spadać, a swobodna żegluga handlowa została w większości przywrócona w tym regionie.
Według CTF 151, ostatni atak piratów w Basenie Somalijskim miał miejsce w kwietniu 2019 roku i ostatecznie zakończył się niepowodzeniem. Ostatni udany atak piracki miał miejsce wiosną 2017 roku, co było pierwszym od 2012 roku porwaniem.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/dyktator-rozmieszcza-na-atlantyku-fregate-z-nowymi-pociskami-hipersonicznymi/
Ponieważ Mare Liberum rozpoczęło się w środę, CTF 151 chciało przypomnieć branży żeglugowej, aby nie spuszczać gardy, i w dalszym ciągu przestrzegać instrukcję BMP 5 i nawigować przez Międzynarodowy Zalecany Korytarz Tranzytowy (IRTC) pomimo usunięcia oznaczenia HRA.
Operacja Mare Liberum ma zakończyć się 5 stycznia.
W tym okresie CTF 151 będzie koordynować wysiłek wielonarodowych zasobów takich jak statki, samoloty, elementy bezzałogowe, systemy satelitarne i organizacje morskie, które będą współpracować w obszarze obejmującym niektóre z najważniejszych na świecie szlaków żeglugowych, aby przyczynić się do swobodnej żeglugi morskiej, rozwinąć zdolność do regionalnego przywództwa i uspokoić społeczność międzynarodową.
komunikat prasowy CTF 151
Źródło: Combined Task Force 151/JB


Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.
W artykule
Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.
Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal
Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.
Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:
„Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.
Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.