Morski Terminal Przeładunkowy Grupy ORLEN w Gdańsku – tempo prac
Opublikowane:
23 lipca, 2024
W spektakularnym tempie przebiega budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku. Ostatnio zakończono montaż ośmiu potężnych, zautomatyzowanych ramion nalewczych, z których każde waży około 18 ton. Te imponujące urządzenia stanowią serce terminalu, umożliwiając sprawny przeładunek surowców i produktów między statkami a instalacjami rafinerii w Gdańsku. Realizacja tego projektu jest już na imponującym etapie, osiągając 75% ukończenia prac.
Nowoczesny terminal – klucz do efektywności i bezpieczeństwa
Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle to strategiczna inwestycja Grupy ORLEN, której celem jest znaczące podniesienie rentowności i bezpieczeństwa dostaw biokomponentów, takich jak biobenzyna i biodiesel, oraz transportu produktów rafineryjnych. Terminal będzie mógł obsługiwać do 2 milionów ton produktów rocznie, co znacząco zwiększy jego wydajność operacyjną. Całkowity koszt inwestycji wyniesie około 500 milionów złotych, a jej zakończenie planowane jest na drugą połowę 2025 roku.
Gdański terminal będzie centralnym punktem dla przyjęcia biokomponentów do produkcji biopaliw, które dotychczas docierały do rafinerii drogą kolejową, oraz dla transportu na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji z nowej instalacji HBO. Ponadto posłuży do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO oraz półproduktów rafineryjnych. Bezpośredni dostęp do morza pozwoli nam na zwiększenie efektywności zakupowej i handlowej.
Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN
Terminal Przeładunkowy w Gdańsku – infrastruktura na miarę przyszłości
Zainstalowane ramiona nalewcze umieszczono na pomostach 380-metrowego nabrzeża, które w przyszłości obsłuży jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Powstaną dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe, każde z czterema dwukierunkowymi ramionami nalewczymi.
Na placu budowy intensywnie prowadzone są prace drogowe, technologiczne oraz montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. W budynku zaplecza technicznego trwają prace wykończeniowe, w którym zlokalizowane będzie centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Montowane są także rozdzielnice, transformatory i szafy sterownicze instalacji elektrycznych, teletechnicznych i automatyki.
Po zakończeniu montażu ramion nalewczych i największych prac hydrotechnicznych, przystąpiliśmy do pogrążenia w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych o średnicy 1,8 metra i masie 32 ton każda. Ukończyliśmy betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Aktualnie budujemy nasypy zjazdów do terminala oraz montujemy rurociągi technologiczne i pomosty przeładunkowe.
Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI
Perspektywy na przyszłość
W kolejnych etapach na nabrzeżu zostaną zamontowane maszty z działkami gaśniczymi oraz armatura przeciwpożarowa. Kontynuowane będą prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego, a następnie przeprowadzone zostaną rozruchy układów sterowniczych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Grupy NDI z Sopotu, Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.
Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku to inwestycja, która zmieni oblicze logistyki morskiej w Polsce, wzmacniając pozycję kraju na międzynarodowej arenie handlu ropą i produktami ropopochodnymi.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.