MSPO 2024: Prezentacja innowacyjnych rozwiązań morskich przez norweskiego Kongsberga [część 3]

Podczas trzeciej części naszej relacji z targów MSPO 2024 Portal Stoczniowy przygląda się nowoczesnym morskim systemom uzbrojenia zaprezentowanym przez norweski koncern Kongsberg. Firma, która obchodzi w tym roku 210-lecie istnienia, od długiego czasu współpracuje z marynarkami wojennymi na całym świecie, dostarczając zaawansowane technologicznie systemy uzbrojenia. Podczas targów w Kielcach Kongsberg zaprezentował nowoczesne systemy, które mogą znacząco podnieść zdolności Marynarki Wojennej RP w zakresie zwalczania celów morskich i lądowych.

Stoisko norweskiego Kongsberga na MSPO 2024 cieszyło się dużym zainteresowaniem znamienitych gości. Wśród odwiedzających byli między innymi prezydent Andrzej Duda oraz szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera, wiceministowie obrony narodowej Paweł Bejda i Stanisław Wziątek sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Marcin Kulasek, Prezes PGZ Krzyszof Trofiniak i wielu innych znamienitych gości

Stoisko Kongsberga przyciągnęło również przedstawicieli Marynarki Wojennej, w tym inspektora Marynarki Wojennej wiceadmirała Jarosława Ziemiańskiego, delegację z Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego (COM-DKM), na czele z wiceadmirałem Krzysztofem Jaworskim i komandorem Tomaszem Witkiewiczem, szefem Oddziału Operacyjnego COM-DKM, przedstawicieli Agencji Uzbrojenia na czele z Szefem Szefostwa Techniki Morskiej kmdr Piotrem Skóra oraz wielu innych znamienitych gości.

MSPO 2024: Kongsberg zaprezentował nowoczesne technologie morskie

W centrum uwagi znalazły się m.in. model nowej generacji pocisku rakietowego wystrzeliwanego z okrętów podwodnych NSM SL, projekt uniwersalnego okrętu dopasowanego do realizacji planowanych misji Vanguard Naval Vessel System oraz ORCCA Submarine Command System. Co więcej, współpraca Kongsberga z niemiecką ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) nad budową nowoczesnych okrętów podwodnych typu 212A w ramach wspólnego projektu Norwegii i Niemiec pokazuje, że Norwegowie rozwijają zaawansowane rozwiązania morskie na wielu płaszczyznach i dzięki temu utworzona przez nich spółka Jonit Venture Company uzyskała wyłączność na system ORCCA na wszystkie nowo budowane OP.

W ramach współpracy między Thyssenkrupp, Atlas Elektronik oraz Kongsberg opracowywany jest zaawansowany system bojowy dla konwencjonalnych okrętów podwodnych, który zostanie zastosowany na nowych jednostkach typu 212CD. System ten zapewni pełną percepcję otoczenia, umożliwiając załodze wykrywanie, identyfikację oraz analizę położenia obiektów. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, okręty te charakteryzują się niską sygnaturą, a także zwiększonym zasięgiem, prędkością i wytrzymałością, co pozwala na realizację misji na całym świecie. Współpraca między niemiecką a norweską marynarką wojenną dodatkowo zmniejsza koszty utrzymania oraz upraszcza logistykę i szkolenia.

Pocisk Rakietowy NSM SL – nowa generacja środków rażenia planowanego na uzbrojenie Okrętów Podwodnych

Podczas MSPO 2024 firma Kongsberg zaprezentowała nową wersję pocisku NSM-SL (Naval Strike Missile Sub-Launch), przeznaczoną do rażenia celów morskich i lądowych z pokładów okrętów podwodnych. NSM-SL to rozwinięcie technologii rakietowej, która jest już wykorzystywana przez polskie siły zbrojne, ale teraz zyskała one nowe możliwości, umożliwiające integrację tego rozwiązania z nowszymi platformami okrętowymi. Ten pocisk typu „wystrzel i zapomnij” charakteryzuje się wysoką precyzją i zdolnością do operowania na dużych dystansach, które mogą wynosić nawet ponad 800 km. Współpracuje z innymi systemami z rodziny Kongsberg, co ułatwia integrację z istniejącymi systemami dowodzenia i kierowania ogniem, zapewniając skuteczniejsze uderzenia na dalekie odległości, zwiększając tym samym zdolności odstraszania potencjalnego przeciwnika.

Przedstawiona przez Kongsberg oferta doskonale wpisuje się w aktualne potrzeby naszych Sił Zbrojnych w tym szczególnie Marynarki Wojennej oraz stanowi skuteczną odpowiedź na wyzwania współczesnego pola walki.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering