Marina Militare z umową na nowe OPV

Krok w przyszłość – Marina Militare podjęła decyzję o zainwestowaniu w technologię nowoczesnych okrętów patrolowych OPV od Orizzonte Sistemi Navali. Inicjatywa ta, będąca efektem współpracy Fincantieri i Leonardo, przewiduje budowę trzech nowych jednostek patrolowych, z opcją na dostarczenie kolejnych trzech.
Nowe OPV są efektem programu Italian Navy OPV (Offshore Patrol Vessel). Spółka joint venture Orizzonte Sistemi Navali (OSN), powstała z połączenia Fincantieri i Leonardo, które posiadają odpowiednio 51% i 49% udziałów, zobowiązała się do budowy trzech nowoczesnych okrętów patrolowych dla Włoskiej Marynarki Wojennej. Porozumienie to zostało zawarte z włoskim departamentem ds. uzbrojenia (The Secretariat General of Defence/National Armaments Directorate). Dodatkowo, umowa przewiduje opcję na dostarczenie kolejnych trzech jednostek, co wskazuje na długofalowy charakter współpracy i plany dalszej modernizacji włoskich sił morskich.
Okręty mają zostać zbudowane w należących do koncernu Fincantieri stoczniach w Riva Trigoso oraz Muggiano, a koniec realizacji kontraktu przewidziany jest na rok 2026. Nowe patrolowce będą stacjonować w bazach morskich w miejscowościach Augusta i Mesyna (na Sycylii) oraz Cagliari (na Sardynii). Częścią podpisanej umowy jest także przeprowadzenie odpowiednich adaptacji w tych placówkach. Dodatkowo, umowa otwiera możliwość dostawy trzech kolejnych jednostek oraz modernizacji infrastruktury w bazach, które staną się miejscem stacjonowania nowych okrętów patrolowych.
Wartość umowy dotyczącej dostarczenia pierwszych trzech jednostek wynosi 925 milionów euro, suma ta obejmuje również koszty wsparcia logistycznego. Przewidziane jest również zawarcie dodatkowych umów z Fincantieri i Leonardo na kwoty odpowiednio około 540 i 255 milionów euro.
Transakcje są zgodne z regulacjami i praktykami dotyczącymi umów z podmiotami zależnymi, korzystając z wyjątków proceduralnych.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/opm-gluptak-z-politechniki-gdanskiej-na-kolejnych-niszczycielach-min-kormoran-ii/
Program OPV to odpowiedź na potrzebę zwiększenia zdolności w zakresie monitorowania, patrolowania oraz ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej. Program stawia na pierwszym planie ochronę środowiska, w tym zwalczanie skutków rozlewów substancji ropopochodnych. Okręty będą miały długość 95 metrów i pełną wyporność około 2300 ton. Ich przestrzeń wewnętrzna pozwoli na zakwaterowanie do 97 osób, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu automatyzacji i komfortu socjalnego. Patrolowce zostaną wyposażone w artylerię dostarczoną przez koncern Leonardo, w skład której wchodzi jedna armata kal. 76mm/62 i dwie armaty 30mm Marlin-WS. Na rufie każdego z okrętów zaplanowano lądowisko dla średniego śmigłowca, które będzie wyposażone w hangar.
Te jednostki wyróżniają się wysoką koncentracją nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także standardami w zakresie automatyzacji i manewrowości, co pozwoli im efektywnie działać w różnych warunkach pogodowych i scenariuszach taktycznych.
Porównując do obecnie eksploatowanych przez Marina Militare okrętów patrolowych, nowe jednostki OPV wprowadzą szereg nowoczesnych technologii i zwiększą zdolności operacyjne marynarki. Automatyzacja systemów na pokładzie pozwoli na zmniejszenie liczby załogi, a jednocześnie utrzymanie, a nawet zwiększenie efektywności operacyjnej. Dostosowanie do zadań ochrony środowiska i zwalczania skutków rozlewów substancji ropopochodnych jest dodatkowym atutem nowych okrętów, co pokazuje, że Marina Militare przykłada dużą wagę do ochrony włoskiego wybrzeża. Wreszcie, możliwość modernizacji i dostosowania tych okrętów do przyszłych potrzeb oznacza, że będą one służyć Marina Militare przez wiele lat.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wloska-guardia-di-finazna-uderza-w-nielegalny-rynek-narkotykowy/
Nowe OPV mają kluczowe znaczenie dla strategii obronnej Włoch. Poprzez inwestycję w nowoczesne technologie i zwiększającą się automatyzację, Marina Militare poprawia swoje zdolności operacyjne i reagowania na potencjalne zagrożenia. Włoska marynarka wojenna, będąc jednym z głównych graczy w śródziemnomorskim teatrze, odgrywa kluczową rolę w zabezpieczaniu włoskich linii komunikacyjnych i ochronie swoich wód terytorialnych. Nowe jednostki patrolowe będą mogły skuteczniej patrolować te obszary i reagować na ewentualne incydenty.
Również, z punktu widzenia NATO i UE, inwestycja Włoch w nowoczesne okręty patrolowe jest pozytywnym krokiem. Zwiększa to zdolności całego Sojuszu do skutecznego patrolowania Morza Śródziemnego i reagowania na potencjalne zagrożenia. Ponadto, wpływa to na dalszą integrację i kooperację między siłami zbrojnymi państw członkowskich, co jest jednym z kluczowych celów zarówno NATO, jak i UE.
Rozwój nowych jednostek patrolowych OPV to strategiczny krok dla Włoskiej Marynarki Wojennej na drodze do modernizacji. Wybór Orizzonte Sistemi Navali potwierdza ich pozycję jako lidera innowacji w sektorze technologii morskich, jednocześnie budując oczekiwania na przyszłe, zaawansowane rozwiązania.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











