Nowy tor podejściowy do portu w Świnoujściu coraz bliżej budowy

W poniedziałek, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, miało miejsce istotne wydarzenie dla przyszłości infrastruktury morskiej Polski. Została tam podpisana umowa na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego, co stanowi kluczowy etap w planach rozbudowy wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Projekt ten ma na celu zwiększenie przepustowości oraz bezpieczeństwa logistycznego portu.

Podpisania tej strategicznej umowy dokonali wiceminister Arkadiusz Marchewka z Ministerstwa Infrastruktury, odpowiedzialny za gospodarkę morską, gospodarkę wodną i żeglugę śródlądową, Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Mateusz Samulak, prezes Zarządu BPBM Projmors Sp. z o.o., oraz Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Umowa obejmuje opracowanie niezbędnych analiz i raportów, które są fundamentalne dla realizacji przyszłego projektu rozbudowy portu w Świnoujściu. Wschodni tor podejściowy jest kluczowym elementem planowanej inwestycji, która umożliwi portowi obsługę większych jednostek morskich. Ta inicjatywa przyczyni się do wzrostu roli portu w europejskiej infrastrukturze transportowej oraz do zwiększenia bezpieczeństwa operacji portowych i logistycznych.

Podczas uroczystości związanej z podpisaniem umowy na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu, wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił strategiczne znaczenie rozbudowy portu, która wpłynie na wzrost ekonomiczny i wzmocnienie bezpieczeństwa logistycznego kraju. Nowy tor podejściowy, zaplanowany na długość 70 kilometrów i szerokość do 250 metrów, umożliwi obsługę największych na świecie kontenerowców.

Czytaj więcej o zielonym świetle dla Terminalu Kontenerowego w Porcie Świnoujście

Projekt realizowany jest przez Projmors Sp. z o.o., której zadaniem jest opracowanie niezbędnych analiz i raportów w ciągu najbliższych 32 miesięcy. Jak zaznaczył dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, kluczowym celem jest osiągnięcie optymalnej efektywności ekonomicznej i ekologicznej.

Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zwrócił uwagę na długoterminowe korzyści wynikające z lokalizacji toru w wyłącznej strefie ekonomicznej Polski. To nie tylko poprawa warunków dostępowych do portu, ale także zwiększenie niezależności gospodarczej kraju.

Projekt budowy portu kontenerowego – kluczowy dla strategicznego rozwoju

Budowa terminala kontenerowego, planowana na lata 2027-29, wpisuje się w strategię rozwoju polskich portów, mając na celu obsługę rosnących przepływów towarowych nie tylko z Polski, ale również z wschodniej części Niemiec oraz Czech i Słowacji.

Projekt uzyskał znaczące dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, co podkreśla jego znaczenie w kontekście przyszłego rozwoju transportowego Polski i regionu.

Dzięki tej strategicznej inwestycji port w Świnoujściu stanie się kluczowym punktem na mapie europejskich tras transportowych, zapewniającym większą przepustowość i bezpieczeństwo w obsłudze międzynarodowego handlu morskiego.

Inicjatywa budowy nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu jest nie tylko odpowiedzią na rosnące potrzeby gospodarcze Polski, ale także elementem wzmacniającym bezpieczeństwo i niezależność logistyczną w obliczu zmieniających się warunków geopolitycznych. Projekt ten, o fundamentalnym znaczeniu dla przyszłości transportu morskiego w regionie, już teraz zapowiada nową erę w polskiej infrastrukturze portowej.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Jeden komentarz

  1. Trzeba tworzyc nowe tory podejściowe do Świnoujścia bo w końcu lat 80-tych urzędasy w warszawce przespały pisma z NRD do MSZ o rozszerzeniu wód pod jurysdykcją tego nieistniejącego państwa wschodnioniemieckiego. Każde zaniechanie i dziadostwo ze strony warszawskich urzędasów kosztuje nas miliardy. Podobnie jest z przekopem mierzei. Zgadnijcie dlaczego nie możemy pływać przez Cieśnine Pilawską na Zalew Wiślany? Toż mieliśmy umowę międzyrządową z ZSRR/ Rosją o swobodnym przepływie przez nią

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski