Nowy tor podejściowy do portu w Świnoujściu coraz bliżej budowy
Opublikowane:
7 maja, 2024
Fot. X
W poniedziałek, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, miało miejsce istotne wydarzenie dla przyszłości infrastruktury morskiej Polski. Została tam podpisana umowa na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego, co stanowi kluczowy etap w planach rozbudowy wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Projekt ten ma na celu zwiększenie przepustowości oraz bezpieczeństwa logistycznego portu.
Podpisania tej strategicznej umowy dokonali wiceminister Arkadiusz Marchewka z Ministerstwa Infrastruktury, odpowiedzialny za gospodarkę morską, gospodarkę wodną i żeglugę śródlądową, Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Mateusz Samulak, prezes Zarządu BPBM Projmors Sp. z o.o., oraz Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Umowa obejmuje opracowanie niezbędnych analiz i raportów, które są fundamentalne dla realizacji przyszłego projektu rozbudowy portu w Świnoujściu. Wschodni tor podejściowy jest kluczowym elementem planowanej inwestycji, która umożliwi portowi obsługę większych jednostek morskich. Ta inicjatywa przyczyni się do wzrostu roli portu w europejskiej infrastrukturze transportowej oraz do zwiększenia bezpieczeństwa operacji portowych i logistycznych.
Podczas uroczystości związanej z podpisaniem umowy na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu, wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił strategiczne znaczenie rozbudowy portu, która wpłynie na wzrost ekonomiczny i wzmocnienie bezpieczeństwa logistycznego kraju. Nowy tor podejściowy, zaplanowany na długość 70 kilometrów i szerokość do 250 metrów, umożliwi obsługę największych na świecie kontenerowców.
Projekt realizowany jest przez Projmors Sp. z o.o., której zadaniem jest opracowanie niezbędnych analiz i raportów w ciągu najbliższych 32 miesięcy. Jak zaznaczył dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, kluczowym celem jest osiągnięcie optymalnej efektywności ekonomicznej i ekologicznej.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zwrócił uwagę na długoterminowe korzyści wynikające z lokalizacji toru w wyłącznej strefie ekonomicznej Polski. To nie tylko poprawa warunków dostępowych do portu, ale także zwiększenie niezależności gospodarczej kraju.
Projekt budowy portu kontenerowego – kluczowy dla strategicznego rozwoju
Budowa terminala kontenerowego, planowana na lata 2027-29, wpisuje się w strategię rozwoju polskich portów, mając na celu obsługę rosnących przepływów towarowych nie tylko z Polski, ale również z wschodniej części Niemiec oraz Czech i Słowacji.
Projekt uzyskał znaczące dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, co podkreśla jego znaczenie w kontekście przyszłego rozwoju transportowego Polski i regionu.
Dzięki tej strategicznej inwestycji port w Świnoujściu stanie się kluczowym punktem na mapie europejskich tras transportowych, zapewniającym większą przepustowość i bezpieczeństwo w obsłudze międzynarodowego handlu morskiego.
Inicjatywa budowy nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu jest nie tylko odpowiedzią na rosnące potrzeby gospodarcze Polski, ale także elementem wzmacniającym bezpieczeństwo i niezależność logistyczną w obliczu zmieniających się warunków geopolitycznych. Projekt ten, o fundamentalnym znaczeniu dla przyszłości transportu morskiego w regionie, już teraz zapowiada nową erę w polskiej infrastrukturze portowej.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Trzeba tworzyc nowe tory podejściowe do Świnoujścia bo w końcu lat 80-tych urzędasy w warszawce przespały pisma z NRD do MSZ o rozszerzeniu wód pod jurysdykcją tego nieistniejącego państwa wschodnioniemieckiego. Każde zaniechanie i dziadostwo ze strony warszawskich urzędasów kosztuje nas miliardy. Podobnie jest z przekopem mierzei. Zgadnijcie dlaczego nie możemy pływać przez Cieśnine Pilawską na Zalew Wiślany? Toż mieliśmy umowę międzyrządową z ZSRR/ Rosją o swobodnym przepływie przez nią
Trzeba tworzyc nowe tory podejściowe do Świnoujścia bo w końcu lat 80-tych urzędasy w warszawce przespały pisma z NRD do MSZ o rozszerzeniu wód pod jurysdykcją tego nieistniejącego państwa wschodnioniemieckiego. Każde zaniechanie i dziadostwo ze strony warszawskich urzędasów kosztuje nas miliardy. Podobnie jest z przekopem mierzei. Zgadnijcie dlaczego nie możemy pływać przez Cieśnine Pilawską na Zalew Wiślany? Toż mieliśmy umowę międzyrządową z ZSRR/ Rosją o swobodnym przepływie przez nią