Okręty NATO na Morzu Bałtyckim

Okręty z SNMG1 i SNMCMG1 na Morzu Bałtyckim uczestniczą w ćwiczeniach z graniczącymi z nimi państwami sojuszniczymi i partnerskimi. NATO regularnie rozmieszcza siły morskie na Morzu Bałtyckim w celu utrzymania zdolności obronnych zgodnie z zobowiązaniami traktatowymi Sojuszu Północnoatlantyckiego.

W skład SNMG1, dowodzonej przez komodora A. van de Sande z Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii, wchodzą: okręt flagowy HNLMS De Zeven Provincien, niemiecki okręt wsparcia bojowego FGS Berlin, HDMS Peter Willemoes, FGS Erfurt oraz HMS Northumberland.

SNMCMG1 jest obecnie dowodzony przez kmdr por. Otta Laanemetsa, a w jego skład wchodzą: LVSN Virsaitis, BNS Lobelia, FGS Bad Bevensen, ENS Sakala, HMS Grimsby, HNLMS Schiedam, HNOMS Hinnoy. SNMCMG1, w skład, którego wchodzą jednostki przeciwminowe z różnych krajów. SNMCMG1 jest stale gotowy do natychmiastowego działania, aby zapewnić możliwości, umiejętności i wiedzę specjalistyczną w zakresie usuwania min i zapewnienia bezpieczeństwa na morzu.

SNMG1 i SNMCMG1 to dwie z czterech grup zadaniowych, w skład których wchodzą okręty z różnych państw sojuszniczych. Okręty te są stale dostępne dla NATO do wykonywania różnych zadań, od udziału w ćwiczeniach po misje operacyjne. Są również obecnie częścią Połączonych Sił Zadaniowych NATO o Bardzo Wysokiej Gotowości, wykazując obecność na morzu i przyczyniając się do spójności operacyjnej pomiędzy sojuszniczymi siłami morskimi w celu wspierania większego bezpieczeństwa i stabilności w regionie.

14 kwietnia, w ramach rutynowych operacji i szkoleń na Bałtyku, okręty SNMG1 weszły do estońskiego portu w Tallinie.

Wizyta w porcie podkreśla istniejące silne relacje z naszymi sojusznikami. Interakcje między siłami zbrojnymi w NATO pozwalają nam utrzymać gotowość jako sojusz obronny.

komodor A. van de Sande z Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii

Wielonarodowe współdziałanie podczas ćwiczeń na morzu zwiększa interoperacyjność sił, pogłębia wspólną wiedzę na temat taktyki morskiej, promuje profesjonalizm wśród marynarzy, zrozumienie kulturowe i zaufanie. Wizyty w portach demonstrują silne związki między narodami NATO, stanowiąc jednocześnie okazję do uzupełnienia zapasów.

Źródło: MARCOM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski