Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

PERN planuje realizację kluczowych inwestycji o wartości ponad 1 mld zł w 2022 r., będzie także pracować w br. nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii i obniżeniem śladu węglowego, podała spółka.
„Wartość inwestycji PERN w 2022 roku jest wartością rekordową. Największa część przypada na megainwestycje, które stanowią dwie trzecie całości wydatków. Chodzi m.in. o budowę kolejnych 15 zbiorników na paliwa (7 już realizujemy, a na 8 trwa postępowanie przetargowe) i budowę rurociągu produktowego Boronów – Trzebinia, który istotnie poprawi dostępność do paliw Aglomeracji Śląskiej” – czytamy w komunikacie.
Firma unowocześni także swoje systemy automatyki, infrastrukturę kolejową, instalacje odzysku par benzyn i fronty zarówno kolejowe, jak i autocysternowe, dodano.
PERN w dalszym ciągu będzie rozwijał hub morski w Dębogórzu, który jest polskim, paliwowym oknem na świat. Tu inwestycje do 2024 roku przekroczą 40 mln zł. Tylko w przyszłym roku wydatki – głównie w zwiększenie możliwości załadunkowych nalewni cystern kolejowych wyniosą 14 mln. Baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m3 każdy. Obecnie realizowana jest budowa kolejnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w 2022 roku, zapowiedziano także.
Jak wskazano, PERN przykłada także dużą wagę do racjonalnego wykorzystania zasobów energetycznych, ale także wody czy plastiku. Firma chce również na większą skalę produkować własną energię elektryczną, by obniżyć koszty energii elektrycznej związane z tłoczeniem surowca i paliw poprzez rurociągi. Dlatego w perspektywie do 2024 roku zainwestuje 130 mln zł w farmy fotowoltaiczne, które będą zlokalizowane na terenach baz.
„Docelowo zamierzamy produkować 10% energii elektrycznej, którą wykorzystujemy do tłoczeń surowca i paliw właśnie z fotowoltaiki, co obniży nasz bilans śladu węglowego o 6%” – powiedział prezes Igor Wasilewski, cytowany w komunikacie.
W 2022 roku PERN przeznaczy prawie 40 mln zł w inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ekologiczne i inwestycje w ochronę środowiska. Firma zmodernizuje instalacje odzysku par benzyn w czterech bazach zmniejszając istotnie emisje węglowodorów do atmosfery, a w czterech kolejnych unowocześni oczyszczalnie ścieków.
PERN systematycznie rozwija także infrastrukturę w obszarze biopaliw. Firma modernizuje swoje bazy, by umożliwić klientom realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli osiągnięcia 14% udziału energii odnawialnej w transporcie w perspektywie 2030 roku. Dzięki tym inwestycjom pojemności na biokomponenty w PERN zwiększą się aż o dwie trzecie, zaznaczono.
W 2021 roku PERN zakończył szereg inwestycji. Firma oddała do użytku klientów 180 tys. m3 nowych pojemności na paliwa – 7 zbiorników bazach w Małaszewiczach, Emilianowie, Dębogórzu i Rejowcu. PERN rozpoczął także realizację kolejnego etapu rozbudowy pojemności na paliwa. Jednocześnie baza paliw PERN w Dębogórzu, która jest kluczowym ogniwem łączącym polski rynek paliwowy ze światem, zanotowała rekordowe przeładunki. Już w listopadzie 2021 roku przeładowała ponad 2 mln ton paliw dostarczonych transportem morskim.
W 2021 roku ruszyła budowa rurociągu Boronów – Trzebinia. W tym projekcie PERN wykonał już 32 km rurociągu, a prace są zawansowane w około 42%.
PERN zakończył także realizację jednego z kluczowych projektów, który radykalnie wzmocnił bezpieczeństwo energetyczne Polski w obszarze ropy naftowej. Klienci firmy mogą już bowiem w pełni korzystać z możliwości Terminala Naftowego w Gdańsku, bo do eksploatacji trafił ostatni zbiornik wykonany w ramach II etapu rozbudowy. Dzięki temu, rafinerie są w stanie elastycznie sprowadzać surowiec do Polski z dowolnego zakątka świata. Możliwości magazynowe PERN tylko nad polskim morzem wzrosły dzięki temu do niemal 2 mln m3.
W sumie w ciągu pięciu lat PERN rozbudował o prawie jedną piątą dostępne pojemności na paliwa i ropę naftową, bo takie było zapotrzebowanie rynku. Pojemność baz surowcowych PERN wynosi dziś 4,1 mln m3. Surowiec ropa naftowa magazynowana jest w 75 zbiornikach, a długość rurociągów surowcowych wynosi 1 845 km. Dodatkowo ma także 315 zbiorników na paliwa o pojemności 2,1 mln m3. Długość rurociągów produktowych to 616 km, zakończono w informacji.
Źródło: ISBnews


Konferencja „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”, organizowana jutro 20 listopada przez Polski Rejestr Statków w Gdańsku, skupi się na kluczowych aspektach funkcjonowania współczesnego intermodalu oraz wyzwaniach stojących przed branżą.
W artykule
Wydarzenie odbędzie się w siedzibie Polskiego Rejestru Statków S.A. oraz w formule online i będzie poświęcone technicznym, operacyjnym oraz środowiskowym aspektom intermodalu. Organizatorzy zaproszą przedstawicieli biznesu, instytucji nadzorujących i środowiska naukowego, tworząc przestrzeń do analizy wyzwań, które coraz wyraźniej wpływają na stabilność łańcuchów dostaw oraz jakość infrastruktury transportowej.
Dynamiczne zmiany regulacyjne, rosnące zagrożenia cybernetyczne oraz potrzeba modernizacji terminali sprawiają, że bezpieczeństwo transportu intermodalnego staje się jednym z kluczowych wyzwań branży. Jutrzejsza konferencja PRS w Gdańsku pozwoli spojrzeć na ten obszar całościowo i uchwycić najważniejsze problemy, z którymi sektor będzie musiał się mierzyć.
Choć branża logistyczna przywykła do cyklicznych spotkań i paneli, wydarzenie przygotowane przez Polski Rejestr Statków będzie czymś więcej niż kolejną prezentacją zagadnień technicznych. Organizatorzy postawią na rzadko stosowane w Polsce podejście systemowe, w którym transport drogowy, kolejowy i morski traktowany jest jako jeden organizm, zależny od jakości infrastruktury, procedur oraz wiedzy personelu.
Z tego względu w centrum programu znajdzie się identyfikacja szans i zagrożeń, prezentacja aktualnych regulacji oraz omówienie kluczowych aspektów technicznych i operacyjnych. Ważnym elementem będzie również przypomnienie roli instytucji nadzorujących oraz ośrodków szkoleniowych, które mają realny wpływ na bezpieczeństwo całej branży.
Konferencja pozwoli na wymianę doświadczeń między przedstawicielami biznesu, regulatorów i środowiska naukowego, co ma znaczenie szczególnie teraz, gdy tempo zmian zaczyna wyprzedzać możliwości adaptacyjne wielu operatorów.
Organizatorzy podkreślają, że potrzeba całościowego spojrzenia na bezpieczeństwo transportu intermodalnego nigdy nie była tak wyraźna. Branża mierzy się jednocześnie z coraz ostrzejszymi wymaganiami klimatycznymi i ekologicznymi, koniecznością modernizacji infrastruktury oraz inwestycjami w terminale, a także globalnymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw.
Do tego dochodzi rosnące znaczenie bezpieczeństwa – od stanu infrastruktury i kontenerów, przez cyberzagrożenia, po wymagania środowiskowe oraz regulacyjne. W efekcie intermodal przestaje być jedynie technicznym elementem logistyki i staje się obszarem o strategicznym znaczeniu dla całego sektora transportowego.
Program wydarzenia obejmie sześć obszarów, które w praktyce wyznaczają jakość funkcjonowania całego systemu transportowego:
To właśnie te obszary tworzą ramę, która decyduje o tym, czy intermodal jest tylko „połączeniem gałęzi transportu”, czy sprawnym i bezpiecznym systemem przewozowym.
Konferencję przygotowują trzy instytucje od lat zajmujące się bezpieczeństwem, nadzorem i szkoleniami w sektorze transportowym:
• Polski Rejestr Statków S.A. (PRS) – specjalizujący się m.in. w certyfikacji, ocenie stanu technicznego kontenerów i infrastruktury intermodalnej oraz szkoleniach.
• Transportowy Dozór Techniczny (TDT) – odpowiedzialny za dozór techniczny, przeglądy kontenerów, certyfikację i szkolenia.
• SEKA S.A. – prowadząca szkolenia i doradztwo w zakresie BHP, ochrony pracy, ochrony środowiska oraz cyberbezpieczeństwa.
To zestaw instytucji, które nie tylko tworzą standardy bezpieczeństwa, lecz także wdrażają je w praktyce – od certyfikacji po szkolenia operatorów.
Źródło: PRS