PERN planuje ponad 1 mld zł nakładów na kluczowe inwestycje w 2022 r.

PERN planuje realizację kluczowych inwestycji o wartości ponad 1 mld zł w 2022 r., będzie także pracować w br. nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii i obniżeniem śladu węglowego, podała spółka. 

„Wartość inwestycji PERN w 2022 roku jest wartością rekordową. Największa część przypada na megainwestycje, które stanowią dwie trzecie całości wydatków. Chodzi m.in. o budowę kolejnych 15 zbiorników na paliwa (7 już realizujemy, a na 8 trwa postępowanie przetargowe) i budowę rurociągu produktowego Boronów – Trzebinia, który istotnie poprawi dostępność do paliw Aglomeracji Śląskiej” – czytamy w komunikacie.

Firma unowocześni także swoje systemy automatyki, infrastrukturę kolejową, instalacje odzysku par benzyn i fronty zarówno kolejowe, jak i autocysternowe, dodano.

PERN w dalszym ciągu będzie rozwijał hub morski w Dębogórzu, który jest polskim, paliwowym oknem na świat. Tu inwestycje do 2024 roku przekroczą 40 mln zł. Tylko w przyszłym roku wydatki – głównie w zwiększenie możliwości załadunkowych nalewni cystern kolejowych wyniosą 14 mln. Baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m3 każdy. Obecnie realizowana jest budowa kolejnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w 2022 roku, zapowiedziano także.

Jak wskazano, PERN przykłada także dużą wagę do racjonalnego wykorzystania zasobów energetycznych, ale także wody czy plastiku. Firma chce również na większą skalę produkować własną energię elektryczną, by obniżyć koszty energii elektrycznej związane z tłoczeniem surowca i paliw poprzez rurociągi. Dlatego w perspektywie do 2024 roku zainwestuje 130 mln zł w farmy fotowoltaiczne, które będą zlokalizowane na terenach baz.

„Docelowo zamierzamy produkować 10% energii elektrycznej, którą wykorzystujemy do tłoczeń surowca i paliw właśnie z fotowoltaiki, co obniży nasz bilans śladu węglowego o 6%” – powiedział prezes Igor Wasilewski, cytowany w komunikacie. 

W 2022 roku PERN przeznaczy prawie 40 mln zł w inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ekologiczne i inwestycje w ochronę środowiska. Firma zmodernizuje instalacje odzysku par benzyn w czterech bazach zmniejszając istotnie emisje węglowodorów do atmosfery, a w czterech kolejnych unowocześni oczyszczalnie ścieków.

PERN systematycznie rozwija także infrastrukturę w obszarze biopaliw. Firma modernizuje swoje bazy, by umożliwić klientom realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli osiągnięcia 14% udziału energii odnawialnej w  transporcie w perspektywie 2030 roku. Dzięki tym inwestycjom pojemności na biokomponenty w PERN zwiększą się aż o dwie trzecie, zaznaczono. 

W 2021 roku PERN zakończył szereg inwestycji. Firma oddała do użytku klientów 180 tys. m3 nowych pojemności na paliwa – 7 zbiorników bazach w Małaszewiczach, Emilianowie, Dębogórzu i Rejowcu. PERN rozpoczął także realizację kolejnego etapu rozbudowy pojemności na paliwa. Jednocześnie baza paliw PERN w Dębogórzu, która jest kluczowym ogniwem łączącym polski rynek paliwowy ze światem, zanotowała rekordowe przeładunki. Już w listopadzie 2021 roku przeładowała ponad 2 mln ton paliw dostarczonych transportem morskim. 

W 2021 roku ruszyła budowa rurociągu Boronów – Trzebinia. W tym projekcie PERN wykonał już 32 km rurociągu, a prace są zawansowane w około 42%.

PERN zakończył także realizację jednego z kluczowych projektów, który radykalnie wzmocnił  bezpieczeństwo energetyczne Polski w obszarze ropy naftowej. Klienci firmy mogą już bowiem w pełni korzystać z możliwości Terminala Naftowego w Gdańsku, bo do eksploatacji trafił ostatni zbiornik wykonany w ramach II etapu rozbudowy. Dzięki temu, rafinerie są w stanie elastycznie sprowadzać surowiec do Polski z dowolnego zakątka świata. Możliwości magazynowe PERN tylko nad polskim morzem wzrosły dzięki temu do niemal 2 mln m3.

W sumie w ciągu pięciu lat PERN rozbudował o prawie jedną piątą dostępne pojemności na paliwa i ropę naftową, bo takie było zapotrzebowanie rynku. Pojemność baz surowcowych PERN wynosi dziś 4,1 mln m3. Surowiec ropa naftowa magazynowana jest w 75 zbiornikach, a długość rurociągów surowcowych wynosi 1 845 km. Dodatkowo ma także 315 zbiorników na paliwa o pojemności 2,1 mln m3. Długość rurociągów produktowych to 616 km, zakończono w informacji.

Źródło: ISBnews

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)