PGNiG zwiększy dostawy LNG

PGNiG będzie odbierało z terminala skraplającego Plaquemines LNG w Luizjanie 4 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie, co odpowiada 5,4 mld m³ gazu po regazyfikacji.
Amerykańska Venture Global Plaquemines LNG poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji inwestycyjnej (ang. Final Investment Decision) dla terminala skraplającego Plaquemines w Luizjanie. Oznacza to między innymi, że spółka pozyskała wszystkie zgody oraz finansowanie potrzebne, aby zrealizować inwestycję. Instalacja będzie produkować 13,3 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Jednym z odbiorców będzie PGNiG, które zakontraktowało w terminalu w Plaquemines 4 mln ton LNG rocznie, co odpowiada 5,4 mld m³ gazu po regazyfikacji.
Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu jest naszym strategicznym celem, który realizujemy nie tylko z myślą o bieżących potrzebach, ale mając na uwadze perspektywę kolejnych lat. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy decyzję Venture Global dotyczącą rozpoczęcia kluczowego etapu projektu Plaquemines. Uruchomienie tego terminala będzie mieć istotne znaczenie z punktu widzenia dalszego wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw gazu do Polski w oparciu o dywersyfikację i współpracę z wiarygodnymi partnerami. To ważny krok dla obu firm w kierunku realizacji aspiracji związanych z rynkiem skroplonego gazu ziemnego.
Iwona Waksmundzka-Olejniczak, prezes zarządu PGNiG SA
Instalacja w Plaquemines będzie dostarczała znaczną część LNG zakontraktowanego przez PGNiG w ramach umów długoterminowych na zakup gazu skroplonego.
Jesteśmy dumni z możliwości ogłoszenia ostatecznej decyzji inwestycyjnej dla Plaquemines LNG, naszego drugiego projektu terminalowego, zaledwie kilka miesięcy po rozpoczęciu eksportu z instalacji w Calcasieu Pass. Chciałbym podziękować nie tylko naszemu zespołowi, ale także PGNiG, które odegrało istotną rolę w projekcie Plaquemines jako tzw. klient założycielski.
Mike Sabel, Prezes Zarządu Venture Global LNG
Rozpoczęcie realizacji kontraktu długoterminowego PGNiG z Venture Global Plaquemines LNG spodziewane jest w 2026 roku. Z kolei już od przyszłego roku, w ramach kontraktu długoterminowego, PGNiG zacznie odbierać z terminalu w Calcasieu Pass 1,5 mln ton LNG rocznie (2 mld m³ gazu ziemnego po regazyfikacji).
Przy realizacji naszej drugiej instalacji chcemy wykorzystać doświadczenia z terminalu Calcasieu Pass, który pobił światowe rekordy pod względem szybkości realizacji. W tej szczególnie wymagającej sytuacji, w jakiej znajduje się obecnie światowy rynek energii, inwestycja w Plaquemines uzyskała solidne wsparcie finansowe i komercyjne, które pozwoliło nam na formalne uruchomienie tego projektu.
Mike Sabel, Prezes Zarządu Venture Global LNG
Terminal w Calcasieu Pass rozpoczął działalność eksportową w lutym 2022 roku. Ostatnio, 14 maja, PGNiG odebrało w Świnoujściu pierwszy ładunek LNG pochodzący z tej instalacji. Dostawa została zakupiona na rynku spot.
Obie umowy PGNiG z Venture Global zostały oparte na formule free-on-board, co oznacza, że odpowiedzialność za odbiór i transport LNG spoczywa na kupującym. Przygotowując się do realizacji tych kontraktów, Grupa PGNiG wyczarterowała długoterminowo osiem statków do przewozu skroplonego gazu ziemnego. Statki zostaną zbudowane specjalnie na potrzeby realizacji umów czarterowych PGNiG. Pierwsze dwa wejdą do użytku w 2023 roku.
Źródło: PGNiG

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










