Pierwsza wizyta okrętów SNMCMG-1 w Szczecinie

W piątek, 5 maja, w ramach rutynowej wizyty, do Szczecina zawinęły okręty Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG-1).
Wizyta ma na celu uzupełnienie zapasów i zapewnienie odpoczynku załogom przed realizacją kolejnych zadań w rejonie Morza Bałtyckiego. Wizytujące okręty to: flagowy okręt zespołu – norweski HNoMS NORDKAPP (A531), belgijski BNS BELLIS (M916), estoński ENS SAKALA (M314), francuski FS PEGASE (M644) oraz niemiecki okręt wsparcia nurkowego FGS ROTTWEIL (M1061). Zespół dowodzi oficer Marynarki Wojennej Norwegii Commander Ole SJO wraz z międzynarodowym sztabem zaokrętowanym na okręcie flagowym. Okrętom towarzyszy trałowiec 8. Flotylli Obrony Wybrzeża – ORP Drużno (641).
Porty w Świnoujściu i Szczecinie na stałe wpisały się w harmonogram działalnoścI zespołów okrętów NATO, co wpływa na atrakcyjność kalendarza wydarzeń marynistycznych całego regionu. W tym roku była to pierwsza wizyta SNMCMG-1 w Polsce. Wizyty robocze okrętów państw NATO w polskich portach mają na celu rozwój przyjacielskich stosunków oraz wzajemne zaznajomienie się z warunkami, pracą i sprzętem marynarzy. Służą również do wymiany doświadczeń związanych z realizacją zadań z zakresu obrony przeciwminowej na morzu.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/program-aukus-z-kolejnymi-problemami/
Polska Marynarka Wojenna od lat aktywnie uczestniczy w działaniach poszczególnych zespołów okrętów sojuszniczych. Od 2002 roku okręty 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, przede wszystkim niszczyciele min, regularnie biorą udział w operacjach SNMCMG-1, a ORP Kontradmirał Xawery Czernicki z 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych był już trzykrotnie jednostką flagową tego zespołu. W 2021 roku polscy marynarze po raz pierwszy w historii dowodzili z pokładu niemieckiego okrętu flagowego FGS ELBE działaniami PKW Morze Północne.
Głównym zadaniem okrętów Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO jest utrzymanie bezpieczeństwa żeglugi poprzez poszukiwanie, wykrywanie i niszczenie niebezpiecznych obiektów podwodnych. Poza tym istotnym zadaniem zespołu jest demonstrowanie solidarności członków sojuszu oraz realizacja jednego z najważniejszych wspólnych zadań czyli zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych.
W ten sposób okręty zespołu tworzą system obrony przeciwminowej na akwenach morskich określany mianem „Tarczy Przeciwminowej” dla Europy. Siły te mogą być także skierowane do wsparcia operacji antyterrorystycznych, akcji ratowania życia oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zespoły okrętowe należą do najbardziej efektywnych elementów tzw. sił odpowiedzi (NRF – NATO Response Force). Większość czasu zespoły te spędzają na morzu, między innymi zgrywając współdziałanie wchodzących w ich skład okrętów oraz uczestnicząc w manewrach z marynarkami państw członkowskich i partnerskich NATO.
Źródło: 8. FOW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











