W 2021 roku Centrum Raportowania Piractwa (PRC) Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB) odnotowało najniższy poziom piractwa morskiego i napadów przy użyciu broni od 1994 roku. Spadek incydentów IMB przypisuje działaniom podjętym przez władze i wzywa do kontynuowania wszelkich działań, które zapewniają marynarzom długoterminową ochronę i bezpieczeństwo.
W 2021 roku Centrum Zgłaszania Piractwa IMB odnotowało 132 incydenty piractwa i napadów na statki handlowe przy użyciu broni. Incydenty dotyczyły 115 statków, w tym odnotowano 11 prób ataków, pięć statków zostało ostrzelanych, a jeden statek porwano.
Zwiększona obecność sił międzynarodowych (okrętów wojennych) i współpraca z władzami regionalnymi przyniosły pozytywne skutki. Warto podkreślić zdecydowane działania Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej w neutralizacji groźnej pirackiej grupy pod koniec listopada.
Ogólny spadek liczby incydentów w 2021 r. wynika głównie ze spadku aktywności pirackiej na wodach Zatoki Gwinejskiej. W ubiegłym roku odnotowano spadek liczby zgłoszonych incydentów do 34 w porównaniu do 81 w roku 2020. Niestety, Zatoka Gweinejska pozostaje miejcem w któtrym dochodzi nadal do porwań załóg statków. W 7 zeszłorocznych incydentach porwano 57 osób załogi.
Centrum Raportowania Piractwa IMB ostrzega, że zagrożenie dla marynarzy utrzymuje się, wzywa załogi i statki pływające po tych wodach do zachowania ostrożności, ponieważ sprawcy pozostają agresywni, a ryzyko dla załóg jest wciąż wysokie. Dowodem na to jest porwanie sześciu członków załogi z kontenerowca w połowie grudnia.
„IMB pochwala zdecydowane działania marynarek wojennych i władz regionalnych w Zatoce Gwinejskiej, które przyczyniły się do spadku liczby zgłoszonych incydentów i zapewnienia bezpieczeństwo załogom i handlowi morskiemu” – powiedział Howlett.
Wzrasta liczba ataków w Cieśninie Singapurskiej
W 2021 roku do Centrum Raportowania Piractwa zgłoszono 35 incydentów z udziałem statków poruszjących się w Cieśninie Singapurskiej, co stanowi wzrost o 50 proc. w stosunku do 2020 roku i najwyższą liczbę od 1992 roku. W 33 incydentów doszło na ataki na statki.
Zmniejsza się liczba incydentów w Archipelagu Indonezyjskim. W 2021 r. ich liczba spadła do 9 przypadków. W 2020 roku wartość wynosiła 26 przypadków to najmniej od 1993 roku.
Na wodach Ameryki Południowej (Brazylia, Kolumbia, Ekwador i Peru), a także w rejonie na Haiti nadal dochodzi do zbrojnych napadów na morzu. W 2021 r. zgłoszono 36 incydentów, w porównaniu z 30 w 2020 r. Incydenty na peruwiańskim kotwicowisku Callao wzrosły ponad dwukrotnie.
Dalsza poprawa sytuacji w pobliżu Somalii
Choć wydaje się, że bezpośrednie zagrożenie atakami ze strony somalijskich piratów zmalało, IMB ostrzega, że piraci z Somalii nadal posiadają zdolność do przeprowadzania ataków w basenie Somalii i na całym Oceanie Indyjskim. „Kapitanowie i załoga muszą zachować czujność i ostrożność podczas przepływania na tych wodach” – czytamy w raporcie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.