Skala piractwa morskiego coraz mniejsza 

W 2021 roku Centrum Raportowania Piractwa (PRC) Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB) odnotowało najniższy poziom piractwa morskiego i napadów przy użyciu broni od 1994 roku. Spadek incydentów IMB przypisuje działaniom podjętym przez władze i wzywa do kontynuowania wszelkich działań, które zapewniają marynarzom długoterminową ochronę i bezpieczeństwo.
W artykule
W 2021 roku Centrum Zgłaszania Piractwa IMB odnotowało 132 incydenty piractwa i napadów na statki handlowe przy użyciu broni. Incydenty dotyczyły 115 statków, w tym odnotowano 11 prób ataków, pięć statków zostało ostrzelanych, a jeden statek porwano.

Zwiększona obecność sił międzynarodowych (okrętów wojennych) i współpraca z władzami regionalnymi przyniosły pozytywne skutki. Warto podkreślić zdecydowane działania Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej w neutralizacji groźnej pirackiej grupy pod koniec listopada.
Ogólny spadek liczby incydentów w 2021 r. wynika głównie ze spadku aktywności pirackiej na wodach Zatoki Gwinejskiej. W ubiegłym roku odnotowano spadek liczby zgłoszonych incydentów do 34 w porównaniu do 81 w roku 2020. Niestety, Zatoka Gweinejska pozostaje miejcem w któtrym dochodzi nadal do porwań załóg statków. W 7 zeszłorocznych incydentach porwano 57 osób załogi.
Centrum Raportowania Piractwa IMB ostrzega, że zagrożenie dla marynarzy utrzymuje się, wzywa załogi i statki pływające po tych wodach do zachowania ostrożności, ponieważ sprawcy pozostają agresywni, a ryzyko dla załóg jest wciąż wysokie. Dowodem na to jest porwanie sześciu członków załogi z kontenerowca w połowie grudnia.
„IMB pochwala zdecydowane działania marynarek wojennych i władz regionalnych w Zatoce Gwinejskiej, które przyczyniły się do spadku liczby zgłoszonych incydentów i zapewnienia bezpieczeństwo załogom i handlowi morskiemu” – powiedział Howlett.
Wzrasta liczba ataków w Cieśninie Singapurskiej
W 2021 roku do Centrum Raportowania Piractwa zgłoszono 35 incydentów z udziałem statków poruszjących się w Cieśninie Singapurskiej, co stanowi wzrost o 50 proc. w stosunku do 2020 roku i najwyższą liczbę od 1992 roku. W 33 incydentów doszło na ataki na statki.
Zmniejsza się liczba incydentów w Archipelagu Indonezyjskim. W 2021 r. ich liczba spadła do 9 przypadków. W 2020 roku wartość wynosiła 26 przypadków to najmniej od 1993 roku.
Na wodach Ameryki Południowej (Brazylia, Kolumbia, Ekwador i Peru), a także w rejonie na Haiti nadal dochodzi do zbrojnych napadów na morzu. W 2021 r. zgłoszono 36 incydentów, w porównaniu z 30 w 2020 r. Incydenty na peruwiańskim kotwicowisku Callao wzrosły ponad dwukrotnie.
Dalsza poprawa sytuacji w pobliżu Somalii
Choć wydaje się, że bezpośrednie zagrożenie atakami ze strony somalijskich piratów zmalało, IMB ostrzega, że piraci z Somalii nadal posiadają zdolność do przeprowadzania ataków w basenie Somalii i na całym Oceanie Indyjskim. „Kapitanowie i załoga muszą zachować czujność i ostrożność podczas przepływania na tych wodach” – czytamy w raporcie.
Źródło: ICC-CCS/MD

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











