PKN Orlen analizuje inwestycje w energetykę na Litwie 

PKN Orlen przygotowuje się do podjęcia decyzji inwestycyjnych w sprawie realizacji na Litwie ważnych z punktu widzenia całego regionu przedsięwzięć energetycznych, poinformował prezes Daniel Obajtek. Podczas spotkania z premier Republiki Litwy Ingridą Šimonyt omawiał on m.in. dalszy rozwój rafinerii w Możejkach i planowane przez koncern inwestycje w morską energetykę wiatrową, wodór, a także małą energetykę jądrową.

Litwa jest dla nas ważnym partnerem biznesowym. Zacieśniamy relacje, otwierając się na nowe możliwości współpracy. Trudne czasy, w których obecnie działamy, stanowią nie tylko wyzwanie, ale też dużą szansę dalszego rozwoju. Musimy ją w pełni wykorzystać. Dlatego budujemy silną, nowoczesną energetykę, opartą o czyste źródła. Przygotowujemy się do podjęcia decyzji inwestycyjnych w sprawie realizacji na Litwie ważnych z punktu widzenia całego regionu przedsięwzięć energetycznych. Jesteśmy w stałym kontakcie ze stroną litewską. Energetyka to kolejne pole do współpracy, ponieważ zarówno dla Litwy, jak i Polski bezpieczeństwo energetyczne stanowi priorytet.

Prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek

Grupa Orlen, zgodnie ze strategią, inwestuje w aktywa na Litwie, wzmacniając pozycję rynkową Orlen Lietuva. To strategiczna spółka, która zarządza jedyną rafinerią w regionie bałtyckim, obecnie już w 100% przerabiającą ropę spoza kierunku wschodniego, przypomniano.

Jednym ze strategicznych kierunków rozwojowych, wyznaczających przyszłość Grupy Orlen, jest rozbudowa potencjału energetyki wiatrowej. Koncern inwestuje już w Polsce w lądowe farmy wiatrowe i jako pierwszy w kraju rozpocznie budowę morskiej elektrowni wiatrowej. Do inwestycji w offshore przygotowuje się także Litwa. Grupa Orlen zamierza przystąpić do najbliższej aukcji na koncesję na morskie farmy wiatrowe o mocy 700 MW na litewskiej części Bałtyku.

Komunikat PKN Orlen

Grupa Orlen analizuje również możliwość zainwestowania w lądowe farmy wiatrowe, które byłyby zlokalizowane przy rafinerii w Możejkach. Ich łączna moc mogłaby wynieść 57 MW. Obecnie koncern przygotowuje się do podjęcia decyzji w tej sprawie.

W plany związane z rozwojem energetyki wiatrowej na Litwie wpisuje się też możliwość zainwestowania w produkcję zielonego wodoru. Koncern dostrzega także potencjał do rozwoju małej energetyki jądrowej, który zaprezentował stronie litewskiej. Realizacja tych przedsięwzięć byłaby kolejnym krokiem w transformacji energetycznej Grupy Orlen i osiągnięciu przez nią neutralności emisyjnej do 2050 roku, a jednocześnie wzmocniłaby bezpieczeństwo energetyczne Litwy, wymieniono dalej.

Grupa Orlen podejmuje już konkretne działania w tym kierunku. Należąca do spółki Orlen Lietuva rafineria w Możejkach, jedyna w regionie bałtyckim, już w pełni zrezygnowała z dostaw rosyjskiej ropy. Obecnie pozyskuje surowiec głównie z Morza Północnego, a także z Zatoki Perskiej i Afryki Zachodniej. Dostawy ropy do Możejek odbywają się drogą morską przez Butyngę, gdzie znajduje się terminal ropy naftowej należący do Orlen Lietuva.

Komunikat PKN Orlen

W rafinerii w Możejkach, zgodnie z zapowiedziami, koncern zamierza także zrealizować inwestycję w pogłębiony przerób ropy. Będzie to największy w historii Grupy Orlen projekt inwestycyjny prowadzony na Litwie, którego wartość szacowana jest na 641 mln euro. Jego realizacja zwiększy uzysk produktów wysokomarżowych o 12%, z obecnych niecałych 72% do ponad 84%, a tym samym rentowność rafinerii. Obecnie koncern jest na etapie pozyskiwania pozwoleń na budowę. Inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2024 roku i przyczyni się do wzrostu EBITDA Grupy Orlen nawet o ok. 68 mln euro rocznie, zakończono w informacji.

Źródło: ISBnews

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)