Pływający terminal LNG w Kłajpedzie przyjął 50. transport gazu
Opublikowane:
30 maja, 2018
Terminal LNG w Kłajpedzie działa już trzy i pół roku. Od tego czasu przyjął już 50 transportów. Ostatni z nich miał objętość 140 tys. m sześć.
Terminal LNG w Kłajpedzie działa już trzy i pół roku. Od tego czasu przyjął już 50 transportów. Ostatni z nich miał objętość 140 tys. m sześć.
Taki wynik sprawa, że litewski terminal pływający należy do najprężniej działających obiektów tego typu w Europie pod względem wykorzystania dostępnej przepustowości. Jego właścicielem jest spółka kontrolowana przez litewski skarb państwa AB Klaipėdos Nafta. W sumie przez Kłajpedę przeszły już 42 transporty LNG o łącznej objętości 5,4 m sześć.
Jak podaje litewska spółka, średnia wielkość ładunku przypływającego do terminala wynosi 139 tys. m sześć. Największy transport, jaki do te pory do niego dotarł, to 173 tys. m sześć skroplonego gazu ziemnego.
Przez pływający terminal w Kłajpedzie Litwa sprowadza gaz z czterech krajów: Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Trynidadu i Tobago oraz Nigerii.
Szefowie spółki szacują, że od 2016 r. wykorzystanie terminala LNG w Kłajpedzie osiągnęło jeden z najwyższych poziomów w Europie. Przepompowano przez niego ok. połowę całego gazu ziemnego wykorzystywanego przez litewską gospodarkę.
Tadas Matulionis, dyrektor biznesowy ds. LNG w spółce Klaipėdos Nafta podkreśla, że przez terminal w Kłajpedzie przetransportowano trzy mld m sześć gazu ziemnego, który trafił do odbiorców na Litwie, Łotwie raz w Estonii.
Litewska spółka zajmuje się także przeładunkiem skroplonego gazu ziemnego na tankowce LNG. Jest to działalność prowadzona na niewielka skalę, ale warta odnotowania. Np. na początku 2017 r. terminal przyjął i wypełnił skroplonym gazem mały statek LNG należący do armatora Coral Energy. Do tej operacji wykorzystano jednostkę typu FSRU. Po jej sukcesie działalność eksportowa litewskiego terminalu nabrała tempa. Począwszy od 2017 r. dokonał on osiem przeładunków LNG w celu reeksportu skroplonego gazu do niewielkich terminali w Szwecji, Finlandii oraz Norwegii.
– Klienci poznali zalety terminala i docenili efektywność transportu LNG ze względu na jego dogodne położenie geograficzne, a także jego elastyczność i możliwość prowadzenia zarówno przeładunku gazu oraz LNG. To szczególnie ważne w kontekście maksymalnego wykorzystania możliwości terminala oraz obniżenie jego kosztów operacyjnych poprzez element bezpieczeństwa, który jest częścią ostatecznej ceny gazu – powiedział Tadas Matulionis.
Matulionis podkreśla, że infrastruktura logistyczna terminala w Kłajpedzie staje się akceleratorem łańcucha dostaw, który powstaje regionie Morza Bałtyckiego. Po uruchomieniu stacji przeładunkowej, która może przepompowywać LNG do cystern, stał się on pierwszym na świecie pływającym terminalem LNG, który oferuje pełen zakres usług logistycznych LNG.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.